Dakar’da iki kafadar Türk tam gaz gidiyor

Güncelleme Tarihi:

Dakar’da iki kafadar Türk tam gaz gidiyor
Oluşturulma Tarihi: Ocak 17, 2007 00:00

Dakar Rallisi’ni duymayan yoktur sanırım. Dünyanın en zorlu yarışı unvanına sahip olan bu organizasyona öyle kafada hafif bir sıyrıklığı söz konusu olmayanların girdiğini pek görmedim. 1979 yılından bu yana her yıl düzenli olarak yapılan bu zorlu yarışlarda bu sene iki sıyrık Türk de var. Kemal Merkit ve Kutlu Torunlar.

İkisini de yakınen tanıdığımdan haklarında bu ’sıyrık’ sıfatını rahatlıkla kullanıyorum. Hatta ikisi için de deli diyebilirim. :) "Nerden biliyosun da, bu adamlara sıyrık, deli filan diyosun, ayıp oluyo ama..." diyosanız. Hiç de ayıp mayıp olmuyor efendim. Deli oldukları gün gibi aşikar. Biliyorum çünkü benim de kafa normal olmadığı için 2004’de Kemal ve Kutlu ile beraber bir yarış tecrübemiz olmuştu. Rally D’Orient’e üçümüz takım arkadaşı olarak katılmıştık. Hayatımın en büyük mücadelesiydi diyebilirim. Orada gördüklerimden sonra Dakar için rahatlıkla deli işi diyebilirim. :) Tabi bir yandan ikisine de kocaman bir "Helal olsun!" diyerek...

YÜRÜYÜN KİM TUTAR SİZİ

Toplamda 7 bin 915 kilometre yol kat edilen yarışta, olay öyle hemen bitmiyor. Zaten 7 bin 915 kilometre öyle ’ha’ denince bitebilecek bir kilometre değil. Arada bir gün boş olmak üzere her gün sabah 6’larda başlayıp gece yarılarına kadar sürebilen yarış, toplam 16 gün boyunca devam ediyor. 4 kıta ve 42 değişik ülkeden 187 otomobil, 250 motosiklet ve 88 kamyonun Maximum performans ve azim göstererek, gerçekten sınırları zorlayarak bitirmeye çalıştıkları Dakar bu yıl Portekiz’de başladı, İspanya, Fas, Moritanya ve Mali’yi geçerek Senagal’de (Dakar) son bulacak. Ben bu satırları yazdığım sırada yarışın 8’inci etabı bitmiş ve bizim sevgili Kemal (Genel klasman 78’inci) ile Kutlu (Genel Klasman 52), zaman zaman teknik ve sağlık problemleri yaşamalarına rağmen, bu büyük mücadelede, büyük bir başarı örneği göstererek, tam gaz yollarına devam etmekteydiler.

Bu arada Kutlu başarılı bir yükselişle genel klasmanda Kemal’den 26 sıra daha önde gitmekteydi. Gerçi bunda Kemal’in 6’ncı etapta yaptığı kazada yaralanarak iki saat kaybetmesinin de payı var, ama sonuçta rakamlara bakılırsa boynuz kulağı geçmiş durumda. Umarım siz bu yazıyı okurken ikisi de, hala başarıyla tam gaz gidiyor olurlar. "Yürüyün çocuklar kim tutar sizi..."

DAKAR NASIL BİR MACERA

Ölümle sonuçlanabilecek kadar ciddi bir macera. Bu yüzden sıyrık olmak lazım diyorum ya. Öyle her babayiğidin altından kalkabileceği bir mücadele değil yani. Çok zor koşullarda, çok uzun etaplarda saatlerce, her türlü zorlu koşul ile mücadele etmeniz gerekiyor. Bu arada tabi motorunuzun üzerinde özel bir aparatla duran, yönünüzü bulmanız için size yardım eden işaretlerin olduğu ’roadbook’taki yönlendirmeleri takip ederek başarılı bir ’navigasyon’ yapmanız gerekiyor. Yani kaybolmadan, doğru yoldan finişe en kısa sürede varmanız gerekiyor. En kısa dediğime bakmayın etaplar öylesine uzun ki en kısa olanını bile tamamlamak saatler alıyor.

Dakar’da kazalar ve ölümler

1982 yılında İngiliz Başbakanı Margaret Thatcher’ın oğlu Mark Thatcher, Fransız co-pilotuyla birlikte 6 gün kayboldu. Bulunduklarında hiçbir yaralanma söz konusu değildi.

1986’da Dakar Rallisi’nin mucidi ve organizatörü Thierry Sabine helikopter kazasında öldü.

