Bahri BÜKE/İSTANBUL, (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 16, 2011 17:25
YÜZÜCÜ Emre Seven, Manş Denizi’ni yüzerek geçmeye hazırlanıyor. Emre Seven, bunun için hergün İstanbul Boğazı’nda 20 kilometre yüzüyor, halter kaldırıyor, fitnes yapıyor ve koşuyor.
Manş’ı geçenler Türkler var. Ancak Emre Seven’in hedefi; Manş’ın karşı kıyısına yüzüp geri dönen (double cross yapan) ilk Türk olmak.
Emre Seven, Büyük Britanya Adası’nı Fransa’dan ayıran ve Atlas Okyanusu ile Kuzey Denizi’ni birleştiren Manş Denizi’ni en dar yeri olan Dover Boğazı’ndan geçecek. İngiltere’nin Dover Limanı’ndan Manş’a girecek olan Emre Seven, Fransa’nın Cap Grin Nez Burnu’ndaki fenere ulaşmaya çalışacak. Bu rota yaklaşık 35 km. Gel-git engel olmazsa Emre Seven, vardığı kıyıdan hemen geri dönecek. Emre Seven, İstanbul Boğazı’nda sahil güvenlik ile hocası eşliğinde gerçekleştirdiği yüzme antremanlarında ısı dengesini ayarlamak için yarım saatte bir portakal, vişne, kiraz bal ve tuz karışımından oluşan sıvı içiyor.
RAKİBİ FIRTINA VE SOĞUK SU
Emre Seven "Manş kendisiyle savaşmaya cesaret edebilen yüzücüler için eşi bulunmaz bir arena olagelmiştir. Çalışmayı, iki ana temel üzerine kurdum. 35-50 km yüzebilecek bir dinamizm ve soğuğa karşı dayanıklılık" diye konuştu. Emre Seven’in antrönörü Dünya rekortmenizi Namık Ekin de "Emre bunu yapacak güçte bir yüzücü. Rakibi fırtına ve soğuk su" dedi.
VİZE BEKLİYOR
Emre Seven Manş geçişlerini düzenleyen İngiltere’deki Channel Swimming-Piloting Federation ile sözleşme imzaladı. Sözleşme gereği Emre Seven, 20 ile 29 Temmuz arasında gel-git’in uygun olduğu bir gün rekor denemesini gerçekleştirecek. Ancak Emre Seven, 5 Temmuz’da İngiltere’ye yaptığı vize başvurusundan henüz bir cevap alamadı.
THE CHANNEL
Kuvvetli gel-git akımlarının görüldüğü bu noktaya Fransızlar da ’Calais Boğazı’ diyor. Bu akımların dalga boyu 5-6 metreyi, hızı saatte 5 deniz milini buluyor. Boğazın genişliği 32 kilometre. 72 metre derinlikte. Boğaz, yüzme çevrelerinde Kanal (The Channel) diye biliniyor. İlk geçişi 1875’te Kaptan Matthew Webb ikinci denemesinde başardı.
GEÇİŞİN ZORLUKLARI
* Gel-git hareketleri: Suların çekildiği zamanda Cap Grin Nez’deki deniz fenerine asla ulaşılamıyor. Bu durumda yapılacak tek şey, kıyıya paralel olarak yüzüp Calais Sahileri’nden Fransa kıyılarına çıkmak. Bu durumda yaklaşık 35 kilometre olan mesafe 50 kilometreye çıkıyor.
* Suyun soğukluğu: Kuzey Buz Denizi’nden gelen soğuk su akıntısı ısıyı 14 dereceye kadar düşürüyor. Bu yüzücünün başa çıkmak zorunda olduğu en büyük problem.
* Denizanaları: Boğaz’da fazla denizanası bulunuyor. Denizanaları yüzücülere zehirleriyle ciddi zararlar verebiliyor.
* Deniz trafiği: Geçiş, deniz trafiğinin devam ettiği sırada yapılacak. Gemi atıkları ile gemilerin oluşturduğu pruva dalgaları yüzücüler için büyük problemler yaratıyor. Ani çöken sis gemileri de yüzücüler için tehlikeli hale getiriyor.
* Hava tahmini: Boğaz’da birkaç hava akımı iç içe. Bu yüzden tahminler ancak 10 saatilik yapılabiliyor.
* Gemi enkazları: Çok az bir ihtimal de olsa yoğun trafiğin yaşandığı Boğaz’da kaza da oluyor. Kazalar sonucu oluşan enkaz, yüzücülerin rotasını etkiliyor.
* Egzoz dumanları: Ortalama bir geçiş 12 ile 15 saat sürüyor. Bu sürede yüzücüler eskort motorlarının ve çevredeki diğer deniz taşıtlarının egzoz dumanlarına maruz kalır.
* Deniz kirliliği: Kanalizasyon birikintisi, petrol atıkları, yoğnu deniz yosunu kümeleri ve gemiden atılanlar yüzücülerin engelleri arasında.
MANŞ’I GEÇEN TÜRKLER
Murat Güler, Doğan Şahin, Ersin Aydın, Erdal Acet, Ersin Aydın, Nesrin Olgun, Gürsel Seyit Güler, Osman Akkuş, Meryem Tangören.