Güncelleme Tarihi:
Sadun Bölükbaşı kimdir, biraz bize kendinizden bahseder misiniz?
Erzin’liyim, Doktorum… Evliyim 2 çocuğum var. Bisikletliler Derneği’nin İl Temsilcisiyim aynı zamanda Çevre Tüketici Koruma Derneği’nin de Yönetim Kurulu Başkanıyım…
Kuruluş amacınız ne, tamamen spor amaçlı mı?
İnsan ulaşımı kolaylaştırmak ve bisikletin de hayatlarında yer alması. Bisiklet, bizim bakış açısında insanlığın geleceği demek. İnsanlık sürekli kendi kendini tüketiyor, özellikle fosil yakıt tüketimiyle birlikte dünya bir sona doğru gidiyor. Bu sonda da çözüm kesinlikle insanın kendi gücüne dayanan araçlar olacak, gelecekte uzay vari havada uçuşan şeyler olmayacak. Tamamen insanın kendi enerjisiyle götürebildiği ya da rüzgâr, güneş enerjisiyle çalışan şeyler olacak.
Sizin şimdi istediğiniz bisiklet yolu mu?
Evet, Bisiklet Yolu İstiyoruz girişimince bulunduk… Adana’nın buna ihtiyacı var dedik ki bu Adana geleceğine çok iyi bir yatırımdır. Bir birliktelik oluşturduk, bisiklet kullanan bütün insanları toparladık, üniversitedeki öğrenciler bizim için çok önemli… Geleceğin bilim insanları onlar
Çok fazla bisiklet kullanan var mı Adana’da?
Kesinlikle! Aktif kullanıcı olarak yaklaşık 300 Bisikletçi var. Bu 300 kişilik grubun dışında ulaşım amaçlı, maddi imkânsızlıktan dolayı bisikletle işine gidip gelen var. Ciddi sayıda da bisiklet kullanmak isteyen ama cesaret edemeyen grup var. Bakın her binanın balkonunda, bodrumunda bir dolu bisiklet var…
Hedefe ne kadar ulaştınız?
Umduğumuzun çok ötesinde bir ivme aldı bu oluşum. Toplumsal bilinçlenmeyle beraber bu daha üst noktalara gidecektir.
Yerel yönetim desteği ne durumda?
Toplumsal taleplerin yükseldiğini gören yönetimler devreye giriyor. Belediyeler belirli standartları var projeyi hazırlayıp getirdiğinde %45’ini hibe edeceğim diyor. Büyükşehir Belediyesi Kent Estetik Daire Başkanı Bahadır Dinçer sesimizi duydu, bizim bu ivmemize ivme kattı, kendisine de teşekkür ediyorum. Bana teknik bilgi hazırlayın demişti. Eskiden yapılmış ama atıl olan kısa bisiklet yolları var ve oraların revizyonu için görüş aldı.
Nasıl bir yol?
Öğretmenler Bulvarı’ndan, Turgut Özal’a uzanan, Üniversiteye uzanan b,ir taslak projeleri var. Zaten bizim istediğimiz de buydu. Üniversiteye, hastanelere, okullara, AVM’lere uzanan bir proje.
Daha kaldırım üzerine çıkıp park eden, trafik yoğunluğunda yol olarak kaldırımları kullanan araç şoförleri varken bisiklet yolu işgal edilmez mi?
Siz kuralları doğru koyup doğru anlatırsanız her şey çok güzel gidiyor. Kaldırımı koyup burası yürüyüş alanıdır, şurası park alanıdır diye anlatılırsa bir şey olmaz. Hep bu kaygı var. Ama biz taahhüt ediyoruz, yaklaşık 200-300 kişiyiz toplumsal bilinç oluşana kadar hep aktif kullanacağız ki Büyükşehir’e o sözü de verdik.
Ne kadar sürede biter?
Proje hazırlandıktan sonra Çevre Bakanlığı’na sunulacak uygun gördüğü zaman kredi için başvurulacak ki orada da sıcak bakıyorlar, söz verdiler hızlandıracaklar. Biz hemen onaylansın istiyoruz proje. Onaylanırsa hızlanacaktır mutlaka…
Şehir dışı mesafelerde olur mu?
