Murat TOSUN mtosun@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Haziran 29, 2005 22:20
Formula 1 tarihinin en olaylı yarışı olan ve 14 pilotun çekilmesinin ardından 6 pilotun start aldığı Amerika Grand Prix’inin ardından sular durulmuyor. Bazı takımlar Uluslararası Otomobil Federasyonu’na (FIA) son derece sert açıklamalar yaparken, FIA Başkanı Max Mosley’i istifaya davet ediyorlar.
Yarışı bırakan yedi takım seyircilerden ve olayla ilgisi olan herkesten özür dilerken, bu takımların çekilmesine sebep olan Michelin ise güvenliğin kendileri için daha önemli olduğu açıklamasını yapıyor. Yarışta start alıp altı aracıyla birden finiş gören Bridgestone cephesinde ise gurur dolu açıklamalar hakim.
FIA’da boş durmuyor. FIA Başkanı Max Mosley ve Motorsporları Konseyi 29 Haziran’da Paris’te yarıştan çekilen yedi ekibin ifadesini alacak. Bu ifadelerin verilmesinin ardından FIA’nın çok ciddi yaptırımlara gidebileceği iddia ediliyor. Bu olaylar yaşanırken BMW’nin Sauber Takımı’nı alması sürpriz yarattı.
FORMULA 1 Dünya Şampiyonası’nda Amerika Grand Prix’sinin ardından sular bir türlü durulmak bilmiyor. Bilindiği gibi Amerika’da Michelin lastikleri ile yarışan yedi takım ısınma turunda pit alanına giderek yarışı terk etmişti. Bunun yaşanmasının sebebi ise Michelin yöneticilerinin yarışta güvenliği tam olarak garanti edememesiydi. Yaşanan bu gelişme üzerine Indianapolis Pisti’nde yalnızca Bridgestone lastikleri ile üç takım ve altı pilot yarıştı. Yarışın sonunda ise gülen taraf Ferrari olmuştu. Çünkü yarışı Michael Schumacher ilk sırada tamamlamış ve Rubens Barrichello’da ikinci sırada finiş görmüştü.
MOSLEY AÇTI AĞZINI
Uluslararası Otomobil Federasyonu (FIA) Başkanı Max Mosley yaşanan bu olayların ardından belki de hayatında ilk kez böylesine sert açıklamalar yaptı. Mosley yaptığı açıklamada Michelin’in önümüzdeki yıl bu yarışı izlemek için yine aynı piste gelmeye planlayan seyircilere bedava bilet vermesi gerektiğini söyledi. Kendi görüşünün Michelin’in izleyicilerin zararını karşılaması gerektiği yönünde olduğunu belirten Mosley, bu yıl yarışı izlemek için para ödeyenlerin, önümüzdeki sezon yarışı bedava izlemesi gerektiğine inandığını belirtti.
Yarışı izlemek için piste gelen seyirciler yaşanan bu olaylara oldukça sert tepki göstermiş ve piste yabancı madde bile atmışlardı. FIA Başkanı pistte şikan yapılması isteğinin ise çok saçma olduğunu söyledikten sonra bu olayı esprili bir şekilde açıkladı: ‘Takımlar ortaya konulan bu durumda son derece haksız. Piste şikan koyulma fikri ise oldukça saçmaydı. Bu kısa batonlarla (kayak sopası) slalom yarışına gelip, pistin değiştirilmesini istemek gibi bir şey. Eğer piste uygun batonlarla gelmemişlerse daha yavaş kaymaları gerekir. Hem kısa batonlarla gelip hem de pistin değiştirilmesini istemek, piste doğru batonlarla gelenlere haksızlık olur.’
Bridgestone: Lastiklerimizle gurur duyuyoruz
Amerika Grand Prix’sinin ardından bir açıklama yapan Bridgestone Motorsporları Müdürü Hiroshi Yasukaya şu açıklamayı yaptı: ‘Bridgestone, ekiplerine tamamen güvenli ve dayanıklı lastikler tedarik etmekten gurur duyuyor. Teknik ve lojistik ekibimiz, destek verdiğimiz takımlarla birlikte bu yarışa hazırlanırken çok çalıştı ve tüm araçlarımız finiş çizgisini herhangi bir sorun yaşamadan geçtikleri için çok mutluyum. Michael, Rubens ve Tiago’yu, podyum başarısı gösterdikleri için tebrik ediyorum.’ Bridgestone cephesinden bir diğer önemli açıklama ise Teknik Müdür Hisao Suganuma’dan geldi: ‘Her altı pilotumuzun da finiş çizgisini geçebilmelerine çok sevindim. Lastiklerimizin performansı çok iyiydi ve Ferrari, Jordan ve Minardi araçlarında süreklilik arz etti. Aslında oldukça rahat bir yarış olduğundan araçlarını koruma adına yavaş bir yarış çıkartma olasılıkları varken, ekiplerimizin kendilerini zorlamaları güzeldi. Doğal olarak lastiklerimizin performansını rakibimize karşı verdiğimiz mücadeleyle göstermek isterdik, ancak Bridgestone’un FIA normlarını karşıladığı için çok mutluyum.’
