Murat TOSUN
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 07, 2008 00:00
Yıllar ne çabuk geçiyor, öyle değil mi? Pistimiz bitti, bitiyor, ilk yarışa yetişecek derken dünyanın en önemli motorsporları organizasyonlarından biri olan Formula 1 Dünya Şampiyonası’na tam dördüncü kez ev sahipliği yapacağız. Açılış yarışında Kimi Raikkonen’i elinde zafer kupasıyla gördüğümüz yılın ardından Petrol Ofisi Türkiye Grand Prix’sine bir isim ambargo koydu. Ferrari pilotu Felipe Massa son iki yılı zaferle kapatarak Türkiye’nin kahramanı oldu. Fakat bu yıl üstelik ilk kez ağustos yerine mayıs ayında ev sahipliği yapacağımız Formula 1’de işler hiçbir pilot için kolay olmayacak gibi görünüyor.
Dördünce kez ev sahipliği yapacağımız Formula 1 Dünya Şampiyonası’nda bu yıl çok önemli bir değişiklik var. Daha önce Ağustos sıcağında düzenlenen ve pilotların bile gerçek performansını gösterememesine neden olan yarış bu yıl baharda yani mayıs ayında düzenlenecek. 9 Mayıs Cuma günü yani iki gün sonra başlayacak olan antrenman turları ile birlikte start alacak dördüncü yarışın sıralama turları 10 Mayıs Cumartesi günü yapılacak. Büyük yarışın startı ise Cumhurbaşkanı Abdullah Gül tarafından 11 Mayıs Pazar günü her zaman olduğu gibi saat 15.00’de verilecek. Elektronik çekiş sistemlerinin yasaklanması ve takımların güçlü kadrolarını şimdiden oluşturmuş olması yarışın keyfini artıracağı kesin. Avrupa’da düzenlenecek ikinci yarış olması nedeniyle de Türkiye Grand Prix’sinin önemi daha da artmış durumda. Kimi Raikkonen ve Felipe Massa’nın isimlerini ilk sıralada yazdırdığı Türkiye Grand Prix’sinde bakalım bu yıl gülen taraf kim olacak.
Patron bile zarar etti
Yapımı iki yıl gibi kısa bir süre de tamamlanan İstanbul Park sahip olduğu zorlu parkuruyla Formula 1’in en çok ses getiren pistlerinden biri olarak görülüyor. İstanbul Park Pisti’nin işletmesi bilindiği gibi Formula 1’in patronu olan Bernie Ecclestone tarafından yapılıyor. Fakat ilk iki yıl olduğu gibi geçtiğimiz yılda da pistin işletmesi ile ilgili sorunlar çözülememiş görünüyor. Hatta Ecclestone gibi bir iş adamının bile geçtiğimiz yıldan buyana bu işletmeden zarar ettiği de konuşuluyor. Kurulduğu günden itibaren dünyanın en önemli motorsporları organizasyonuna ev sahipliği yapmasına rağmen bir türlü istenen ekonomik başarının gelmediği pistte bu sorunlar daha da sürecek gibi görünüyor. Oysa pistin ilk yapıldığı dönemlerde burada düğünlerden, toplantılara, eğitimlerden özel organizasyonlara kadar birçok aktivite yapılacağı açıklanmıştı. Fakat pistin kullanım ücretleri açıklandığında görüldü ki burada düğün yapabilmek için Suudi kral olmak gerekiyordu.
130 binden fazla seyirci kapasitesi
İstanbul Park izleyiciler için de diğer pistlerden farklı bir yere sahip. Yeni nesil pistlerden olması ve günümüz ihtiyaçlarına göre dizayn edilmesinin bir sonucu olarak tesisleriyle diğer pistlerden iyi olduğu düşünülüyor. Pist toplam 130 binden fazla kişiyi ağırlayabilecek oturma kapasitesine sahipken, ana tribünün seyirci kapasitesi ise 25 bin kişi. 12 binin üzerinde kapasiteyle otoparklar ise piste araçla gelmek isteyenler için önemli bir avantaj. Pistin VIP misafirleri ise padok alanının başlangıç ve bitişinde tüm alana hakim olacak şekilde yerleştirilmiş yedişer katlı iki VIP kulesinde ağırlanıyor. Her bir kule 5 bin kişi kapasiteli ve piste tamamen hakim ve kusursuz bir görüş açısına sahip. En son teknolojik altyapısı, başarılı dizaynı ve egzotik konumuyla İstanbul Park, dünyanın en çok övgü toplayan pistlerinden birisi olarak dikkat çekiyor.
