Deniz canavarları okyanusa açıldı

Güncelleme Tarihi:

Deniz canavarları okyanusa açıldı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 03, 2005 00:00

Dünyanın en zorlu açık deniz yat yarışı Volvo Ocean Race’in ilk etabı bu hafta sona eriyor. İspanya’nın Vigo kentinde başlayan yarıştaki yedi yelkenli tekne üç haftadır Atlas Okyanusu’nun azgın sularıyla boğuşuyor. Her teknedeki 10 mürettebat dört saatlik uykuyla idare edip tüm gün dalga ve rüzgára karşı mücadele veriyor. Bu kadar zorlukta iki iddialı yelkenli, İspanyol Movistar ve ABD’li Pirates of Caribbean çeşitli sorunlar nedeniyle bu etabı bitiremedi.

Bu yılki yatlar öylesine teknolojik yeniliklerle yarışa hazırlandı ki birçok dümenci dünya hız rekorunun kırılacağından emindi. Ve 29 Kasım Salı gecesi ABN Amro teknesi, bir günde 546 deniz milini kat ederek bu rekoru kırdı. Dört yılda bir yapılan ve sekiz ayda dört okyanusun geçildiği Volvo Ocean Race yatlar binlerce mil kat edecek. Son yarış, 15-17 haziranda yapılacak olan Rotterdam-Götebourg etabı.

2005-2006 yarışı için tasarlanan Volvo 70 tipi yelkenliler dört yıl öncekine göre farklı özelliklere sahip. Her biri 60 yerine 70 ayak, yani 21 metre uzunluğunda. Direkler dört yıl önceki Volvo 60’a göre dört metre daha uzun. Ana yelkenin alanı da yüzde 28 oranında büyüyerek 150 metrekareye çıktı. Salma ve gövde yekpare tasarlandı. Bu sayede yatlar güçlü rüzgarlardan daha fazla yararlanabilecek.

Ancak bu kadar yenilik maliyetleri artırınca, katılan yat sayısı da yediye düştü. Üstelik gelişmiş teknik özelliklere karşın, mürettebatın sayısı 12’den 10’a indirildi. Bu da her bir mürettebatın sırtındaki yükün artması demek. 1998’deki Volvo Ocean Race’in şampiyon dümencisi Cayard tüm bu özelliklerin kolaylıkla kontrolden çıkabileceğini düşünüyor. Ericsson Racing Team’in dümencisi McDonald da aynı fikirde: ‘Yatlar çok güçlü. Bu yarışta mürettebatın yattan önce çatlaması tehlikesi var. Fransa açıklarındaki bir deneme seyrinde herkesin 15 saatte pili bitmişti. Basit hatalar yüzünden kimsenin ölmesini istemeyiz.’

Movistar’ın İspanyol direktörü Pedro Campos’a göre dünyada bundan daha zor bir sportif faaliyet yok: ‘Sekiz ay boyunca her gün Everest’e çıkmak gibi bir şey. Sadece ilk etap Fransa Bisiklet Turu kadar sürüyor. Fransa Turu’nda her etap saat 17.00’de biter. Otelinize gider, duşunuzu alır, masajınızı olur, bir güzel uyursunuz. Halbuki Volvo Ocean Race’te dört saatlik uykuda bile tetikte olmak zorundasınız.’

Yarış öncesi dümenciler arasında konuşulanlardan biri de, dünya hız rekorunun kırılabileceğiydi. Ericsson dümencisi McDonald bu hazırlığın boşa gitmeyeceğinden emindi: ‘Bu yarışta bir yat kesinlikle bir günde 550 deniz mili gitmeyi başaracak. Dört günde 2 bin mil yol alabilirsiniz. Bunlar adeta birer deniz canavarı.’ Derken, ABN Amro 1 bekleneni yaptı ve salı akşamı 24 saatte 546 mil hıza ulaşarak dünyanın en hızlı tek gövdeli (monohull) yatı unvanını eline geçirdi.
Sağ yelkenini kaybeden Ericsson yatı bile o gün 24 saatte 450 mil kat etmeyi başardı. ABN Amro 2, 537 mille dünya rekorunu kırmıştı ki, ABN Amro 1 bunu 546 mil, yani saatte 22,7 deniz mili ortalamayla geçti. Rüzgar hızının 30 mili aşmadığı düşünülürse Güney Okyanusu’nda bu rekorun daha geliştirilebileceği tahmin edilebilir.

2005 VOLVO OCEAN RACE TAKIMLARI

Movistar (İspanya), dümencisi: Bouwe Bekking

ABN-Amro (Hollanda), Mike Sanderson

ABN-Amro 2 (Hollanda), Sebastien Josse

Ericsson Racin Team (İsveç), Neal McDonald

Pirates of Caribbean (ABD), Paul Cayard

Brazil 1 (Brezilya), Torben Grael

Premier Challenge (Avustralya), Grant Wharington

1. ETAPTA SON DURUM

1 ABN AMRO 1 (hedefe uzaklığı 459 deniz mili)

2 ABN AMRO 2 (587)

3 Brasil 1 (680)

4 Ericsson Racing Teaam (823)

5 Sunergy and Friends (1398)

Movistar ve Pirates of the Caribbean yarışı terk etti.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!