İyi bir sezon geçirmek, kár etmek ve kaliteli hizmet vermek için çalışıyorlar. Reina ve Laila patronlarını ayrı ayrı bir araya getirdik. Onlara yazlık mekanda var olma nedenlerini, kárlarını, zararlarını anlattırdık.
Reina yurtdışına nam salmak istiyorReina ile ilgili genel bilgiyi İşletme Müdürü Ali Ünal'dan alıyoruz: ‘‘Burası 600 kişinin
yemek yiyebileceği, 1000 kişinin de eğlenmek için geleceği bir mekan. Bünyemizdeki işletmelerin yüzde 90'ıyla kár ortağıyız. Yüzde 10'undan kira alıyoruz. Reina Restaurant'ı kendimiz işletiyoruz. Reina'da bu kış lokomotif olan işletmeleri bir araya getirdik. Mekanımıza giriş, hafta sonları 25 milyon. Buna yerli ya da yabancı bir içki dahil. Bu yıl yurtdışında nam salmak gibi bir amacımız var. Avrupalılar, cumadan İstanbul'a gelsin, beş yıldızlı otellerde konaklasın, cuma, cumartesi Reina'da eğlensin, dönsün istiyoruz.’’
STARBUCKS
Dünyadaki en eğlenceli şubemiz
Üç ay önce Türkiye'ye gelen Amerikan kahve zinciri Starbucks Reina'da da açıldı. İlki 1971'de kurulan Starbucks'ın dünyada 6 bin 400 şubesi var. Starbucks Pazarlama Müdürü Gülben Tuncaakar, Reina Sturbucks'ın dünyadaki en eğlenceli şubelerden biri olduğunu düşünüyor.
KÖŞEBAŞI
Bu yerlerde kebap yeneceğini kanıtladık
Geçen yıl Reina'da açıldığında, ‘‘Yazlık mekanda kebapçının işi ne?’’ diye tepki görmüştü Köşebaşı, ama Reina'nın en çok talep gören restoranı olmuştu. Ali Akkaş, ‘‘Bu tarz eğlence yerlerinde kebap yenilebileceğini kanıtladık’’ diyor. ‘‘Bir kebap fabrikası kurduk, her şeyi günlük orada hazırlayıp, Reina'da pişiriyoruz.’’
Köşebaşı'nın başka ortakları da var: Rıfat Elhadef, Ahmet Demet, Nedim Aşkın.
ETİLER ŞAMDAN
Yağmur yağmasın duasına çıkacağız
Etiler Şamdan'ın ortakları Mehmet Tuna ve Selma Uras şöyle diyor: ‘‘Geçen yıl Hammam'daydık, hava şartları yüzünden kötü bir sezon geçirmiştik. Havaların iyi gitmesi için dua ediyoruz. Çünkü 4 hafta sonu yağmur yağarsa bir daha toparlayamayız. Yağmur yağmasın duasına çıkacağız.’’
DRAGON
Parayı cebimizde tutuyoruz
Ünlü Çin restoranı Dragon, her yaz Reina'da yazlık açıyor. İşletmenin ortakları Cemal Turgutlu ve Ergun Bıyık, eğlenmek ve personeli canlı tutmak için yazlık mekana girdiklerini söylüyor. ‘‘Amacımız büyük paralar kazanmak değil. Yazın kışlık yerlerin işi düşüyor. Yazlığa girmekle cebimizden çıkacak parayı cebimizde tutuyoruz’’ diyor Ergun Bıyık.
MIRROR
Yazın üç ayı, kışın altı ayına bedel
Çeşme ve Büyükada Le Bouquet, Bodrum Bistro Marin gibi mekanların da ortağı olan Cüneyt Kurt ‘‘Hava şartları iyi giderse bu iş kárlı’’ diyor. ‘‘İnsanlar yazın eğlenmeye, içmeye, yemeye daha çok harcıyor. İstanbul'da eğlenmek için gece çıkan 15 bin müşteri var. Sokağa çıkınca ya Laila'ya gidecek ya da Reina'ya.’’ Kışın Levent İş Kuleler'in altında hizmet veren Mirror'un diğer ortakları Necdet Güral ve Gürhan Ersin.
