Güncelleme Tarihi:
Dünyanın gözü dün İstanbul'daydı. Dünya Off-Shore Class 1 Power Boat Şampiyonası İstanbul Grand Prix'i, Boğaziçi'nde yapıldı ve 1.5 milyondan fazla İstanbullu sahillerden, 30 ülke televizyonunun naklen ya da banttan yayınlaması sayesinde de yüzmilyonlarca insan ekranları başından bu muhteşem şöleni izledi. Nefes kesen yarışta İtalyan Jolly Motor 1 saat 6 dakika 6 saniyelik dereceyle birinci oldu.
Formula 1 otomobil yarışı ile birlikte dünyanın en önemli organizasyonlarından kabul edilen off-shore yarışlarının cumhuriyetimizin 75'inci yıl kutlamalarına da denk gelmesi nedeniyle sahiller doldu taştı. Güneşli bir pazar gününü, heyecan dolu bir yarışı Boğaz sahillerinden ve Boğaz'a hakim tepelerden izleyerek geçirmeyi tercih eden bir milyondan fazla İstanbullu keyifli bir gün yaşadı. Geçen yıl Küba'daki yarışlarda kırılan 1.5 milyonluk seyirci rekorunun dünkü yarışlarda kırıldığı da belirtildi. Bu arada BBC'nin 22 kamerayla gerçekleştirdiği çekimler, naklen ya da banttan, 30 ülke televizyonlarında gösterildi. Off-Shore Class 1 Power Boat Şampiyonası İstanbul Grand Prix'ini bir milyardan fazla kişinin televizyonda izlediği öğrenildi.
JOLLY MOTOR BİRİNCİ
Zorlu geçen yarışta şampiyonluğu 1 saat 6 dakika 6 saniyelik derecesi ile 9 numaralı Jolly Motor kazandı. Massimo Lippi ve Lamberto Leoni'den oluşan Jolly Motor ekibi, yarışta ortalama 210 kilometre hız yaptı. 10 numaralı Spirit of Norway ikinci, 4 numaralı Victory de üçüncü oldu. Genel klasmanda dördüncü sırada bulunan İtalyan Jolly Motor bu sezon ilk kez birinci olma başarısını da gösterdi ve 20 puan kazandılar.
TÜRK BAYRAĞI İLE TUR
Birinci olan İtalyan ekibinde sürücü pilot 45 yaşındaki Monacolu Lamberto Leoni, gazcısı da 41 yaşındaki İtalyan Massimo Lippi'ydi. Jolly Motor zaferini Türk ve İtalyan bayrakları ile Boğaziçi'nde tur atarak kutladı. İkinci gelen Spirit of Norway takımının sürücü pilotu 41 yaşındaki Norveçli Laith Pharaon, gazcısı da 52 yaşındaki İtalyan Edoardo Polli idi. Üçüncü sıradaki Victory 4 ekibinin sürücüsü 32 yaşındaki BAE'li Muhammed Al Ghaith, gazcısı da 40 yaşındaki Khalfan Harib'ti.
BAKAN'DAN ÖVGÜ
Yarışı Boğaz sahillerinde izleyenler arasında ünlü isimler de vardı. Ekonomiden Sorumlu Devlet Bakanı Güneş Taner de öğle saatlerinde İstinye Pit Alanı'na yarışları izlemek üzere geldi. Taner yaptığı açıklamada böyle büyük bir organizasyona ev sahipliği yapmanın Türkiye için gurur kaynağı olduğunu belirterek şunları söyledi: ‘‘100 milyon dolar ödenekle yapamadığımız tanıtımı özel sektör bu girişimiyle yapmış ve Türk turizmi adına büyük işler başarmıştır. Ayrıca bütün dünya, yapılacak tv yayınlarıyla Boğaziçi'nin ne kadar dar olduğu ve bu yüzden Boğaz geçişi sırasında çektiğimiz sıkıntıları görecek ve problemin çözülmesine yardımcı olacaktır.’’
