Oluşturulma Tarihi: Nisan 30, 2004 21:08
Atlas Okyanusu’nun yüzeyinin 45 ila 90 metre derinine indirilen ve denizin dibine demirlenen yüzer vakum bir tünel içinde saatte 6 bin kilometre yapan trenle New York- Londra komşu olacak.
İtalya ile Sicilya adasını birbirine bağlayacak dünyanın en uzun asma köprüsü olacak proje, 3.2 kilometrelik ve Richter ölçeğine göre 7.1 büyüklüğünde bir depremde 9 metre esneyebilme yeteneğine sahip.
Bir ucu uzaya diğer ucuysa okyanustaki bir platforma bağlı yaklaşık 100 bin kilometrelik bir kablo ile uzaya iniş çıkışlar kolaylaşacak...
Dubai’de dev palmiye ağaçları şeklinde inşa edilen iki adanın yanısıra, üçüncü adaysa, dünyanın yatay bir haritası şeklinde olacak... Ayrıca bu ülkede 600 metre yüksekliğinde ve saatte 190 kilometre hızındaki rüzgára karşı koyabilecek olan bir bina gündemde.
Küçük bir çocuk kumsalda oynarken kumdan bir kale dikmeye çalışacak ve kumun altında derin tüneller yapacak.. Bir insana bir milyar dolar verirseniz size dünyanın en yüksek binasını dikmeye çalışacaktır. ‘Büyük’ şeyler inşa etmek bizim doğamızda var. To Engineer is Human kitabının yazarı ve Duke Üniversitesi'nde inşaat mühendisi Henry Petroski bu içgüdüyü, ‘Mısırlıları piramitleri yapmaya yönlendiren ilhamların aynısı bugün bizi güdülüyor. Bugünün tek farkıysa yükseklik’ şeklinde açıklıyor.
Yeni teknoloji her zaman bir öncekini ileriye götürmeyi amaçlar. İtalya Sicilya’ya asma köprü projesiyle, Japonların 3.2 kilometre uzunluğundaki Akaşi Kaikyo Köprüsü’yle sahip oldukları asma köprü rekorunu kırmayı planlıyor. Biliyorsunuz, bizim de İzmit körfezini upuzun bir asma köprüyle aşma projemiz vadı...
Tayvan, 2003’te dünyanın en yüksek binasına son noktayı koyarken, Dubai, bu binayı birkaç yüz metreyle geçeceğini açıkladı.
Daha yüksek veya daha uzun şeyler inşa edebilmek çok büyük ve ilgi uyandıracak miktarlarda kaynak aktarımı gerektirir. Bazı mühendisler diyor ki, Dubai’nin gerçekten böyle bir binaya ihtiyacı var mı peki? Böylesi girişimler büyük fedakárlık ister ve ‘neden inşa ediliyorlar’ diye sormalıyız.
En yüksek bina yarışı
Bu sorunun bir yanıtı şu: Çünkü, bunlar ancak bunun altından kalkabilecek ülkeler tarafından yapılabilirler. Bu arada da geçmişten bugüne süper binalar diken ülkeler yollarına devam ediyorlar.
Var olanlardan kat be kat daha fazla yapılmayı bekleyen hayaller var. Biz Anadolu ile İstanbul’u birleştirecek tüp geçidin temelini atmaya hazırlanalım, dünya mühendislik çevreleri 5 devasa mühendislik projesini gündemine aldı. Hadi gelin hem yapılmakta olan hem de henüz
rüya aşamasındaki mühendislik projelerine bir göz atalım.