BENİHANA
Amacımız markamızı yaygınlaştırmak
Japon restoran zinciri Benihana, Çırağan Palace Kempinski'den sonra Reina'da da bir şube açtı. İşletmecilerden Gürbüz Aydemir ve Sarp Eren, Reina Benihana'nın daha çok insana ulaşacağını düşünüyor. ‘‘Reina markamızı daha iyi tanıtmamıza yol açacak.’’
SAFRAN & NİŞ
Birbirimize çok benziyorduk, evlendik
Kışın ayrı ayrı çalışan Safran ve Niş, Reina'da birleştiler. ‘‘Kışın aynı çevrenin insanlarına hizmet vermiştik. Yazın birleştik’’ diyen Aslı Altan, Bodrum'daki Safran'la da ilgileniyor. Safran&Niş’teki ortakları Gül-Kaya Demirer, Yücel Özalp, Murat Evliyaoğlu, Güllü Aybar.
Reina’nın yönetici ve patronları: 1. Sarp Eren (Benihana)
2. Rıfat Elhadef (Köşebaşı)
3. Ali Akkaş (Köşebaşı)
4. Selim Hamamcıoğlu (Reina'nın kapısındaki Atom Büfe'nin sahibi)
5. Mehmet Koçarslan (Reina'nın sahibi)
6. Gürhan Ersin (Mirror)
7. Mehmet Tuna (Etiler Şamdan)
8. Selma Uras (Etiler Şamdan)
9. Necdet Güral (Mirror)
10. Yücel Özalp (Niş)
11. Kaya Demirer (Niş)
12. Cemal Turgutlu (Dragon)
13. Murat Evliyaoğlu (Niş)
14. Ergun Bıyık (Dragon)
15. Aslı Altan (Safran)
16. Nino (Safran)
17. Gül Demirer (Niş)
18. Cüneyt Kurt (Mirror)
19. Ali Ünal (Reina İşletme Müdürü)
20. Gürbüz Aydemir (Benihana).
Laila kapasiteyi düşürdü kartları kaldırdı
Laila'nın patronu Şefik Öztek ‘‘Laila'yı bu yaz çok değiştirdik’’ diyor. ‘‘Hint, Marakeş, Osmanlı kültüründen izler taşıyan bir mekan oldu. Dekora uyum sağlayabilecek restoranları bünyemize aldık. Mesela Lübnan mutfağı, Pera Thai ve kebap var. Herkesle kira üzerine anlaştık.’’ Şefik Öztek bu yıl kapasiteyi 700 kişiye düşürdü. Laila kartlarını kaldırdı. ‘‘Mekana kalite getirmesi için yaratılan kartlar kalitesizlik getirmeye başladı. Hiç olmadık insanların eline geçti.’’ Laila'nın küçülmesi ileriye dönük bir planın parçası. ‘‘Uzun soluklu bir mekan olmasını istiyoruz. Marka olma yolundayız. 2000 kişilik bir mekanla markalaşmak, devamlılığı sağlamak çok zor.’’ Şefik Öztek ve diğer mekan sahipleri her pazartesi toplantı yapıyor, buna da ‘‘Pazartesi Toplantıları’’ diyorlar.
YAZI KEBAP
Her gece 400 taksi seferi yapılıyor
Yazı Kebap'ın ortaklarından biri de Yılmaz Erdoğan. Diğer ortak Gürhan Ateş ‘‘Laila'dan yüzlerce insan ekmek yiyor’’ diyor. ‘‘Burada 173 personel çalışıyor. Cumartesi saydırdık, Laila'ya müşteri getiren ya da evine götüren taksi sayısı 400. Ortalama 10 milyon deseniz, 4 milyar taksiciler kazanmış demektir. Bu bir örnek.’’
