Güncelleme Tarihi:
Deloitte'un Yıllık Futbol Finansmanı Araştırması yayınlandı. Avrupa liglerindeki futbol kulüplerinin finansal verileri incelenerek hazırlanan rapora göre geçen yıl olduğu gibi bu yıl da en yüksek kazancı 2 milyar Euro ile İngiltere
Deloitte hakkında |
AVRUPA LİGLERİNİN DEĞERİ 12,6 MİLYAR EURO
2005–2006 sezonunda Avrupa’nın önde gelen beş ligindeki ciddi gelir artışı, Avrupa liglerinin toplam kazancını 12,6 milyar Euro’ya çıkarttı. Bugün yayınlanan Deloitte Yıllık Futbol Finansmanı Araştırması futbol sektöründeki ticarileşmenin güçlenerek sürdüğünü ortaya koydu. Avrupa’daki kulüplerin 2005-2006 sezonu mali tabloları incelenerek yapılan araştırmaya göre, Avrupa futbol liglerinin gelirlerinde bu sezon %9’luk bir artış oldu.
Artışta en önemli rolü Avrupa’nın önde gelen beş ligi olan İngiltere, İtalya, Almanya, İspanya ve Fransa’daki kulüplerin gelirlerindeki büyüme oynadı.
Araştırmaya göre, İngiliz Premier Ligi kulüpleri 2 Milyar Euro gelir ve 200 Milyon Euro karla önde gidiyor. Gelecek sezon, 2,5 milyar Euro’luk yeni TV anlaşmaları ile Premier Lig klüplerinin gelirlerinin, adeta patlaması bekleniyor.
İngiliz kulüplerini 1,4 Milyar Euro ile İtalyan Serie A ligi, 1,2 Milyar Euro ile Alman Bundesliga, 1,2 milyar Euro ile İspanyol Primera Division ve 900 milyon Euro ile Fransız Ligue 1 kulüpleri izledi. Avrupa’nın en büyük 5 liginde kulüplerin elde ettiği toplam gelir 6,7 milyar Euro düzeyine çıktı, pazar payları ise % 53 oldu.
UEFA Şampiyonlar Ligi ise merkezi yayın ve sponsorluk anlaşmalarından 600 milyon Euro gelir elde etti. Bu gelirin % 72'si, yani 437 Milyon Euro, grup elemelerini geçen 32 kulübe dağıtıldı.
Raporda İngiliz Premier ligi kulüplerinin, başta İtalyan Serie A Ligi olmak üzere diğer Avrupa ligleriyle arayı açmakta olduğu vurgulandı. Araştırmaya göre, 1995–96 sezonunda Premier Lig ve Serie A Ligi 450-500 milyon Euro gelire, maç başına ortalama 30 bin seyirci gibi bir izleme oranına sahiptiler. Ancak Premier Lig kulüpleri 2005–2006 sezonunda Serie A kulüplerine 600 milyon Euro fark atarken, İtalya’da maç başına ortalama seyirci sayısı da 20 bin düzeyine düştü.
Raporun sonuçlarını değerlendiren Deloitte Türkiye Denetim Ortağı Ömer Tanrıöver, özellikle İngiliz kulüplerinin ortaya koyduğu gelir ve kar artışının futbol sektörünün ilerleyeceği yönü gösterdiğini vurgulayarak şunları söyledi:
"Türk futbol kulüplerinin Avrupa’nın önde liglerinde mücadele eden kulüplerden öğrenecekleri çok şey var. Maliyetleri kontrol altında tutarken, gelirleri ve kârlılığı artıracak faaliyetlere ağırlık vermek büyük önem taşıyor. Örneğin İngiliz Premier lig kulüpleri 1992 – 1993 sezonundan bu yana gelirlerinin yüzde 15’ini statlarını modernleştirmek ve stat gelirlerini azami düzeye çıkartmak için harcadılar. Bu, yaklaşık 2,5 milyar Euro düzeyinde bir yatırım anlamına geliyor. Statlar bir bakıma futbol kulüplerinin vitrinidir. Kulüp yöneticilerimizin daha kurumsal bir yaklaşımı benimsemesi gerekiyor."