Michelin güvenlik dedi önlem alınmamasına üzüldü
Michelin cephesinden yapılan açıklama güvenliğin ön plana koyulduğu belirtildi. Yapılan açıklamalara aynen şu açıklamaya yer verildi: ‘Grand Prix’den önceki 24 saat boyunca Fransa ve Amerika’daki laboratuarlarda çalışmalarını sürdüren Michelin teknik ekipleri, cuma günkü testlerde Toyota’ların lastiklerinde görülen aksaklıklar üzerine bazı sonuçlara vardı. Pist üzerindeki ‘oval’den çıkışta araçların kazandığı hız ve lastiklere binen yük yüzünden, Michelin, benzer olayların yarış sırasında yaşanmayacağını ve pilotların yüzde yüz güvende olacağını garanti edemeyeceği sonucuna vardı. Bunun neticesinde Michelin, partnerlerinin de desteğiyle, FIA’ya ‘oval’in girişine araçların hızını düşürecek bir şikanın yerleştirilmesi talebinde bulunmuştur. Michelin, lastiklerinin Amerika Grand Prix’si için uygun olmamasından dolayı üzüntü duymakla beraber, sürücülerin güvenliğini her şeyden önde tutar. Michelin bu prensip üzerindeki duruşunu ne yarış lastikleri ne de diğer lastikler için kesinlikle değiştirmez. Yarış öncesinde Michelin’in getirmiş olduğu önerilerin kabul edilmemiş olması üzücüdür. Bu çözümler pilotların güvenliği, takımlar arası rekabet ve seyircilerin ilgisini çekmeyi sağlayabilirlerdi. Michelin, 7 partnerine, işbirlikleri, FIA’ya getirmiş oldukları öneriler ve güvenlik açısından önerilerini dinlemiş oldukları için teşekkür eder. Michelin, Toyota’ların lastiklerinde Cuma günü (yarış öncesindeki) meydana gelen aksiliklerin teknik sebeplerini araştırmaya devam edecektir.’
FIA’dan ağır cezalar gelecek
FIA ilk izlenimlerde bu işin peşini bırakmayacak gibi görünüyor. FIA’dan geçtiğimiz hafta içinde yarışı bırakan takımlara ve ilgili kişi ve kuruluşlara bir mektup gönderildi. Gönderilen bu mektupta ilgili kişiler 29 Haziran 2005’de Paris’te savunma vermeye davet ediyor. Mektupta ilgili kişilere yarış için uygun araç lastiği temin etmeme, haksız şekilde araçların yarışa başlamasına izin vermeme, haksız bir şekilde mevcut lastiklere uygun olduğu halde bir virajın hız kesintisine uygun olmadığını öne sürme, yarıştan çekilerek Formula 1’in imajına leke sürecek olaylar yapmak, yarışa katılmama nedeninin bildirilmemesi ile ilgili savunma istenildiği belirtiliyor. Bakalım bu önemli savunma toplantısının ardından FIA takımlara nasıl bir ceza verecek. İşin içinde yedi takım birden olunca cezanın ne kadar sert olacağı merak konusu. Başkan Mosley ise konu hakkında yaptığı açıklamada, ‘Sakin bir atmosfer içinde geçeceğini düşündüğüm bu toplantıda takımlar gerekçelerini açıklama hakkına sahip’ dedi. Ancak bununla beraber bazı takım yöneticileri tarafından Max Mosley’in istifa etmesinin istendiğinin de altını çizmekte yarar var. Bu nedenle toplantı Mosley’in söylediği gibi çokta sakin bir ortamda gerçekleşmeyebilir.
F1’in ABD’deki geleceği tehlikede
Amerika’da Formula 1’in çok fazla bir ilgi görmediği yıllardır konuşuluyordu. Birbirinden iddialı birçok yarışın düzenlendiği Amerika’da bilindiği gibi Nascar yarışları yüzbinlerce insan tarafından takip ediliyor. Amerika’da yaşanan bu olayın ardından pilotların ve takım yöneticilerinin ortak fikri ise artık Indianapolis’te Formula 1’in geleceğinin hiçte iyi olmadığı yönünde. Bakalım önümüzdeki günler Amerika ve Formula 1 birlikteliğinde nasıl bir sonuç doğuracak?
Görüşlerinizi bildirin
Formula 1 tarihinde yaşanan bu en önemli olay ile ilgili olarak görüşlerinizi bildirmek isterseniz mtosun@hurriyet.com.tr adresine mail atabilirsiniz.
3 Temmuz’da gözler Fransa’da
Formula 1 Dünya Şampiyonası’nda bir sonraki yarış Fransa Grand Prix’si. Geçtiğimiz yıl Ferrari pilotu Michael Schumacher’in kazandığı yarışta sıralama turlarının en hızlı ismi ise Renault pilotu Fernando Alonso olmuştu. 4.411 kilometre uzunluğundaki pistte pilotlar atılan 70 turun ardından 308 kilometreyi geride bırakıyor.