Cahit AKYOL
Oluşturulma Tarihi: Aralık 18, 2010 00:00
Dakar Rallisi dünyanın en uzun süren motor sporu organizasyonu ve zorlu yarışı olarak biliniyor. Bu yıl 32. kez 1-16 Ocak arasında Arjantin ve Şili’de yapılıyor. Türkiye’den de Kemal Merkit motosikletiyle katılıyor. Geçen yılki rallide ‘servis almadan yarışan sporcular’ kategorisinde birinici olarak ‘Çöl kaplanı’ unvanı alan Merkit, bu yıl da iddialı. 15 günde 9 bin 800 kilometre yol yaparak 230 rakiple yarışacak. Basın sponsoru olarak da Hürriyet yarışı adım adım izleyecek
İnsanın ve makinelerin dayanıklılığının sınandığı Dakar Rallisi ‘dünyanın en zorlu rallisi’ olarak tanımlanıyor. Bu yıl kamyon, otomobil, motosiklet ve ATV kategorinde 600’e yakın araç yarışacak. Bu zorlu yarışa katılan tek Türk ise Kemal Merkit. Geçen yıl ‘servissiz yarışanlar’ kategorisinde birinci olan Merkit, bu yıl da aynı iddiayı taşıdığını söylüyor: “Bu yıl yarış Atlantik Okyanusu kıyısında Buenos Aires’te başlayacak. And Dağları’nın 5 bin metre yüksekliklerindeki geçitleri aşarak Şili’de geçeceğiz. Yarış, dünyanın en kuru çölü olan Atamaka’da sürecek. Peru ve Bolivya sınırları boyunca geçerek yeniden Buenos Aires’e geleceğiz ve 15 günün sonunda yarış sona erecek. İlk kez 2000 yılında Dakar Rallisi’ne katıldım. Bu zorlu yarışı bitirebilen ilk Türk unvanım var. Daha sonra 2003-2007-2009 ve 2010 yıllarında da katıldım. Geçen yarışta birinci olarak bayrağımızı dalgalandırdım. Bu yıl da çok iyi hazırlandım ancak maddi zorluklar yaşıyorum. Bu nedenle bu yıl da geçen yıl kullandığım KTM 690R marka Enduro tipi motorla katılacağım.”
MERKİT YARIŞACAK FELÇLİLER KAZANACAKKemal Merkit, 2011 yarışının başka özellikleri de olduğunu vurguluyor: “Omurilik Felçlileri Derneğiyle ortak bir çalışmamız var. Ayrıca dakarturk.com diye bir site kurduk. Yarışta aşacağım rota yayımlanacak. Bu rota üstündeki kilometreler sanal olarak satılık. Dileyenler her 1 kilometreyi 10 liradan satın alabilecek. Her satılan kilometreyle de derneğe bağış yapacak. Ben 5 kuruş bile almayacağım. Satılan her kilometre felçli kardeşlerimize elektrikli sandalye olarak geri dönecek. Ayrıca İddia ile anlaştım. Yarışta sporcuların dereceleri için iddialar düzenlenecek.”
BÜTÜN HAYATI YARIŞMAK1957 doğumlu iki çocuk babası Kemal Merkit 1996’dan beri uluslararası yarışlarda ülkemizi temsil ediyor. Avusturya Lisesi’ni bitirdikten sonra Viyana’da işletme okudu. Çok sayıda yarışa katıldı ve ödüller kazandı. Hemen sıralayalım:
* 1996 Türkiye Enduro Şampiyonu
* 1997 Tunus Rallisi
* 1997 Dubai Rallisi
* 1998 Atlas Rallisi (Fas)
* 1998 Dubai Rallisi
* 1999 Master Ralli
* 2000 Paris-Dakar Rallisi
* 2001 Dubai Dessert Challange
* 2002 Master Ralli
* 2002 Paris-Dakar Rallisi
* 2002 Fas Rallisi
* 2002 400 cc Türkiye Şampiyonluğu
* 2003 Paris Dakar
* 2003 Rally d’Orient 2005 Enduro Türkiye Şampiyonu
* 2006 Birleşik Arap Emirlikleri Desert Challenge
* 2007 Dakar rallisi dördüncülüğü
* 2007 Birleşik Arap Emirlikleri Desert Challange maraton şampiyonluğu
* 2008 Central Europe Rallisi altıncısı
* 2008 Trans Orientale rallisi altıncısı
* 2008 Birleşik Arap Emirlikleri Desert Challenge
* 2009 Dakar Rallisi dokuzuncusu
* 2010 Trans Anatolia Rallisi genel klasman birincisi
* 2010 Dakar Rallisi servissiz kategorisi birincisi
31 YILDA 16 BİN KİŞİ KATILDI
İlk kez 1979’da Paris-Dakar arasında gerçekleştirilen yarışın orijinal ismi Paris-Dakar Ralli’siydi. 1994 yılına kadar Paris ve Dakar arasında yapıldı. Bugüne kadar 16 bini aşkın sporcu yarıştı. Yarış sırasında meydana gelen ölümler ve Kuzey Afrika’daki politik istikrarsızlık rotaların sürekli değişmesine sebep oldu. Hatta Cezayir etaplarında yerel savaşlar yüzünden yarışçılara pek çok kez ateş açıldı ve mayınlar yüzünden kazalar oldu. Ekiplere saldırmayı planlayanlar yakalandı. Sponsorluk gibi faktörlerin de etkisiyle yarışın başlangıcı Paris’ten İspanya’ya kaydırıldı. Zamanla çevresel risk faktörleri azaldı ama ölümler bitmedi. 2008 yılında Afrika’daki bazı grupların tehdidi yüzünden iptal edildi.
BUGÜNE KADAR 49 YARIŞÇI ÖLDÜDakar Rallisi ‘dünyanın en tehlikeli yasal
spor organizasyonu’ unvanına sahip. İstatistiklere göre 31 yılda 49 yarışçı ve bir o kadar da izleyici hayatını kaybetti. Ölümlerin nedenleri hız ve çarpmalar. Yüksek hızda seyreden araçların kuma çakılması, kazaların baş nedeni. Rallinin güvenliği için hız limiti saatte 150 kilometreyle sınırlandırıldı, yerleşim yerlerinde 50 kilometreye kadar düşürüldü. Hızlı limitlerini aşanların ceza alması kararlaştırıldı. Yarışta kum fırtınaları da büyük handikap. Geceyle gündüz arasındaki sıcaklık farkları da yarışçıları etkiliyor. Yarış günlerce sürdüğü için de konsantrasyon güçleşiyor. Yarış sırasında araçların üstündeki teknolojik aletlerin kaybolmasının önüne geçebilmek mümkün olsa da zaman zaman bu konuda sıkıntılar yaşanıyor. Ekipler mola verdiklerinde soyulabiliyor, üstlerine ateş açıldığı bile oluyor. 2006’da iki yarışçı ve küçük bir çocuk bu nedenle hayatını kaybetti.