M. Arif Erdem
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 27, 2012 16:04
Haderslev, Danimarka 2011 Eylül’de suya indi.
Xyacht 55 Filizim yatı, Uzun yolu boyunca ise ismi farklı dillerde ağızlarda ‘’Fılızm’’ olarak anons edildi. Ekip içinde bir çağrı işaretiydi ‘’Fılızm’’.
İlk yaşında binlerce mil seyir yapan Filizim yatını donatanı ve reisi Mustafa Miharbi ile geçtiği 7 deniz üzerine konuştuk.
Arif Erdem: Merhaba Mustafa ağabey uzun seyirler için planlama , hazırlıklar ve bilgiler neler aktarırsınız.
Mustafa Miharbi: Sevgili Arif , önerilerim bizleri, senin de yaşadığın, İngiltere’de Atlantik geçişi ve uzun seyir konularında hazırlayan Martin’in tavsiye ve bilgilerini kısa notlar şeklinde aktarmak olacaktır .Onlar bu işleri yıllarca yapmış, bilgilerini ,tecrübelerini ,bir sistematiğe bağlamışlar.
Rota , Tekne Donanımı, Yemek Düzeni, Vardiya Düzeni, Hava Raporları
Tabiiki tüm bunların yapılabilmesi için uygun tekne, gerekli donanım, eğitilmiş ekip ve çok önemli bir konu olan denizde can güvenliği ekipmanlarının eksiksiz olarak donatılması, tekne içindeki yerinin bilinmesi ve herkes tarafından kullanılabilmesi, gerekli talimatların, açıklamalarının bulunması Türkçe ve İngilizce önemli konu başlıkları. Can güvenliği konusunda istisnasız gerekenlerin yapılması şart.
Hava raporları, takip, başlıca bir konu. Atlantik geçişinde uygun dönem, rota seçimini hazırladığım videodan izlemek ve görmek daha etkin anlamak açısından uygun olacaktır. Olması gerekenler; rota ve hava raporu konusundan sonra uzun seyirlerde, en önemli konu yemek yapmak ve özellik ile ekmek yapabilmek ,uzun seyir yapacakların  ekmek yapabilmeleri gerekiyor. İçme suyu konusu malum, tatlı su yapıcı olmalı ve etkin kullanılmalı, rezervde minimum iki litre günlük / kişi başı su bulundurmak gerekiyor. Yemek malzemesi olarak baştan menüler hazırladık. Normal hayatımızda ne yapıyorsak o şekilde beslendik mutlak akşam yemekleri masa başında yemeğe özen gösterdik ,teknenin ortası yemek masasının bulunduğu bölge sosyal yaşam merkezi, bu kısmı genelde boş ve dinlenmek için bırakıldı.Uzun seyir sisteminin en önemli özelikleri bu organizasyonlarda ve disiplinde saklı .Yemek alışverişini detaylıca çalışılması gereken bir konudur. Yaş meyveleri teknenin boyuna hamaklara asmak gibi bir çok detay var. Yemek düzenimiz çok kişili ekipler için her gün bir yada iki kişi bu konuda sıra ile görevlendirilmekte. Seyir için ise 3‘lü vardiya sistemi uyguladık ,saat başı bir kişi değişmekte. Diğerleri dinleniyor yada uyuyor. Tekne donanımı ve can güvenliği ekipmanlarını ayrıca bir yazı içersinde çalışırız. Yarış için uzun pupa seyirleri var ve burada rüzgar üstü ıskotası kısa sürede kopma noktasına gelmekte üzerine deri dikmek gerekiyor , en az iki gönder şart gönder ağızları da erimekte, tabi kesinlikle kalın kumaş yelkenler şart, balon basarken ve mayna ederken farklı yöntemler örgendik, kovadan lumbar ağzından lastik ve özel aparatı , kamaraya direk indirmek, lastikli fermuar kullananlar var volvoda olduğu gibi
İŞTE ATLANTİK'İ GEÇMENİN 4 YOLU-WEB TV
A.E: Uzun bir seyir çalışma Haderslev- St Lucia
Transfer, Yarış, geri dönüş orası daÂ
film gibi bir hikayesi var, bizler seyirdeki tecrübelerinizi dinlemek isteriz. Başarıları, hataları, sevapları günahları ile neler söyleyeceksiniz, korktuğunuz anlar oldu mu ?
M.M: Sondan başlayayım korkacak bir şey yoktu. Biliyorsun tekne çok oturaklı ve güçlü ama kızdığım şeyler oldu. Yelkenlerin yanlış seçilmesine, düzeltemediğimize iki bu konuyu çalışmıştık çatır çatır döküldü hepsi 1,5 onz’ dan kalın balonumuz yoktu ,sürat rekorları kırdığımız zamanlar oldu, fakat 4 saat te balonsuz kaldığımız zamanlar oldu,ekip bir ara terzi oldu. Yarışta çok sert havalar olmadı düzenli sabit rüzgarlar altındaydık. Ekipte belli bölgelerin elemanlari var. Sürekli büyük dalgalı denizde gece gündüz uzun pupa seyirlerde dümenci ve baş üstü elemanları önem kazanıyor. Fırsatlar buralarda yakalanıyor hatalarımız oldu. Ekip internet ortamından izlenmekten dolayı oldukça iyi motive oldu.Tabi farklı fikir öneriler, hatalar ara sıra da olsa bu kadar uzun bir seyirde siniler geriliyor bağrışmalar sonrasında herkes hiç bir şey olmamış gibi işini yapmaya devam ediyor. Martin bu konuda sizin sistem iyi bende bunu arkadaşlara anlatacağım bizde bir sorunda kimse bir şey yapmaz ama sonra birkaç duble içtikten sonra bir sağlam yerleştirir ki hata yapana sizin sistem muhteşem bir anda ağzınıza geleni söyleyip rahatlayıp olayı unutuyorsunuz. Bu tip uzun seyirler ve denizde sanki bu yöntem daha iyi demişti .Tabi anlatacak çok konu ve anı var
A.E: Peki Mustafa ağabey şimdilik bunları anlatalım , teşekkür ederim,
M.M: Ben teÅŸekkür ederim ArifÂ