Global bir kaynak haline geldi

Güncelleme Tarihi:

Global bir kaynak haline geldi
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 24, 2003 00:00

NBA'i global bir marka haline getiren önemli kiÅŸilerden biri olan NBA yetkilisi David Stern, bunun baÅŸlangıcının on yıl önce Barcelona'da Rüya Takımın maçıyla olduÄŸunu belirtiyor. Stern, ÅŸu an NBA'de oynayan yabancı basketbolcuların Michael Jordan'ı seyrederek büyüdüğünü belirterek, ‘‘Basketbol evrensel bir dil ve global bir kaynak olmak için en iyi döneminde’’diye konuÅŸuyor. Stern, NBA'nin popüleritesinin Amerika'da en tepe noktasında olduÄŸunu belirterek, bundan böyle NBA'nin tüm dünyada popüleritesinin artması içinde çalışacaklarını belirtti.2.2 milyar dolarlık NBA ekonomisi1980'lere kadar sadece Amerikalılara özel olan NBA'nın artık dünyanın her yerinde fanatik izleyicileri bulunuyor. Yabancı oyuncuların artmasıyla birlikte NBA'nın dünya çapında popüleritesi artarken kárlılığı da patladı. NBA'nın dünyada lisanslı ürün satışı yılda 2.2 milyar doları bulurken, bunun yüzde 20’si Amerika dışında gerçekleÅŸiyor.Iverson'un ayakkabısı 6 haftada tükendiNBA'nin global sponsoru olarak imza atan Gatorade, (enerji içeceÄŸi ÅŸirketi) Lego ve Adidas gibi firmalar basketbol gerçeÄŸini tüm dünyaya düzenledikleri festivaller ve turnavalarla yayarken, piyasaya sürdükleri ürünleriyle de satışlarında büyük yükseliÅŸler saÄŸlıyorlar.GeçtiÄŸimiz yıl sonunda NBA'in sponsorlarında Reebok firması ünlü NBA oyuncusu Allen Iverson ismiyle 130 dolara bir spor ayakkabı piyasaya çıkardı. 6 haftada tükenen bu ayakkabının en fazla satıldığı yerin Batı Avrupa olmasıda NBA'nin Amerika dışında da büyük ilgi gördüğünü ortaya koyuyor. SATIÅžLAR ARTIYORNBA lisansını alan veya sponsor olan firmaların satışları da son yıllarda hızla artıyor. Örnek olarak Reebok'un satışlarının uluslarası pazarlarda yüzde 30 arttığı, basketbol topu üreten Spalding firmasının ise satışlarında yüzde 44'lük yükseliÅŸ yaÅŸandığı belirtiliyor.ÖNCE Hidayet TürkoÄŸlu ardından Mehmet Okur'un NBA takımlarında oynamaya baÅŸlamasıyla Türkiye'de de popüleritesi son yıllarda hızla artan Amerikan Basketbol ligi NBA, tüm dünyada büyük ilgi görüyor. 1980'lere kadar sadece Amerika'lılara özel olan NBA'in artık dünyanın her yerinde fanatik izleyicileri bulunuyor. Son yıllarda yabancı oyuncuların sayısı hızla artan NBA'de bugün 34 ülkeden 65 yabancı oyuncu forma giyiyor. Yabancı oyuncuların artmasıyla birlikte NBA'in dünya çapında popüleritesi artarken kárlılığı da büyük ölçüde yükselmiÅŸ durumda. Bugün dünya genelinde 1 milyar 250 milyon NBA fanatiÄŸinin olduÄŸu tahmin edilirken, NBA'in lisanslı ürünlerinin satışının yılda 2 milyar 150 milyon doları bulduÄŸu ifade ediliyor. Yabancı oyuncuların artmasıyla birlikte NBA lisanslı ürünlerin satışlarının yüzde 20'si artık Amerika dışında gerçekleÅŸirken, yılda 900 milyon dolar televizyon yayın geliri bulunan NBA'nin bunun yüzde 15'ini yine Amerika dışından elde ettiÄŸi belirtiliyor.NBA yetkilileri önümüzdeki yıllarda Avrupa, Latin Amerika ve Asya'da NBA ligleri kurmayı planlarken, yurtdışında bir çok ülkede maÄŸazalar, restorarnlar açmaya baÅŸladı. OLAJUWON’LA BAÅžLADI1980'lerde Nijeryalı Hakeem Olajuwon ve Hırvat Drazen Petrovic'in gelmesiyle Amerika'nın sınırlarını aÅŸan NBA'de bugün Amerika dışında 34 ülkeden 65 basketbolcu oynuyor. 10 yıl önce NBA'de oranları yüzde 6 olan yabancı oyuncuların bugün tüm oyuncular içinde yüzde 16'lık bir orana ulaÅŸmış durumdalar. 2010 yılı sonunda ise bu oranın yüzde 50'yi bulacağı tahmin ediliyor. NBA'de oynayan yabancı basketbolcular bu oyunun yurtdışında da oynanabildiÄŸini kanıtlarken, NBA önümüzdeki yıl Avrupa, Latin Amerika ve Çin'i de kapsayan Asya bölgesinde NBA için ön sezonların yapılmasının planlarını yapıyor ve 10 yıl içinde Avrupa'da NBA takımlarının oluÅŸturulması düşünülüyor. Yurtdışında bu konuyu geliÅŸtirmeye çalışan kiÅŸiler NBA'nin büyümesi için Avrupa'da büyük basketbol salonları inÅŸa etmeye baÅŸlamış durumdalar.NBA'NIN KASASI DOLUYORNBA'ya olan ilginin global olarak artması kasasını da doldurmasına sebep oluyor. Åžu an dünyada NBA'nin lisanslı ürünlerinin satışının yüzde 20'si Amerika dışında gerçekleÅŸiyor. Bu da yılda 2 milyar 150 milyon dolarlık bir ciroya sahip ürünlerin 430 milyon dolarının Amerika dışında satıldığını ortaya koyuyor. NBA, ÅŸu anda Orlando'da yer alan NBA City isimli restoranının aynısını Dominik Cumhuriyetinde açmaya hazırlanıyor. DiÄŸer taraftan Asya ve Avrupa'da NBA maÄŸazalarının açılması planlanırken, ÅŸu anda bazı NBA butikleri Ä°spanya'da büyük alışveriÅŸ merkezlerinde açılmış durumda.NBA'nin yıllık 900 milyon dolarlık televizyon gelirinin yüzde 15'i yine Amerika dışındaki yayın haklarından elde ediliyor. Åžu anda Amerika dışındaki yayın haklarından 135 milyon dolar elde eden NBA, Amerika dışında 212 ülkede 148 televizyon tarafından gösteriliyor.NBA'in internet sitesi nba.com'u ziyaret edenlerin yüzde 40 yine Amerika dışında bulunurken, milyonlarca NBA fanatiÄŸinin Ä°ngilizce ve Ä°spanyolca yayınlarını internetten yükleyip dinlemek için ayda 10 dolar para harcıyorlar.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!