Kanatları olsa uçmaya hazır

Güncelleme Tarihi:

Kanatları olsa uçmaya hazır
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 19, 2004 01:09

Mitsubishi Evo 8, kuzu postuna bürünmüş bir kurt. Arka spoyleri, 17 inçlik jantları ve ön kısımdaki hava girişleri gibi detaylar fark edilmediğinde, bir aile sedanından farksız görünen Evo 8, aslında ralli parkurlarının caddelere bir hediyesi. Otomobilin satış fiyatı 53 bin Euro.

Mitsubishi ve Evolution kelimeleri bir araya geldiğinde bazı insanların tüyleri diken diken olur. Bu insanlar, motor sporlarını yakından takip eden otomobilseverlerdir. Çünkü bu iki kelime, Mitsubishi'nin ralli şampiyonu Lancer Evolution serisini ifade eder. Bu serinin en son üyesi ise 8'inci jenerasyon Mitsubishi Lancer Evo 8.

Mitsubishi Lancer Evolution serisinin tarihine kısaca göz atarsak, Tommi Makinen, Richard Burns gibi ralli tarihine mal olmuş şampiyonların, yarışlarda kullandığı otomobil olduğunu görüyoruz. Mitsubishi Lancer, 70'li yıllardan beri ralli parkurlarında. Fakat esas büyük başarılara imza atan versiyonu, 1993 yılından bu yana, ralliler için özel olarak tasarlanan 'Lancer Evolution' serisi olarak biliniyor. Bu seri ilk olarak Evo 1 ismiyle ortaya çıktı ve günümüzdeki Evo 8'e kadar bir çok gelişime sahne oldu. Altın çağını 90'lı yılların sonunda Evo 6 ile yakalayan Lancer Evolution serisi, 1996, 1997, 1998 ve 1999 yıllarında olmak üzere Finli pilot Tommi Makinen'i dört kez üstüste Dünya Ralli Şampiyonluğu'na taşıyarak, bu alanda rekor sahibi olmasını sağladı. Bir başka şampiyon Richard Burns de, bir dönem Lancer Evolution ile yarıştı ve kazandığı ilk yarış olan 1998 Safari Rallisi'nde bu otomobili kullandı. Şimdi ise, Evo 8 WRC bayrağı devraldı ve Dünya Ralli Şampiyonası'nda eskisi kadar başarılı olamasa da Mitsubishi'yi temsil ediyor.

Mitsubishi Lancer Evo 8'e dikkatli bakılmazsa, 4 kapılı karoseri ile herhangi bir aile otomobilinden pek farklı olmadığı düşünülebilir. Fakat onun esas özelliği gücünü ilk bakışta belli etmemesi ve detaylarında saklaması. Günümüzde her köşe başında bulunan tuning shoplarda satılan arka spoyler, şeffaf stop lambası, büyük jantlar gibi aksesuarlar, çeşitli kalitesiz markalarla birçok otomobilin üzerinde yer alıyor. Fakat Lancer Evo 8'deki arka spoyler, Mitsubishi ralliart tarafından tasarlanan, tamamen karbon fiberden üretilmiş, hafif ve otomobilin dinamiklerine hükmeden, nadide bulunan 'gerçek bir spoyler'. 17 inçlik jantlar, Lancer Evo 8'de rallilerde kullanılan jantların üreticisi olan Enkei firması tarafından üretilmiş, hafif ve dayanıklı bir model. Otomobilin etrafını saran body kit de aerodinamik testlerle geliştirilmiş bir set. Kaputtaki ve Ön tampondaki hava girişleri, Lancer Evo 8'in performansı hakkındaki son ipuçları. 4.5 metreye yakın uzunluğu ile hiç de küçük bir otomobil olmayan Lancer Evo 8'in genişliği 1 metre 77 cm, ağırlığı ise 1470 kg. Bagaj hacmi 430 litre.

İç mekanda ise sadelik göze çarpıyor. Bir spor otomiblde olduğunuzu anlamanızı sağlayabilecek yegane iki detaydan biri olan deri kaplı Recaro marka koltuklar, opsiyonel donanımda. İkinci detay ise, kadran grubunda yer alan büyük çaplı devir saatinin tam ortada konumlandırılmış olması. Geniş iç mekanda, 5 kişi bile sıkışmadan yolculuk yapabiliyor.

Lancer Evo 8 hakkında esas anlatılması gereken yol performansı. 4 silindir, 16 sübap ve 2 litrelik motor özellikleri, ilk bakışta sıradan bir makina izlenimi yaratsa da, turbo besleme ile elde edilen 265 beygir güç ve 355 Nm tork, kalkış sırasında birçok pahalı ve güçlü spor otomobili hayal kırıklığına uğratıyor. Bu başarılı performansta, güçlü motor kadar, bu gücü yere sağlıklı olarak aktaran 4 tekerlekten çekiş sistemi, kısa oranlı 5 ileri şanzıman ve aktif kontrollü merkezi diferansiyelin de payları büyük. 4 tekerlekten çekiş sistemi ile koordineli olarak çalışan aktif ayarlı merkezi diferansiyel, WRC ralli otomobillerinde kullanılanlara benzer bir sistem. Bu sistemde, merkezi diferansiyel, 3 farklı elektronik ayar moduna sahip. Asfalt, toprak ve kar olarak adlandırılan bu modlar, bu zeminlerden hangisinde yol alıyorsanız, o modu seçmenizle çalışıyor. Mod seçimi, kadran grubunun solundaki bir tuşla yapılıyor. Bilgisayar kontrollü aktif diferansiyel, hangi modu seçtiyseniz, elektro-hidrolik olarak kilit ayarını değiştiriyor ve o modun ayarına göre çalışıyor. Bu da her zeminde maksimum tutunma anlamına geliyor. Ayrıca turboyu soğutan intercoolera, bir butona basılmasıyla soğuk su püskürtülebiliyor. Bu sayede daha iyi soğutulan turbonun performansı artıyor. Ancak sera metalik balatalı debriyajın çok ağır bir pedalı var. Bu hassas debriyaja gereksiz yere çok sık basılırsa, balata kolayca zarar görebilir. Böylesine güçlü bir otomobilin, şehir içi yakıt tüketiminin 15 litreyi geçmesi ise normal.

Performanslı otomobil kullanmayı seven okurlarımızın, 'bu otomobille ne kadar zevkli yan gidilir' dediğini duyar gibiyiz. Ancak Lancer Evo 8, yola öyle tutunuyor ki, onu kaydırmak neredeyse imkansız. Otomobil, adeta rayların üstünde gidercesine virajları dönüyor. Evo 8'i, sadece ani ağırlık transferleri yada çok uzun ve sert virajlar izinden saptırabiliyor. Brembo markasını taşıyan frenlerse, bu yüksek gücü rahatlıkla dizginleyecek kadar etkililer.

Mitsubishi Lancer Evo 8'in standart donanımında intercooler spreyi, ACD (aktif Merkezi Diferansiyel), EBD destekli ABS, immobilizer, Momo markalı deri direksiyon simidi, deri kaplı vites topuzu, Recaro markalı ön koltuklar ve gündüz/gece ayarlı iç dikiz aynası bulunuyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!