1988 yılında; Hollandalı ve 1 Fransız araç sürücüsü, 1 Fransız motosikletçi hayatını kaybetti.

2005 yılında İspanyol motosikletçi Jose Manuel Perez ve iki kez Dakar Şampiyonluğuna sahip İtalyan motosikletçi Fabrizio Meoni hayatını kaybetti

2006 yılında Avustralyalı KTM motosikletçisi Andy Caldecott hayatını kaybetti.

Bu yıl, Güney Afrikalı Elmer Symons 3’üncü etapta yaptığı kaza sonucu vefat etti.

BİRİNCİ GÜN: ’Isınma günü’

İlk gün parkuru Lizbon Portimao arasında kum bir zeminde gerçekleşti. Yarışmacılar Afrika kıtasına varmadan ilk kum tecrübelerini 117 kilometrelik özel etapta yaşadılar. Lizbon Portimao arasında toplam 464 kilometrede gerçekleşen ilk günde, takımımız 117 kilometrelik özel etap sonrasında yüzde 30’luk bölümde yer aldı. Kemal Merkit yarışı ilk gün sonunda 243 motosiklet yarışçısı arasında Genel Klasmanda 01:50:49’luk zamanla 77’inci sırada tamamlarken, Kutlu Torunlar 01:52:57’lik zamanla 82’nci sırada yer aldı. 450 cc maraton kategorisinde mücadele eden Jim Beam Türk Takımı kendi kategorisinde de büyük bir başarı elde etti. Kemal Merkit Maraton kategorisinde 2’nci sırada yer alırken, Kutlu Torunlar ise 3’üncülüğü elde etti.

ÜÇÜNCÜ GÜN: ’Kum ve çamurla büyük mücadele’

Yarışın 3’üncü gününde gerçekleşen 252 kilometrelik özel etapta ekipler kayalık, çamur ve su geçişleriyle dolu zorlu bir parkurda doğaya ve rakiplerine karşı yarıştılar. Kemal Merkit ön freninde yaşadığı sorun nedeniyle etabı geç de olsa bitirmeyi başardı. Özel Etabı Kutlu Torunlar 33’üncü sırada tamamlayarak büyük bir başarı elde etti. Kemal Merkit Özel Etabı 113’üncü sırada tamamladı.Genel Klasmanda Kutlu Torunlar 47, Kemal Merkit 90’ıncı sırada yer alıyor.

DÖRDÜNCÜ GÜN: ’Dakar’da yine ölüm var’

Ralli’nin en zorlu ve uzun etaplarından biri olan 679 kilometrelik Er Rachidia Quarzazate etabında 6 Ocak’ta Lizbon’dan start alan 243 motosikletten 16’sı yarış dışında kalırken birçok araç da kaza geçirerek yarışa veda etti. Bu etapta motosiklet kategorisinde 107 numarayla yarışan Güney Afrikalı Elmer Symons yaptığı kaza sonucu vefat etti. Kum tepecikleri ile dolu zorlu etapta 405 kilometrelik özel etabı Kemal Merkit 06:32:59’luk derecesiyle 71’inci sırada tamamladı. 204 numara ile yarışan Kutlu Torunlar ise zorlu etabı 07:33:08 dakika ile 92’nci sırada tamamladı.

ALTINCI GÜN: ’Merkit arıza yaptı’

Dakar 2007’nin Moritanya sınırındaki ilk etabı bugün sabah kum fırtınası ve yağmurla başladı. Lizbon’dan start alan 243 motosikletten 54’ü yarış dışında kaldığından Ralli’nin en uzun etabı olan Tan Tan Zouerat için 198 motosiklet start aldı. Özel etap öncesi de 8 motosiklet yarış dışı kaldı. 817 kilometrelik off-road parkurunda gerçekleşen navigasyon ağırlıklı bu zorlu etapta Kemal Merkit ve Kutlu Torunlar, 364 kilometrelik özel etabı zorluklarla da olsa tamamladılar. 364 kilometrelik özel etabın ilk kontrol noktasına 48’inci sırada varan Kemal Merkit, yarış sonuna doğru yaşadığı mekanik arıza nedeniyle 1 saatten fazla zaman kaybetti. Takım arkadaşı Kutlu Torunlar’a "Sen devam et arızayı halletmeye çalışacağım" diyen Merkit, Özel Etabı 06:15:33’lük derecesiyle 158’inci bitirmeyi başardı. Yarışa devam eden Kutlu Torunlar ise özel etap sonunda 04:37:40 derecesiyle 51’inci sırayı elde etti. Dakar Rallisi’nin en uzun etabı Tan Tan Zouret sonunda, genel klasman sıralamasında Kutlu Torunlar 67, Kemal Merkit 83’üncü sıradaydı.

