Lastik savaşları ‘kanlı’ geçiyor

Güncelleme Tarihi:

Lastik savaşları ‘kanlı’ geçiyor
Oluşturulma Tarihi: Mart 31, 2004 00:20

Motor sporları, otomotiv üreticileri kadar lastik firmalarının da kendini gösterdikleri alanların başında yer alıyor. Formula 1 ve Dünya Ralli Şampiyonası'nda (WRC) Michelin, Bridgestone ve Pirelli arasında şampiyonluk rekabeti yaşanıyor.

Motor sporlarında araçların dayanıklılığı ve performansı kadar, lastikler de sonucu belirliyor. Dolayısıyla, motor sporlarının iki önenli branşı Formula 1 ve Dünya Ralli Şampiyonası (WRC) otomotiv üreticilerinin yanı sıra lastik firmalarının da gösterisine sahne oluyor.

Bu iki platformun tanıtım ve prestij açısından ne kadar önemli olduğunun farkında olan lastik firmaları, tüm güçleriyle motor sporlarında liderlik için savaşıyorlar. Formula 1 ve WRC takımları ile birlikte tüm dünyayı dolaşan ve her türlü hava şartında dayanıklılık ve yol tutuş için gece gündüz çalışan lastik firmaları kazanan otomobilin üzerinde kendi markalarının görünmesi için müthiş bir gayret gösteriyorlar. Gerçekten de, bu iş, bildiğiniz lastik bayilerinin yaptıkları ‘sök-tak’ işinden çok daha farklı.

Motor sporlarında her firmanın altın çağını yaşadığı devirler var. Tıpkı şu aralar Michelin'in yaşadığı gibi... Fransız Michelin firması, hem Formula 1'de, hem de WRC'de iddialı markaların otomobillerine lastik vererek şampiyonlukları ele geçirmekte kararlı. Gerçi Formula 1'de Bridgestone ve Michelin, WRC'de ise Pirelli ve Michelin olmak üzere sadece ikişer firma var. Ama yine de birinci olmak çok büyük prestij anlamına geliyor. Michelin geçen sene iki şampiyonayı da rakiplerine kaptırmış olsa da, şu an her iki şampiyonada da iddialı olabilen tek lastik firması.

Geçen sezon Formula 1'de Bridgestone kullanan Ferrari pilotu Michael Schumacher ve WRC'de Pirelli kullanan Subaru pilotu Petter Solberg şampiyonlukları kazanmıştı. Ferrari ayrıca Formula 1 Markalar Şampiyonluğunu da kazanarak Bridgestone'u adeta ‘kutsadı’.

Michelin ise teselliyi Ralli Markalar Şampiyonu olan Citroen'in lastik tedarikçisi olmakta bulabildi. Şu an hem Formula 1'de hem rallide en geniş müşteri yelpazesine sahip lastik firması Michelin... Ancak Formula 1'deki rakibi Bridgestone ve rallideki rakibi Pirelli hiç de kolay lokma değiller.

Bridgestone son 6 sezondur hem markalar hem pilotlar şampiyonlarının lastiği olarak bu alanda bir rekorun sahibi. Bu durum şüphesiz Bridgestone satışlarına doping etkisi yaptı. Kazanan hep Bridgestone olunca günlük hayattaki lastik müşterileri de bu durumdan elbette etkilendiler.

Ralli de ise rekabet daha çetin. Son dört yıldır pilotlar şampiyonluğu birer sene arayla Michelin ve Pirelli arasında sürekli el değiştirdi. Bazı zeminlerde Pirelli'nin, bazılarında ise Michelin'in daha iyi olduğu kanısı yaygın. Mesela asfalt rallilerinde Pirelli kullanan Subaru takımı ‘yağmur duasına çıkarken’, hava açık olursa Michelin geçilemiyor. Toprakta ve karda ise denk güçler savaşı yaşanıyor.

TARİH GOODYEAR DİYOR

Formula 1 tarihine bakıldığında Goodyear, markalar ve pilotlar şampiyonalarında 24'er şampiyonlukla bu alanlarda rekorun sahibi. Toplamda 400'e yakın birincilikle Goodyear Formula 1 pistlerinde uzun süre en başarılı lastik olarak kalacak gibi görünüyor. Fakat bir süredir Goodyear Formula 1'de resmi olarak yer almıyor.

