Güncelleme Tarihi:
BaÅŸÂlıÂğı, "Kur'an'dan raÂhatÂsız mı oluÂyorÂsuÂnuz?" veÂya "Kur'an'a raÄŸÂmen din mi?" ÅŸekÂlinÂde atÂmaÂyı da düÂşünÂdüm. ÇünÂkü Kur'anÂsız Ä°sÂlam araÂyıÂşı içiÂne giÂrenÂleÂrin en çok raÂhatÂsız olÂdukÂlaÂrı ve diÂni süÂrekÂli karÂşıÂsıÂna dikÂtikÂleÂri kaynak, Kur'an-ı KeÂrim'dir.
Â
Kur'anÂsız Ä°sÂlam araÂyışÂlaÂrıÂnın, MuÂhamÂmed ümÂmeÂtiÂnin peÂriÂÅŸanÂlıÂğınÂda teÂmel seÂbeÂbi oluÅŸÂtuÂraÂcaÂğı, biÂzim veÂya birÂbirÂleÂriÂnin yoÂruÂmu, sezÂgiÂsi deÂÄŸilÂdir. Kur'an, kenÂdiÂsiÂni tebÂliÄŸ eden peyÂgamÂbeÂrin, AlÂlah huÂzuÂrunÂda ümÂmeÂtinÂden ÅŸikâyetini veÂrirÂken ÅŸuÂnu söyÂlüÂyor:
"ReÂsul diÂyeÂcekÂtir ki, 'Ey RabÂbim! Åžu beÂnim ümÂmeÂtim, bu Kur'an'ı haÂyaÂtın dıÂşıÂna itilÂmiÅŸ, terk edilÂmiÅŸ bir halÂde tutÂtu." (FurÂkan,30)
<ı style="mso-bidi-font-style: normal">‘Kur'an'daÂki Ä°sÂlam’ı> ve <ı style="mso-bidi-font-style: normal">‘İslam Nasıl YozlaÅŸtırıldı’ı> kitaplarımızdan raÂhatÂsızÂlıkÂlaÂrıÂnı yaÂzı diÂziÂleÂriyÂle diÂle geÂtiÂrenÂler, farÂkınÂda olaÂrak veÂya olÂmaÂyaÂrak, "Kur'an'ı dışÂlaÂyanÂlar zümÂreÂsi"nin eleÂmaÂlaÂrı araÂsıÂnda yer aldıklarını göstermiÅŸlerdir.
Kur'an, diÂnin biÂriÂcik daÂyaÂnaÂğı olan vahÂyi "kiÂtap" diÂye de anÂdıÂğıÂna göÂre, Kur'an-ı dışÂlaÂyanÂlaÂra ‘kiÂtapÂsız din araÂyanÂlar’da diÂyeÂbiÂliÂriz. AlÂlah'ın zaÂman ve mekân üsÂtü diÂniÂni, belÂli bir devÂrin ve coÄŸÂrafÂyaÂnın örf taÂlaÂnıÂna mâÂruz bıÂraÂkaÂrak inÂsanÂlıÂğı akılcı diÂnden soÂÄŸuÂtanÂlar ve bu zulÂme kaÂtılÂmaÂyanÂlaÂrı ‘dinde reform’ yapmakla suçÂlaÂyanÂlar FurÂkan SuÂreÂsi 30. ayeÂtin günÂdeÂme geÂtirÂdiÂÄŸi ÅŸikâyetten naÂsıl bir saÂvunÂma yaÂpaÂrak kurÂtuÂlaÂcakÂlarÂdır?
Kur'an, daÂha ikinÂci sayÂfaÂsınÂda kenÂdiÂsiÂni, ‘çeÂliÅŸÂme, tuÂtarÂsızÂlık ve kuÅŸÂkuÂdan arınÂmış kiÂtap’ olaÂrak anÂmakÂtaÂdır. (BaÂkaÂra, 2) Kur'an'ı dışÂlaÂyanÂlaÂrın daÂyanÂdıkÂlaÂrı Emevî kaynaklı riÂvaÂyetÂler ise bir çeÂliÅŸÂme ve tuÂtarÂsızÂlık yıÂğıÂnıdır. BunÂlaÂrın biÂriÂnin ak deÂdiÂÄŸiÂne bir baÅŸÂkaÂsı kaÂra diÂyeÂbilÂmekÂteÂdir.
Kur'an'ı dışÂlaÂyanÂlar bu rivayet malzemesinden nakÂletÂtiÂleÂri sözlerin heÂmen arÂkaÂsınÂdan ÅŸuÂnu söyÂleÂmek ihÂtiÂyaÂcıÂnı duÂyarÂlar: "Bu riÂvaÂyetÂler, faÂlanÂcaÂya göÂre saÂhihÂtir."
Ama iÅŸin esaÂsıÂnı biÂlenÂler biÂlirÂler ki, o riÂvaÂyetÂler fiÂlanÂcaÂya göÂre de saÂkatÂtır. YaÂni, bu "riÂvaÂyetÂler malÂzeÂmeÂsi"nin eliÂne düÂÅŸen bir kavÂraÂmın, yeÂriÂne oturÂmaÂsı ebediÂyen mümÂkün deÂÄŸilÂdir. Bu malÂzeÂmeÂnin orÂtaÂya koyÂduÂÄŸu bilÂgi, zannî yaÂni saÂnıÂya daÂyaÂlı bilÂgiÂdir. "Zannî" bilÂgi ile helâl-haÂram hükÂmü veÂriÂleÂmeÂyeÂceÂÄŸi ise tarÂtışÂmaÂsızÂdır.
‘ÇeÂliÅŸÂmeÂve tuÂtarÂsızÂlıkÂtan uzak’ bir kiÂtaÂbın diÂni, zanÂna tesÂlim ediÂleÂmez.
Geleneksel-Kur’an dışı-Emevî Ä°slamı’nın ihÂtiÂlafÂlar areÂnaÂsınÂda biÂriÂleÂriÂnin ‘siÂka’ (güÂveÂniÂlir kiÂÅŸi) deÂdiÂÄŸiÂne baÅŸÂka biÂriÂleÂri ‘gayÂru siÂka’ (güÂveÂnilÂmez kiÂÅŸi) diÂyeÂbilÂmekÂteÂdir. DüÂşüÂnülÂsün ki, Ä°sÂlam'ınÂinanç ilkelerini, <ı style="mso-bidi-font-style: normal">el-FıkÂhul EkÂberı> ile kiÂtapÂlaÅŸÂtıÂran ilk kiÂÅŸi olan Ä°maÂmı Âzam (ölm. 150/767), kenÂdiÂsinÂden yüz alÂtı yıl sonÂra ölÂmüş Buharî (ölm. 256/869) taÂraÂfınÂdan ‘gayÂru siÂka’ (güÂveÂnilÂmez kiÂÅŸi) olaÂrak tescçil ediÂleÂbilÂmekÂteÂdir. (KoÂnuÂnun dayrıntıları ve kayÂnakÂlaÂrı için <ı style="mso-bidi-font-style: normal">Kur'an'daÂki Ä°sÂlamı> kiÂtaÂbıÂmıza baÂkıÂnız).
Buharî, eserinde İmamı Âzam’dan tek söz rivayet etmemektedir. Çünkü Buharî için İmamı Âzam, ‘güvenilmez adam’dır.
Peki, kendisinin ‘güvenilir’ olduğunun kanıtı nedir? Cebrail7in tanıklığı mı? Tarihin tanıklığı ise, İmamı Âzam, Buharî’yi çok gerilerde bırakır