Güncelleme Tarihi:
DÜNYA futbolunda hem kulüpler hem de Milli Takım düzeyinde marka olmaya hedefliyoruz. Ancak formalarımız askıda kalıyor. Hem Milli Takımımız’ın hem de büyük kulüplerimizin formaları sponsorların beklenen destek ve ilgisinden yoksun. "Böyle taraftar yok" diyoruz, markayı pazarlayamıyoruz...
Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş veya Trabzonspor Almanya’nın Schalke 04, Bayer Leverkusen, Fransa’nın Olympique Lyon gibi takımlarından belki de daha büyük bir taraftar kitlesine sahip. Ancak Schalke sadece yıllığı 25 milyon Euro’dan formasına sponsor bulurken, Galatasaray, Fenerbahçe, Beşiktaş ve Trabzonspor’un dördünün forma sponsorlarından, daha doğrusu tüm sponsorlarından aldıkları toplam ücret, Alman kulübünün aldığı ücrete ulaşamıyor...
Hepsini solladı
Dünya futbolunda formasını en iyi satan takım İngiltere’nin köklü kulübü Manchester United’dı. İngiliz kulübü yaza girmeden önce ünlü American International Group (AIG) ile 4 yıllık sponsorluk anlaşması imzaladı. Bu anlaşma ile formasına yıllık 20 milyon Euro’ya reklam aldı. ABD’li iş adamı Malcom Glazer’in sahibi olduğu dünyanın en pahalı kulübü olan İngiliz takımının değeri yaklaşık olarak 1.4 milyar dolar. Ancak Schalke, önceki gün forma sponsorluğunda değerleri alt üst etti. Ülkesinde 17 milyon Euro ile bugüne kadarki en büyük forma sponsorluk anlaşmasına sahip B.Münih’i geçmekle kalmadı, Avrupa’nın devleri Juventus ve M.United’ı da sollayarak bu alanda zirveye kuruldu.
Dördü Schalke etmiyor
Türkiye’de ise kulüplerimiz formalarını sponsorlara ne yazık ki satamıyor. Fenerbahçe, Galatasaray ve Trabzonspor gibi büyük kulüplerimizin ana forma sponsorları Avea, ikinci forma sponsoru ise Cola Turka. Beşiktaş’ta ise tam tersi ana forma sponsoru Cola Turka, ikinci sponsor Avea. Galatasaray geçen sezon ana forma sponsorluğundan 3 milyon dolar olmak üzere toplam 6.3 milyon dolar sponsor geliri elde etti. Beşiktaş ana forma sponsorundan 4.5 milyon dolar, ikinci sponsordan da yaklaşık 500 bin dolarlık gelir elde ediyor. Beşiktaş’ın sponsorluk ve reklam geliri 10 milyon doları geçiyor. Fenerbahçe de forma sponsorundan yaklaşık 5 milyon dolar alırken, büyük kulüplerimiz içindeki bu alanda en az gelir 1.5 milyon dolar ana sponsor, 925 bin dolar ikinci sponsorla Trabzonspor’a ait.
Para veren yok
Sponsorluk Türkiye’de yeni yeni yerleşiyor. Sponsor demek para demek. Para demek yıldız futbolcu ve daha güçlü bir takım demek. Daha güçlü bir takım da Avrupa’da başarı. Veya tersine bir kurgu ile başarı demek sponsor demek. Sponsor da daha fazla büyümek. Galatasaray 6 yıl önce hem UEFA Kupası hem de Süper Kupa’yı kazanarak Avrupa’da hatta dünyada büyük ses getirdi. Ancak kupaların getirdiğinin değerin karşılığını alamadı.
ZiRVEDEKi DÖRTLÜ
1 NUMARA
SCHALKE04
Sponsor: Gazprom
Değeri: 324 milyon $
Geliri: 118 milyon $
Sahibi: Veltins Brewery
2 M.UNITED
Sponsor: AIG
Değeri: 1.4 milyar $
Geliri: 298 milyon $
Sahibi: Malcolm Glazer
3 JUVENTUS
Sponsor: Tamoil
Değeri: 687 milyon $
Geliri: 278 milyon $
Sahibi: Agnelli ailesi
4 BAYERNMÜNİH
Sponsor: Deutsche Telekom
Değeri: 769 milyon $
Geliri: 229 milyon $
Sahibi: % 90 kulüp üyeleri,
% 10 adidas-Salomon AG
Soru: Avrupa ile fark nasıl kapanır?
Alım gücüyle ilişkisi var
Şükrü Ergün:(G.Saray yöneticisi)
Sponsorluk anlaşmaları arasındaki farkın futbolla bir alakası yok. Bu olay, tamamen ekonomi ile ilgili. İngiltere’deki alım gücü ile ülkemizdeki alım gücü arasında büyük bir fark var. Yani bu olayda futbol kulüpleri fazla bir şey yapamaz. Maalesef ki gerçek bu. Avrupa ülkeleri ile aramızdaki kişi başı gelir farkı kat kat fazla. Onlar bizim 5-6 kat önümüzde.
Futbola bakışaçısı farklı
Cemal SAĞLAM:(Trabzonspor Başkan Yrd.)
Bu gelişme kulüplerin ekonomik yapıları ve ülkenin genel yapısı ile futbola bakışıyla bağlantılı. Bizden önceki yönetimin yaptığı bir takım anlaşmalar var. Bu anlaşmaların çoğu 2008-2009 sezonu ile sona erecek. Bu tarihten sonra kulübümüze daha çok para kazandıracak karlı anlaşmalar yapmak için şimdiden kolları sıvamış durumdayız. Çalışmalarımız çok verimli geçiyor.