NAYA
İlk Lübnan restoranıyız
Bağdat Caddesi ve Nişantaşı'ndaki Planet Restaurant'ın sahipleri olan Cihat ve Yahya Şannak, Laila konseptine uyum sağlamak için uzun zamandır hayalini kurdukları meza ve kebap ağırlıklı bir mönüye sahip olan Lübnan restoranı Naya'yı açmışlar. Aşçılar işi Lübnan'da öğrenmişler.
COPA BAR
Sadece içki satmak daha kárlı
Önceki yıllarda Le Cigare restoranı işleten Sabi Totah bu yaz yalnızca bar işletiyor. Laila'da içki satmanın daha kárlı olduğunu düşünen Totah, Laila'nın tüm mekanlarında içki fiyatlarının aynı olduğuna dikkat çekiyor. Örneğin her yerde bira 8 milyon liraymış.
MORİ
Müşteriye kendimizi unutturmuyoruz
İkinci senedir Laila'da hizmet veriyor Japon restaronı Mori. Ortağı Serhat Bilgili, neden yazlık açtıklarını şöyle anlatıyor: ‘‘İsmimiz devam etsin, Mayadrom'a gelen müşteri Laila'ya geldiğinde bizi görsün istiyoruz. Böylece kendimizi unutturmuyoruz.’’
KARAKÖY BALIKÇISI
İnsanlar akşam da gelmek istiyordu
‘‘Biz 80 yıllık bir firmayız’’ diyor Hakan Özkoraman. ‘‘Karaköy'de öğlen 12 ile 3 arası açığız. İnsanlar akşam da gelmek için baskı yapıyorlardı. Biz de Laila'ya girdik. Mönüye 3 soğuk 2 sıcak meze de ekledik. Fiyatlar 45-70 milyon arasında değişiyor.’’
PARK ŞAMDAN
Yazlık mekan hep daha kárlı
Laila'nın açıldığı ilk yıldan beri, burada yazlık açan Park Şamdan'ın işletmecisi Ersoy Çetin: ‘‘Yazlık için başka yer düşünemem’’ diyor. ‘‘Yazlık mekan kárlıdır. Yurtdışında da böyledir, insanlar yazın daha çok eğlenir. İçki daha iyi tolere edilir. Biz de daha iyi kazanırız.’’
MEZZALUNA
Çift servis yok herkes uzun oturuyor
Laila'nın açıldığı yıldan beri yazlığını burada açıyor Mezzaluna. ‘‘Nişantaşı'nda herkes tatile gitti. Restoran yavaşladı. Laila sayesinde biz ve personel yavaşlamıyoruz’’ diyor Mustafa Çilingir. ‘‘Eskiden Laila'da gecede 400 kişiye hizmet verirdik, kapasite düştükten sonra 150 kişiye hizmet veriyoruz. Gelen müşteri uzun uzun oturuyor. Bunu tercih ediyoruz.’’
CAFE DE PARIS
25 milyona fiks mönü uyguluyoruz
Üç yıldır Laila'da Cafe de Paris açan, Cafe De Paris'nin klasik soslu bonfilesini, patates kızartmasını sunan Abdullah Özmelek bu yaz Laila'da fiks mönü uyguluyor. Bu yemekler, içkiler hariç 25 milyon lira. ‘‘Bu yolla daha iyi kazanıyoruz’’ diyor Özmelek.
PERA THAI
Laila’ya tesadüfen girdik
Tayland mutfağının örneklerini sunan Pera Thai, Laila'ya tamamen rastlantı eseri girmiş. ‘‘Laila'nın yeni konsepti bize çok uydu’’ diyor işletmeci Neval Gürçay. ‘‘İlgi gördük. Hatta insanlara yaz sıcağında çorba bile içiriyoruz.’’