OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 16, 2004 00:00
Formula 1 Dünya Şampiyonası'nda, harcanan para baş döndürüyor. Geçen yıl 18 takımın harcadığı para tam 2.5 milyar dolar. Bu paranın yaklaşık yüzde 17'sini son yılların markalar şampiyonu Ferrari tek başına harcadı. F-1'de mücadele eden 10 takımın 20 pilota ödediği para ise 116 milyon dolar. ASTRONOMİK RAKAMLARDünyanın en pahalı sporlarından biri olarak bilinen Formula 1'deki 10 takımın bir sezondaki 18 yarışlık maratonun en iyisi olmak için verdiği mücadelede yaptığı harcamalar astronomik rakamlara ulaştı. Formula 1'de, takımların şampiyon olmak için değişik kalemlerde yaptığı harcamalar, geçen sezon 400 milyon dolarlık bir artışla, 2.5 milyar ABD Doları'na ulaştı.FERRARİ PARA AKITIYORMarkalar klasmanında birçok şampiyonluğu bulan Ferrari takımı, 418 milyon dolarla en çok harcama yapan ekip olurken, Formula 1'e büyük yatırımlar yapan Japon firması Toyota da 368.5 milyon dolar harcayarak2. sırada yer aldı. GİDER KALEMİ ÇOKTakımların sezon içindeki harcamalarını, yatırım ve yarış giderleri oluşturuyor. Formula 1 ekipleri, otomobillerinden en iyi performansı alabilmek için rüzgar tünelleri, araştırma-geliştirme, üretim, motor gibi yatırım alanlarına bütçelerinin büyük bir kısmını ayırmak durumunda kalıyor. Diğer harcama yapılan alanlar ise yolculuk ve konaklama, test giderleri, yarış giderleri, takım maaşları, pilot maaşları ve eğlenceler.     RÜZGAR DEĞİL PARA TÜNELİİşte Formula 1'de mücadele eden takımların yıllık harcamaları: Takımlar2003 Sezonu Harcamalar Ferrari418.23(Milyon Dolar) Toyota368.51 McLaren Mercedes359.22 Williams BMW359.04 BAR Honda309.87 Renault255.23 Sauber Petronas154.57 Jaguar Cosworth141.93 Jordan Ford79.92 Minardi Cosworth46.58     Formula 1 takımları için hiçbir ekipman, arabaların ayrodinamik testlerinin yapıldığı rüzgar tüneli kadar önemli ve pahalı değil. Otomobillerin daha hızlı olabilmek için rüzgarın etkisini en aza indirebilmenin hesaplarını yapan takımlar, rüzgar tünellerine önemli paralar ayırıyorlar. Formula 1'de rüzgar tüneline en fazla parayı 15.5 milyon dolarla Ferrari ayırırken, tüm takımların bu işe ayırdıkları rakam ise yaklaşık 98.5 milyon dolar. Yatırım giderlerinin bir diğer önemli unsuru ise her sezon yeni bir otomobil hazırlayabilmek ve hataları en aza indirebilmek için yapılan araştırma ve geliştirme(ARGE) çalışmaları. Araştırma-geliştirme programlarına ayrılan bütçe konusunda en cömert takım bir İngiliz ortaklığı olan McLaren Mercedes. McLaren ekibi, 43.5 milyon dolarlık bütçesiyle bu alanda liderliği elinde bulundururken, onu 22 milyon dolarla Toyota ve Ferrari izliyor. Araştırma-geliştirme faaliyetlerine ayrılan Formula 1'deki toplam rakam ise 182.5 milyon dolar.     MOTORLARI SERVET    Performanslarının en önemli göstergesi dayanıklılık olan Formula 1 otomobillerinin motorlarına yapılan harcama kelimenin tam anlamıyla bir servet. Takımlar bütçelerinin en büyük payını alan motorlara toplam 997 milyon dolar yatırım yapılıyor.Bu alandaki yatırımlarda ilk 2 sırayı Uzakdoğu temsilcileri Toyota ve BAR Honda takımları alıyor. Formula 1'e iddialı bir giriş yapan ve hiçbir masraftan kaçınmayan Japon firması Toyota, bir motoru 175 milyon dolara üretiyor. Toyota'yı 165 milyon dolarla BAR Honda izlerken, ''hız''la adı bütünleşen Ferrari, motor üretimine yılda 150 milyon dolar harcıyor.     KİLOMETRE BAŞINA 1236 DOLAR    Formula 1 takımları, pilotlarının yaptığı her kilometre için 1236 doları gözden çıkarıyor. Her sezon sonrasında yeni tasarlanan otomobillerdeki hataları en aza indirmek ve performansı artırmak amacıyla yapılan test sürüşleri takımlara ek bir bütçe gerektiriyor. Büyük takımlar bu işe kaynaklarının yüzde 20'sini ayırırken, küçük takımlarda bu rakam yüzde 10'a kadar düşüyor. Test sürüşlerine ayırılan toplam rakam ise yaklaşık 380 milyon dolar. İddialarını sürdürmek isteyen takımlar test sürüşlerinden ödün vermezken, küçük bütçeli takımlar bu konuda büyük sıkıntı yaşıyor. Williams BMW takımı geçen sezon 60 bin kilometre test sürüşü gerçekleştirerek bu konudaki kararlılığını ortaya koyan ekiplerin başında geliyor.     Formula-1'de kırılması zor rekorları elinde bulunduran Schumacher, pilotlara harcanan paradan
aslan payını alıyor ASLAN PAYI SCHUMACHER'Ä°N    6 dünya ÅŸampiyonluÄŸu ve kırılması zor birçok rekoru elinde bulunduran Ferrari'nin Alman pilotu Michael Schumacher, Formula 1'de en çok kazanan pilot. Michael Schumacher, yıllık ücreti ve primleriyle birlikte toplam 40 milyon dolar kazanırken, onu kardeÅŸi ve Williams BMW pilotu Ralf Schumacher 14 milyon dolarla izliyor. 3. sırada ise yine bir Ferarri pilotu Rubens Barrichello var. Barrichello'nun yıllık kazancı 10 milyon dolar. Dünya Åžampiyonu olmak için yarışan 10 takım, kendileri için mücadele eden 20 pilota toplam 116 milyon dolar ücret ödüyor. Formula 1 takımları bunların dışında, üretim masraflarına 19, yolculuk ve konaklama giderlerine 89, yarış harcamalarına 209, takım maaÅŸlarına 340 ve eÄŸlence-ikramlara ise 62.5 milyon dolarlık bir bütçe ayırıyor. Â
button