GSGM İstanbul İl Spor Müdürü Vedat Bayram da, ‘‘İstanbul'un böyle büyük bir organizasyona ev sahipliği yapması bize gurur veriyor. Olimpiyatlara talip bir kent olarak böyle bir organizzasyonun gerçekleşmesi bize daha çok yardımcı olacak. Müthiş bir organizasyon’’ dedi.
Tekneler yarış için saat 15.20'de Pit Alanı'nı terk ederek Dolmabahçe'de verilen start alanına gittiler ancak dün yapılan Pole Position yarışını birinci sırada tamalayan Bilba (İtalya) teknesi arızalandı. Pilotlar su üzerinde arızayı onardı ve yarışa girdi ancak son turlarda motor yine arıza yapınca İtalyanlar yarıştan çekildi.
Birinci ekip 20 puan kazandı
Dünya Offshore Şampiyonası'nda, genel klasmanda 30 puanla, dördüncü sırada bulunan Jolly Motor, puanını 50'ye yükseltti. Grand Prix 98 yarışının ikinciliğini ise, Norveç ekibi Spirit of Norwey elde etti. Dünya Şampiyonası'nın genel klasmanında, daha önce 52 puanla birinci sırada bulunan Norveç ekibi, İstanbul Grand Prix 98'de ikinci sırada yer alarak, 67 puanla yerini korudu. Yarışmada üçüncülüğü de Birleşik Arap Emirlikleri'nden Victoria 4 teknesi kazandı.
5 tekne tamamladı
Monaco'dan Nastro Azurro teknesinin yarıştan önce motor arızası nedeniyle yarıştan çıkması ile saat 15.40'daki starta 10 tekne katıldı. Dünyanın en zorlu pisti olarak kabul edilen Boğaziçi'nde yarış kıran kırana geçti. 13 numaralı Brazil isimli İsveç teknesi 3.turda, İtalyanlar'ın 8 numaralı İmmersion teknesi ile İtalyanlar'ın Bilba teknesi 4. turda, 5 numaralı Birleşik Arap Emirlikleri'nin Victory teknesi ile 3 numaralı İngiliz Caesar Marine teknesi 6. turda yarıştan çekildi. Yarışı beş tekne tamamlayabildi. Parkurun zorluğu nedeniyle tekneler normal süratlerinin altında gittiler. Off-Shore'a katılan teknelerin hızı 300 kilometreyi bulurken, Boğaziçi'nde 160-250 kilometre ortalama ile yarıştılar.
Offshore'dan önce çevreciler eylem yaptı
Sivil Toplum Kuruluşları temsilcileri, dün Dünya Offshore Şampiyonası öncesinde Yıldıray adlı tekneyle tur atarak İstanbul ve Çanakkale Boğazları'nda transit geçişler sonucu meydana gelebilecek tehlikelere dikkat çekti. Şampiyona nedeniyle güvenlik önlemi alan deniz polisi, teknenin kıyıdan ilerlemesine izin verdi. Boğaz turu sonrasında İstinye İskelesi'ne çıkan çevreciler, ‘Türk Boğazları, dostluk ve barış yolu olmalıdır’ yazılı afiş astı. İskelede açıklama yapan S.O.S İstanbul Çevre Gönülleri Sözcüsü Türksen Başer Kafaoğlu, alınması gereken önlemleri sıraladı. Doğa Savaşcıları Çevre Örgütü Başkanı Zafer Murat Çetintaş da Londra'da Aralık ayında yapılacak olan IMO toplantısında, Boğazlar sorununun çözümünü ve takınılan yanlı tutumdan vazgeçilmesini isteyeceklerini kaydetti.
475 kişi görev yaptı
475 kişinin görev aldığı İstanbul Grand Prix 98'de, 40 teknede 70 deniz güvenlik birimi, 16 kişilik özel kurtarma ekibi görev yaptı. Yarışı baştan sona kadar 7 helikopter havadan takip ederken, İngiliz BBC de yaklaşık 30 ülkeye naklen yayın yaptı.