YEDİNCİ GÜN: ’Kutlu’nun şanssız günü’

Moritanya’da Zouerat-Atar arasında gerçekleşen 7’nci gününde 542 kilometrelik özel etap kum fırtınaları nedeniyle 134 kilometre kısaltıldı. Dakar Rallisi’nde bugün 188 motosiklet start alabildi.

Motosikletinde mekanik arıza yaşayan Jim Beam Turk takımı sporcusu Kemal Merkit sabaha kadar takım arkadaşı Kutlu Torunlar ile motosikletini tamir etti. Hatta sabah start sırasında da tamir işlemleri devam ettiğinden Kutlu Torunlar 5 dakika geç start aldı. Kutlu Torunlar da özel etabın 40’ncı kilometresinde motosikletinde elektrik problemi yaşadı. GPS ve ’iritrack’ sistemi çalışmadı. 105 numaralı İspanyol motosikletçinin desteği ile yönünü tayin eden Torunlar ilk kontrol noktasına 46’ncı sırada vardı. Mekanik problemlerini kendi imkanlarıyla çözen Kemal Merkit de özel etabın ilk kontrol noktasını 92’nci sırada geçti. Kum fırtınası nedeniyle 134 kilometre kısaltılan 542 kilometrelik özel etap 407.6’ncı kilometresinde sona erdi. Hava şartları nedeniyle daha da zorlaşan 7’nci etabı Kutlu Torunlar 05:53:31 dakikalık derecesiyle 42’nci sırada tamamlayarak genel klasmanda 51’inci sıraya yükseldi. Kemal Merkit 7’nci Etabı 06:33:30’luk derecesiyle 63’üncü olarak tamamladı. Merkit genel klasmanda 80’inci sırada. Yarışı birinci sırada götüren ise KTM 650 Rally motosikleti ile Coma Marc.

ONBİRİNCİ GÜN: ’Dakar’a 1791 kilometre kaldı’

Eğer sevgili Kutlu ve Kemal’in başlarına hiçbir terslik gelmemiş ve hala canavar gibi yarışa devam ediyorlarsa bugün güvenlik endişeleri sebebi ile rotası değiştirilen, kısaltılan, 280 kilometrelik bir etapta yarışıyor olacaklar. Toplamda 8 bin 696 kilometre olan yarış Fransız Dışişleri Bakanlığı’nın önerisi ile 11 ve 12’nci gün etaplarında rota değişikliği yapılması ile 781 kilometre kısaltıldı. Kutlu ve Kemal bu günü de başarı ile tamamlarsa önlerinde Dakar’a uzanan 1791 kilometre kaldı demektir.

Daha önce nerelerde yarıştılar

KEMAL MERKİT

1994 Camel Trophy

1994 Enduro Türkiye Şampiyonası, Genel Klasman 1.

1995 Enduro Türkiye Şampiyonası, Genel Klasman 2.

1997 Optic Rallye Tunisia,.

1997 UAE Desert Challenge

1998 Rallye Atlas,

1998 UAE Desert Challenge,

1999 Master Rallye,

2000 Rallye Dakar

2000 Enduro Türkiye Şampiyonası , 400 cc 1.

2001 Master Rallye, Genel Klasman 6.

2001 UAE Desert Challenge, Genel Klasman 10.

2002 Rallye Dakar

2002 Rallye Orpi, Marathon 2.

2002 Master Rallye

2002 Enduro Türkiye Şampiyonası, 400 cc 1.

2003 Rallye Dakar Genel Klasman 23. 450cc üzeri 6.

2003 Rallye D’orient Kapadokya

2004 Rallye D’orient Kapadokya

2005 Enduro Türkiye Şampiyonası, 450 cc üzeri 1.

KUTLU TORUNLAR

1992 Barselona Olimpiyat Oyunları Türk Milli Takımı Windsurf sporcusu

1996 Atlanta Olimpiyat Oyunları Türk Milli Takımı Windsurf sporcusu

1998 Camel Trophy

2000 Enduro Türkiye Şampiyonası, 450 cc 1.

2000 Enduro Türkiye Şampiyonası, Genel Klasman 2.

2000 Master Rallye Paris İstanbul

2001 UAE Desert Challenge

2003 Rallye D’orient Kapadokya

2004 Rallye D’orient Kapadokya

2004 Enduro Türkiye Şampiyonası, 450 cc 2.

2004 Enduro Türkiye Şampiyonası, Genel Klasman 3.

2005 Enduro Türkiye Şampiyonası, 450 cc 1.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!