Formula 1’in en iyileri

Güncelleme Tarihi:

Formula 1’in en iyileri
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 25, 2003 00:00

Michael Schumacher yılın son yarışı Japonya Grand Prix'sinde istediÄŸi sonucu alarak altıncı kez dünya ÅŸampiyonu oldu. Böylece efsane yarışçı Manuel Fangio'yla paylaÅŸtığı 5 dünya ÅŸampiyonluÄŸu rekorunu da kırmış oldu. Bu sezon üst üste dördüncü ÅŸampiyonluÄŸunu kazanan Alman sürücü birçok rekoru elinde tutuyor. Ama tarihin en büyük Formula 1 sürücüsü olup olmadığı hálá tartışmalı. 1997'de Ä°ngiliz F1 dergisi hazırladığı ‘‘en iyiler’’ listesinde Brezilyalı Ayrton Senna'yı ilk sıraya yerleÅŸtirirken Schumi'yi yedinciliÄŸe layık görmüştü. Ä°ngiliz The Sunday Times gazetesi de aradan geçen altı yıl ve onca baÅŸarıya raÄŸmen onu üçüncülükten yukarı çıkarmadı. Times'a göre tüm zamanların en büyük Formula 1 sürücüsü Ä°skoç Jim Clark. 1968'de yarış pistinde hayatını kaybeden Clark sürüş becerisi ve hız tutkusuyla hálá ilk sırada yer alıyor. Arjantinli Fangio ise ikinciliÄŸi kaptırmamış. Listedeki pilotlardan üçü yarış veya deneme sürüşü sırasında hayatını kaybetmiÅŸ. Avusturyalı Niki Lauda ise zor kurtulduÄŸu kazanın izlerini hálá taşıyor. Åžu anda pistlerin rakipsiz ismi Schumacher'in en büyük ÅŸansı bu listedeki diÄŸer sürücülerle ÅŸampiyonluk için çekiÅŸmemiÅŸ olması. Jim Clark (Ä°skoçya) 1960-1968TÃœM ZAMANLARIN EN BÃœYÜĞÜBir Formula 1 direksiyonuna geçmiÅŸ en büyük yetenek. Saf hız dendiÄŸinde akla ilk Jim Clark gelir. Toplam 25 Grand Prix kazandı. 1963 ve 1965'te Lotus'un koltuÄŸunda iki kez dünya ÅŸampiyonu oldu. 1968'de üçüncü ÅŸampiyonluÄŸun peÅŸinde koÅŸarken Hockenheim'de geçirdiÄŸi kazada 32 yaşında hayatını kaybetti. Belçika Grand Prix'sinin koÅŸulduÄŸu hızlı ve tehlikeli Spa pistinde kimse onu geçemedi. En iyi yarışı: 1967'de Monza pistinde lastiÄŸi patladığı için rakiplerinden neredeyse bir tur geriye düştü. Aradaki farkı inanılmaz bir beceriyle kapatıp tekrar liderliÄŸe yükseldi ama son turda yakıtı bitince üçüncü oldu.Juan Manuel Fangio (Arjantin) 1950-1958HER YIL EN Ä°YÄ° TAKIMA TRANSFER OLDU1949'da Avrupa'ya geldiÄŸinde ehliyeti olmayan 38 yaşında bir yarışçıydı. 1950'den itibaren yedi yılda beÅŸ dünya ÅŸampiyonluÄŸu kazandı. Bu yıla kadar en çok dünya ÅŸampiyonu olan yarışçıydı. Yarıştığı 51 Grand Prix'in 24'ünü kazanarak tekrar edilmesi zor bir yüzde tutturdu. Ä°yi sürücülüğü kadar iyi de bir stratejistti. Hep bir yıllık anlaÅŸmalar imzalar ve sezon sonunda en güçlü takıma geçerdi. En iyi yarışı: 1957'de Nürburgring pistinde kötü bir pit stoptan sonra bir dakika geriye düştü. En iyi tur rekorunu birçok kez kırarak farkı kapadı ve üç saniye farkla yarışı kazandı.Michael Schumacher (Almanya) 1991-6 KEZ DÃœNYA ÅžAMPÄ°YONU VE REKORTMENPistte veya pist dışında kazanmak için ne gerekiyorsa yapmaya hazırdı. OlaÄŸanüstü çalışma azmi çevresindekileri de ateÅŸledi ve bu sayede altı kez dünya ÅŸampiyonluÄŸuna ulaÅŸtı. Ä°ki kez ÅŸampiyonluÄŸa taşıdığı Benetton'u bırakarak riskli bir hamleyle 1996'da Ferrari'ye geçti. Dört yıllık bocalama süresinden sonra 2000'de ‘‘şahlanan atı’’ tekrar zirveye taşıdı. Son dört yılın ÅŸampiyonu halen 34 yaşında ve taktik zekasını koruyor. Yağışlı bir Grand Prix'te onunla kimse boy ölçüşemez. 70 Grand Prix birinciliÄŸi, 122 kez ikinci ve üçüncü olarak kürsüye çıkması ve topladığı 1083 puanla rekortmen.En iyi yarışı: 1995'te Nürburgring'de yaÄŸlanmış pistte baÅŸarılı sürüşüyle son turlarda birinciliÄŸi kaptı. Ayrton Senna (Brezilya) 1984-1994ZARAFETÄ°, ACIMASIZLIÄžINI UNUTTURUYORDördüncü dünya ÅŸampiyonluÄŸunu kovalarken 1994'te Imola pistinde Willaims-Renault'nun koltuÄŸunda saatte 200 kilometreyle duvara çarptı. Bu kaza Formula 1'i en heyecan verici ve en büyük yeteneklerinin birinden mahrum bıraktı. Ä°nançlı bir Katolik olan Senna, yeteneÄŸini Tanrı'nın ona yarış kazanması için bahÅŸettiÄŸine inanıyordu. Kaderine uymak için ne gerekiyorsa yapacaktı. Direksiyondaki stili, yarış dışındaki cazibesi, zarafeti ve zekası pistteki acımasızlığını unuttururdu. 