Olsa çok güzel olur… Mesela Misis tarihsel olarak müthiş bir değer… Lokman Hekim ölümsüzlük reçetesini orada suya düşürdü. Bakın şehir merkezini Misis ile bağlarsanız Turizm açısından da çok etkili olacaktır.
Adana’dan Misis ne kadar sürer?
30 Kilometre, 1 saat filan sürer…
Geçen yıl Gürkan Genç diye biri 7 yıl sürecek bir bisikletle dünya turuna başladı. Var mı sizin aranızdan da böyle hedefleri olan?
Selçuk Aslan: Benim de yakındaki planım bu doğrultuda. Erasmus sınavına gireceğim ve buradan İspanya’ya bisikletle gitmek istiyorum mesela…
Zait Taşkın: Numune Hastanesi’nde doktorum… Saydım resmi 150 tane park yerimiz var. Bunun dışında da çevreden çitlere, korkuluklara bağlananlar var. Yaklaşık günlük 300 bisiklet giriş çıkışı var.
Ufuk Görgün: Bu konuyu sadece sosyal olarak kullananlar ve işine bisikletle giden gruptan bahsetti. Adana’da ulaşım aracı olarak kullanan 7-8 bin civarında insan var Yüreğir’de…
Bir kadın olarak siz kendinizi ne kadar güvende hissediyorsunuz?
Fatma Altısoy: Ben daha tek başıma çıkmadım.
Sadun Bölükbaşı: Ama turlara 50-60 KM yapıyorsun! (Gülüyor)
Tekin Gülerken: Geçimimi bisikletçilikle sağlıyorum, 7 yaşımdan beri de bu işin içindeyim. Şuanda 44 şehirde Bisikletçiler diye grup var ve bisiklet kullanıyor. Daha birçok grup var. Fitili yaktık gayet iyi gidiyor. Benim müşteri kitlemin en fazlası kadın… Gece bisiklet kullanan kadınları görüyorum, aştık bence. Bakın biz tayt, kaskla bisiklete binince gülerlerdi, turist misiniz siz! Derlerdi. 1000 dolara bisiklet olur mu diyeni 5000 dolara bisiklet alıyor. Beni çalıştığım firma yıllık 2000 aşağısında bisiklet satmıyor.
İstanbul’da yeni bisiklet uygulaması var, kiralıyorsunuz… Bu sistem Adana’da da olmalı mı?
İstanbul, Konya Kanseri, Alanya’da var… Bu taraflarda da o sistem olur diye düşünüyoruz. Adana’da olabilirliği çok yüksek bir memleket bence…
Tekin Gülerken: Çevre kirliliğini önler, keseye de uygun. Dolmuş günlük 3,5 Lira adam gidiyor 300-400 TL’ye 12 taksitle bisiklet alıyor ve 12 ayda o parayı çıkarıyor. Yazı da iyi de kışı da var
Bisiklet aşkı bir başkadır ya…
Adana yazında zor olmaz mı?
Tekin Gülerken: Yoo doğal klimalı (Gülüyor)
Henüz yayaya, motorsuz taşıt kullananlara çok saygı yokken, zor bu durum sanki?
Sait Erhan Özbek: Yolda bir yaya geçerken korna çalar, aksine yapması gereken medeni davranış durmaktır! Çevre, gürültü kirliliği açısından, insan sağlığı açısından, ekonomik nedenlerden dolayı, kent estetiğine katkıdan dolayı, turizm açısından istiyoruz. Bisiklet yoluyla aslında siz birçok şeyi vermiş oluyorsunuz…
Son olarak eklemek istedikleriniz?
Sadun Bölükbaşı: Kentleşmenin uygarlaşmanın ve ya sağlıklı yaşam gereği şehirleşmenin içerisinde bu kadar çok motorlu araç olmamalı. Bunun her yerine insanlara raylı sistemle toplu taşıma hakkı verilmeli, raylı sisteme bisiklet yollarını entegre edip böyle bir sistemle şehri araçsız hale getirebilirsiniz. 5-10 metre için insanlar arabaya binerken rahatsız hisseder kendini, “yaa şu yol var onla gidiyim” der.