Michelin ve Bridgestone'nun dışında Dunlop ve Pirelli'nin de özellikle Formula 1'in ilk yıllarında parkurlarda söz sahibi oldukları görülüyor. Rallide ise son sekiz yılın Markalar Şampiyonu takımların lastikleri hep Michelin'di. Pilotlar Şampiyonası'nda ise şampiyonluk son yıllarda sürekli el değiştiriyor. Pirelli, Fiat ve Lancia gibi İtalyan takımları başta olmak üzere Subaru ile şampiyonluklara imza atarken, zaman zaman Ford ile de başarılı sonuçlar aldı. Michelin ise son yıllardaki en büyük başarılarını Fransız takımları Peugeot, Citroen ve Japon Mitsubishi ile aldı. Dönem dönem Lancia, Toyota, Audi, MG, Ford gibi takımlara da lastik veren Michelin özellikle Lancia, Mitsubishi ve Toyota ile birçok şampiyonluk elde etti.

Senna'nın anısına belgesel film

1 Mayıs günü ölümünün 10'uncu yıl dönümü olan Ayrton Senna için bir belgesel film hazırlandı. Brezilya'lı pilotun hayatını konu alan 52 dakikalık belgesel için, Formula 1 dünyasından Damon Hill, Alain Prost, Rubens Barrichello, Gerhard Berger, Frank Williams ve Nicola Larini gibi ünlü isimlerin kamera karşısına geçtiği ve anektodlar aktardığı film'de ayrıca Ayrton Senna'nın özel yarış görüntüleri de yer alıyor.

1.24 Cup'da ikinci ayak Gördüren'in

İzmir Otomobil Klübü tarafından düzenlenen ve ilk ayağı oldukça renkli mücadelelere sahne olan 1.24 Cup'ın ikinci yarışında Taylan Gördüren zafere ulaştı. 21 Mart Pazar günü yapılan ve büyük bir çekişme içerisinde geçen eleme yarışlarının ardından finale çıkan pilotlardan Muammer Günebakan ikinci, Ömer Faruk Ünal ise üçüncü oldular. Dereceye giren pilotlara ödüllerini TOMSFED İzmir İl Temsilcisi İsmail Erkal verdi.

Ege Rallisi'nde 140 km özel etap

Türkiye Ralli Şampiyonası'nın ilk yarışı olan ve 10-11 Nisan tarihlerinde izmir'de koşulacak olan Ege Rallisi'nin parkuru açıklandı. 2 günden oluşan rallide ilk gün 7, ikinci gün ise 2 etap olmak üzere toplam 9 etap geçilecek. Servis alanının yer aldığı Balçova'da bir de seyirci etabı yapılacak. 2.20 km'lik seyirci etabı ilk gün 3 kez geçilecek. İlk günün diğer etapları ise 20.94 km'lik Efemçukuru ve 23.49 km'lik Seferihisar. İkinci gün ise 22.80 km'lik Baraj ve 20.94 kilometrelik Cumaovası etapları, ilk günkü etapların ters yönünde koşulacak.

Türkiye Ralli'sine katılım 1500 euro

TOMSFED, Dünya Ralli Şampiyonası'nın bir ayağı olan ve Türkiye Ralli Şampiyonası'na da puan veren bu yıl ki Türkiye Rallisi'nin katılım ücretlerini açıkladı. Bu yıl yabancı ekipler için 2500 euro+KDV olan katılım ücreti, Türk sürücüler için 1500 euro+KDV olarak belirlendi. Olumlu karşılanan bu uygulamanın yanı sıra, uluslararası lisans gerektiren Türkiye Rallisi ve Avrupa Şampiyonası'na puan veren eski adıyla Tofaş Rallisi, yeni adıyla Fiat Rallisi'ne bu yıl ulusal lisans ile katılıma da izin verildi.

Andreucci ve Punto birinci

İtalya Ralli Şampiyonası'nın ikinci ayağı olan Rally Il Cioccio'yu Fiat Punto Super 1600 ile yarışan Paolo Andreucci-Anna Andreussi ekibi birinci sırada bitirdi. Yarışta ikinci sırayı tecrübeli Subaru pilotu Pierro Longhi alırken, bir diğer tecrübeli isim Andrea Dallavilla Renault Clio Super 1600 ile üçüncü oldu. 2001 İtalya şampiyonu Paolo Andreucci, bu birinciliği ile İtalya Ralli Şampiyonası'nda 28 puan ile rakibi Andrea Navarra'yı yakaladı ve liderliğe ortak oldu. Şampiyonanın bir sonraki ayağı, Avrupa Ralli Şampiyonası'ne 20 katsayı üzerinden puan veren ünlü 1000 Miglia Ralli'si.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!