Boğaziçi Üniversitesi Robot takımının Japonya’da büyük başarısı

Güncelleme Tarihi:

Boğaziçi Üniversitesi Robot takımının Japonya’da büyük başarısı
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 19, 2005 21:53

Üniversitenin Yapay Zeka Laboratuvarıın porjesi robot köpekler için Japonya’da düzenlenen RoboCup 2005 4-Legged League’de "Technical Challenge" kategorisinde birinci oldu.

Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü’ne bağlı Yapay Zeka Laboratuvarı tarafından yürütülen robotlarla ilgili çalışmalar Japonya’dan ödül getirdi. Prof. Dr. Levent Akın'ın yönetimindeki ekip robot köpekler için Japonya’da düzenlenen RoboCup 2005 4-Legged League’de "Technical Challenge" kategorisinde birinci oldu. Rescue Simulation League'deki takımımız RoboAkut da yarı finale kalarak 6. oldu.

Technical Challenge: Maç dışında robotların üstündeki yazılımların becerilerinin ortaya cıktığı özel bir yarışma türü. Burada yapay zeka konusundaki üstünlük daha belirgin olarak gözleniyor.

24 takım katıldı

Yarışmaya 24 takım katıldı. Doğu Avrupa'dan katılan tek takım Boğaziçi Üniversitesi’nin. Yarışmalara katılabilmek için ön elemeden geçmek gerekiyor. Boğaziçi Ekibi birinci olduğu için gelecek yılki yarışmalara doğrudan katılma hakkını kazandı. Gelecek yılki yarışma dünya futbol sampiyonası ile birlikte Almanya'da yapılacak.

Boğaziçi Bilgisayar Mühendisliği Ekibi Birincilik ödülü olarak plaket yanında bir de ERS-7 tipi robot kazandı.

Robotlarla futbol oynamanın bilimsel araştırmaları teşvik ettiğini dile getiren Prof. Dr. Akın, dünyada RoboCup Federasyonu ve FIRA adlı federasyon tarafından her yıl turnuvalar düzenlendiğini, böylece takımların karşı karşıya gelerek maç yaptıklarını anlattı.

İki devrelik maçlar

5'er ve 10'ar dakikalık 2 devreden oluşan maçlarda, Aibo adı verilen robot köpeklerden oluşan takımının 4 asil 1 yedek oyuncudan oluştuğunu dile getiren Prof. Dr. Akın, bu maçlarda 18-20 gol atılabildiğini söyledi. Bu maçlarda önemli olanın robotların kapasitesi değil, hazırlanan bilgisayar programının becerisi olduğunu belirten Prof. Dr. Akın, maçlarda da aslında robotların değil, tasarlanan yazılımların yarıştığını ifade etti.

Akın ve öğrencileri robotlara futbol oynatıyor, takım oyununu öğretiyor ve kendi aralarında iletişim kurmalarını sağlıyor.

Prof. Dr. Akın’ın proje ve yarışma hakkında verdiği bilgi şöyle:

Hedef yapay zeka yazılımları

"Amacımız robotlar üzerine geliştirdiğimiz yapay zeka yazılımlarının uygulamasını yapmak. Bilgisayar ortamında dünyadan soyutlanmış bir şekilde çalışan yazılımlar çok anlam ifade etmiyor, gerçekçi olmuyor. Geliştirdiğimiz yapay zeka yazılımlarını gerçek ortamda denemek için robot köpek çalışmalarını bir platform haline getirdik.

Kullandığımız robotlar bir kameradan görüntü alan, özel donanım ile topa hızla vurabilen, paslaşan, önceden çalışılmış oyunları uygulayan, ama otonom, yani çalışmaları esnasında hiçbir insandan komut almayan makineler. Üniversiteler arasındaki ortak çalışma ise kavramsal olarak son derece yeni, denenmemiş ve benzerlerine ön ayak olabilecek nitelikte."

Başvuru kaynakları: AILAB-Yapay Zeka Laboratuvarı

Robot Sitesi ROBOCUP2005 Rescue Simulation League
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!