Kimler kazandı
Dile kolay tam üç koskoca Formula 1 yılını geride bıraktık. İlkini 2005 yılında düzenlediğimiz dünyanın en önemli
spororganizasyonlarından biri olan Formula 1 Dünya Şampiyonası’na bu yıl dördüncü kez ev sahipliği yapacağız. İlk yıl McLaren Mercedes Takımı ile yarıştığı dönemlerde Kimi Raikkonen’in kazandığı sonrasındaki iki yılda ise arka arkaya Felipe Massa’nın zaferlerine tanık olduğumuz yarışta bu yıl favori sayısı çok daha fazla olacak gibi görünüyor. İlk üç yarışı Avustralya, Malezya ve Bahreyn’de düzenlenmesinin ardından İspanya ile Avrupa sezonuna başlayan Formula 1’in ikinci Avrupa ayağı ise bu yıl Türkiye olacak. Formula 1 Dünya Şampiyonası’nda Avrupa ayağının start alması her zaman çok önemli olmuştur. Çünkü takımlar ve pilotlar formlarını üç yarışlık bir kıtalararası maceranın ardından çok daha iyi oturtmuş olurlar. Araç gelişimleri ile ilgili bilgilerinde tamamlandığı Avrupa yarışlarının start alması ile birlikte Formula 1 heyecanı doruk noktasına ulaşmış olur. Geçtiğimiz yıllarda Ağustos ayında ev sahipliği yaptığımız Formula 1 Dünya Şampiyonası’nda bu yıl ülkemiz için elbette en önemli değişiklik bu dev organizasyonun mayıs ayına alınması. Dev organizasyon böylelikle ilk kez kavurucu bir sıcak olmadan start almış olacak. Bu durumda otomobillerle birlikte pilotların performansında da önemli bir artış olması da kaçınılmaz olmuş olacak.
Bu yıl favori sayısı fazla
2008 Formula 1 Petrol Ofisi Türkiye Grand Prix’sinde bu yıl favori sayısının da oldukça fazla olması bekleniyor. Bilindiği gibi Kimi Raikkonen Ferrari ile 2007 sezonunda ilk şampiyonluğunu elde etti. Bu yıl diğer pilotlar aynı şeyin gerçekleşmemesi için var güçleriyle mücadele edecek gibi görünüyor. İlk akla gelen isim, geçen yıl Formula 1 kariyerinin ilk sezonunda şampiyonluğu kıl payı kaçıran Lewis Hamilton. Felipe Massa ise Ferrari’deki ikinci pilot izlenimi kırıp şampiyonada kendisinin de iddialı olduğunu kanıtlamak istiyor. 2007 sezonunda McLaren Mercedes ile yıldızları bir türlü barışmayan Fernando Alonso kendisine iki dünya şampiyonluğu yaşatan eski takımı Renault’ya
dönüşünü üçüncü kez şampiyon olarak kutlamayı hedefliyor. 2008 sezonu pilotlar listesinde yer alan genç pilotların Hamilton gibi bir giriş ve etki yapıp yapamayacakları da ayrıca bir merak konusu. Ferrari, McLaren Mercedes, Renault pilotlarının yanı sıra geçtiğimiz yılın flaş takımı olan BMW’nin de daha iddialı olması bekleniyor. Zaten planlarını da bu doğrultuda açıklayan takımın da bu yarışı kazanmak adına oldukça iddialı olduğu biliniyor. Sezon akışında da bunun doğruluğu zaten ispatlanmış oldu.
İstanbul Park’ta kimler kapışacak1. Kimi RaikkonenFerrari
2. Felipe MassaFerrari
3. Nick HeidfeldBMW Sauber
4. Robert KubicaBMW Sauber
5. Fernando AlonsoRenault
6. Nelson PiquetRenault
7. Nico RosbergWilliams
8. Kazuki NakajimaWilliams
9. David CoulthardRed Bull
10. Mark WebberRed Bull
11. Jarno TrulliToyota
12. Timo GlockToyota
14. Sebastien BourdaisToro Rosso
15. Sebastian VettelToro Rosso
16. Jenson ButtonHonda
17. Rubens BarrichelloHonda
18. Takuma SatoSuper Aguri
19. Anthony DavidsonSuper Aguri
20. Giancarlo FisichellaForce India
21. Adrian SutilForce India
22. Lewis HamiltonMcLaren Mercedes
23. Heikki KovalainenMcLaren Mercedes
İstanbul öncesi pilotlar puan durumu1. Kimi Raikkonen29
2. Lewis Hamilton20
3. Robert Kubica19
4. Felipe Massa18
5. Nick Heidfeld16
6. Heikki Kovalainen14
7. Jarno Trulli9
8. Mark Webber8
9. Nico Rosberg7
10. Fernando Alonso6
İstanbul öncesi markalar puan durumu1. Scuderia Ferrari47
2. BMW Sauber F1 Team35
3. Vodafone McLaren Mercedes34
4. AT&T Williams12
5. Panasonic Toyota Racing9
6. Red Bull Racing8
7. ING RenaultF1 Team6
8. Honda Racing F1 Team3
9. Scuderia Toro Rosso2
10. Force IndiaF1 Team0
11. Super Aguri F1 Team0