65 sıralama turu birinciliÄŸini Schumacher'in bile kırması zor gözükmüyor.En iyi yarışı: 1988'de Suzuka'da ilk turda ancak 16. sıradayken yarışı kazandı ve ilk dünya ÅŸampiyonluÄŸunu kazandı.Jackie Stewart (Ä°skoçya) 1965-1973ZÄ°RVEDEYKEN BIRAKTI PATRON OLDUYaptığı her iÅŸte mükemmelliyetçiydi. MüthiÅŸ bir cesareti ve zekası vardı. Ãœstelik bu özelliklerini sergilediÄŸi dönemde her sezon birçok sürücü pistte yaÅŸamını yitiriyordu. Üç kez dünya ÅŸampiyonuydu ve zirvedeyken Formula 1'i bıraktı. Pistlerde alınan güvenlik önlemlerinin geliÅŸtirilmesinde büyük rol oynadı. Daha sonra Stewart takımını kurup patron olarak da pistlere çıktı ama üç yıl önce takımı sattı.En iyi yarışı: 1968'de Nürburgring'deki ölümcül pistte yaÄŸmur ve sis yüzünden görüş sıfıra yakındı. Buna karşın daha ilk turdan sekiz saniye fark yaptı ve yarışı dört dakika farkla kazandı.Alain Prost (Fransa) 1980-1993ONA PROFESÖR LAKABINI TAKTILARHızlı ama gösteriÅŸsiz ve istikrarlıydı. Her yarışı detaylı analiz etmesi sebebiyle profesör lakabını aldı. Üç kez McLaren, bir kez de Williams'la dünya ÅŸampiyonluÄŸuna ulaÅŸması lakabını neden hak ettiÄŸinin kanıtıydı. Medyayı çok ustaca kullanan Prost 199 Grand Prix'te kazandığı 51 birincilikle Schumacher'in ardından ikinci sırada. Ancak, kurduÄŸu Prost takımı yüzünden çok büyük bir baÅŸarısızlık yaÅŸadı. 2001'in başında takım iflas etti.En iyi yarışı: 1985'te Monza'da hatasız bir yarış sonunda ilk dünya ÅŸampiyonluÄŸunu garantiledi.Jack Brabham (Avustralya) 1955-1970KENDÄ° OTOMOBÄ°LÄ°YLE KAZANAN TEK SÃœRÃœCÃœPist dışında son derece sakin biri olan Brabham yarış sırasında son derece spektaküler ve agresifti. Bu stili ülkesindeki toz toprak içindeki pistlerde edinmiÅŸti. Aynı zamanda baÅŸarılı bir mühendisti. Üçüncü dünya ÅŸampiyonluÄŸunu kendi tasarladığı otomobille kazandı ve bugüne kadar bunu baÅŸaran tek sürücü.En iyi yarışı: 1966'da Reims'te 40 yaşındayken kendi otomobiliyle ilk yarışını kazandı.Stirling Moss (Ä°ngiltere) 1951-1961Ä°NGÄ°LÄ°Z MÄ°LLÄ°YETÇİLİĞİ Ä°KÄ°NCÄ°LÄ°ÄžE MAHKUM ETTÄ°Dört kez ikinci sırayı alıp hiç dünya ÅŸampiyonluÄŸu kazanamamasına karşın 10 yıl boyunca en iddialı sürücülerdendi. VatanserverliÄŸi yüzünden Britanya markalarıyla yarışmayı tercih etti. Yabancı bir takıma gitse kolayca dünya ÅŸampiyonu olabilirdi. Sakin kiÅŸiliÄŸine karşın her yarışı kazanmak için sonuna kadar uÄŸraşırdı.En iyi yarışı: 1955'te Aintree'de Mercedes'ten takım arkadaşı Fangio'yu 0,2 saniye geride bırakıp ilk Grand Prix'sini kazandı.Alberto Ascari (Ä°talya) 1950-1955DENEME YARIÅžINDA HAYATINI KAYBETTÄ°1952 ve 1953'te Ferrari'nin direksiyonunda iki kez dünya ÅŸampiyonu oldu. Ferrari'deki bu baÅŸarısını ancak yarım yüzyıl sonra Michael Schumacher geçebildi. Çok sevilen Ä°talyan sürücü 1955'te Monte Carlo'da yaptığı kazadan saÄŸ salim kurtuldu. Ama birkaç hafta sonra Monza pistindeki bir spor otomobili yarışının denemelerinde hayatını kaybetti.En iyi yarışı: 1953'te Silverstone'de yarışı başından sonuna kadar Fangio'nun önünde götürdü ve kazandı.Niki Lauda (Avusturya) 1971-79, 1982- 85Ä°KÄ° AYRI DÖNEMDE ZÄ°RVEYE ÇIKTIÄ°ki ayrı dönemde zirveye çaktı. Önce 1970'lerde Ferrari'yle iki ÅŸampiyonluk kazandı. Formula 1'i bıraktıktan sonra 1984'te geri döndü ve Alain Prost'un yarım puan önünde üçüncü kez ÅŸampiyon oldu. MüthiÅŸ yarış zekasıyla her yarıştaki riskleri hesaplar ve ona göre hareket ederdi.En iyi yarışı: 1976'da Monza'da korkunç ÅŸekilde yandığı kazadan sadece altı hafta sonra ve acı içinde yarıştı. Buna karşın dördüncü sırayı aldı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!