OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 28, 2004 00:00
Motorsporları dünyasında, en çok pilotlar ve co-pilotlar tanınır. Ancak, otomobillerin ve pilotların zorlu ralli ÅŸartlarında ayakta kalabilmeleri için çalışan ‘‘görünmez kahramanlar’’ var.Otomobilinizi servise götürdüğünüzde 'ÅŸanzıman deÄŸiÅŸimi'nin ne kadar sürede yapıldığını bir sorun. Veya egzosun, kırık bir ön camın ya da aracınız turbo beslemeliyse turbonun ne kadar sürede deÄŸiÅŸtirilebileceÄŸini... Bu sorulara alacağınız yanıt, yapılacak iÅŸe göre 1 gün ile 1 hafta arasında deÄŸiÅŸecektir. Bu iÅŸlemler, bir ralli sırasında deneyimli mekanikerler tarafından 20 dakika ile 45 dakika arasında deÄŸiÅŸen zamanlarda gerçekleÅŸtiriliyor. Pilotlar ralli otomobillerini taÅŸlar, kütükler, su geçiÅŸleri ile dolu toprak zeminli etaplarda veya sıcaklığı 60 dereceyi bulan asfalt etaplarda, limitlerine kadar zorlayarak birincilik mücadelesi verirken, gün içerisinde en az iki kez servis alanına gelip, otomobillerinin kırılan kısımlarının onarımı için servis alırlar. Fabrika ekiplerinde veya büyük takımlarda bu servis, yıllarca rallilerde deneyim kazanmış mekanikerler tarafından verilir. Mekanikerler sıcaklığı yüzlerce dereceyi bulabilen fren, turbo gibi parçaları bile dakikalar içinde deÄŸiÅŸtirebilecek kadar becerikli ve soÄŸukkanlı olmak zorundalar. Aksi takdirde yapılacak en küçük bir hata yarış ekibinin zaman cezası yemesine, hatta diskalifiye olmasına bile sebep olabilir. Ä°ÅŸte bu yüzden mekanikerler rallilerin ‘‘görünmez kahramanları’’dırlar. Sadece yarış sırasında deÄŸil, yarışların öncelerinde de yarış otomobillerinin bakımlarını ve hazırlıklarını yapan ve yarışta saÄŸlıklı çalışmalarını saÄŸlayan mekanikerlerdir. Startta, etaplarda, finiÅŸte kameralar ve fotoÄŸraf makineleri hep pilotları ve otomobilleri çeker ama mekanikerlerin becerisi olmasa o otomobiller zorlu ralli ÅŸartlarında ayakta kalamazlar. Ä°ÅŸte Türkiye Ralli Åžampiyonası'na katılan fabrika ekiplerinin ve büyük takımların profilleri..Yurt dışına servis hizmeti ihraç ediyorAtölye Kazaz (Citroen): Citroen Sport Türkiye'nin motorsporları faaliyetleri Atölye Kazaz ekibi tarafından yürütülüyor. Sadece Türkiye'deki rallilerde deÄŸil, Bulgaristan, Yunanistan, Romanya, Yugoslavya, hatta Orta DoÄŸu ülkelerindeki rallilerde yabancı yarışmacılara da otomobil ve servis desteÄŸi veren Atölye Kazaz, bu anlamda ülkemizin ilk motorsporları servis hizmeti ihracatını yapan takım... Prodrive'ın resmi temsilcisi olan Atölye Kazaz'ın tecrübeli mekanik ekibi, Citroen'in yanı sıra, Subaru marka ralli otomobillerinin de Türkiye'deki ralli servis hizmetlerini veriyor.Gürol Eryılmaz (Atölye Kazaz): Çalışma tempomuz oldukça yüksek. Her hafta ya yurt içinde ya da yurt dışında rallilerde birçok otomobil yarıştırıyoruz. Bu otomobillerin yarış öncesi hazırlıklarını da yaptığımız için haftada 7 gün, günde yaklaşık 16 saat iÅŸ başındayız.Ford en deneyimli ekiplerin başında Teknik Motorspor (Ford): Rallilerde Ford bayrağını dalgalandıran ve Serdar Bostancı'nın hem sahibi hem de direktörü olduÄŸu Teknik Motorspor, kalabalık bir mekaniker kadrosuna sahip. Türkiye'deki rallilerde 3 adet Ford Focus yarıştırıyor. GeçtiÄŸimiz sezona kadar bazı yurt dışı rallilere de katılan takımın mekaniker ekibi, 45 dakika gibi sıkışık bir zaman diliminde Focus WRC araçların ÅŸanzıman, diferansiyel, turbo gibi hayati parçalarını deÄŸiÅŸtirebiliyor.Kemal Çelik (Teknik Motorspor): Rallilerde servis süresi kısıtlı olduÄŸu için, onarımları çabuk ve doÄŸru ÅŸekilde yapmak ÅŸart. Bu yüzden servis verdiÄŸiniz otomobili çok iyi tanımanız gerekiyor. TeÅŸhisi bir bakışta koyup, zaman yitirmeden onarıma baÅŸlamak lazım ki, verilen zaman içinde iÅŸlem bitsin. Aksi halde ekip servis alanından zaman cezası yiyerek çıkar.Loeb, Bugalski gibi devlere servis verdilerB Service (Renault-Performans): Rallilerin yanı sıra pist yarışlarında da Renault markasını temsil eden Renault-Performans Team'in mekanik kadrosu, ralli camiasının tanınmış mekanik ekibi 'B Service' elemanlarından oluÅŸuyor. 1999 senesine dek Renault fabrika takımının servis ekibini oluÅŸturan B Service üyelerinin, 1997'de Nejat Avcı-Levent Gür ikilisinin Avrupa Ralli ÅžampiyonluÄŸu'nu yakalamasında büyük emeÄŸi geçti. B Service ekibinin üyeleri, ellerinin çabukluÄŸuyla tanınıyorlar.Sezgin ÖzarslanoÄŸlu (B Service): Daha önce Philippe Bugalski ve Sebastien Loeb gibi dünyaca ünlü pilotlara servis verdik. 1997 yılında Renault takımındayken hazırladığımız otomobiller (Maxi Megane ve Renault 19) katıldıkları 16 yarışta 16 finish yaparak bir rekor kırdılar ve Avrupa ÅžampiyonluÄŸu'nu yakaladık. Ayrıca Avustralya Rallisi, Yeni Zellanda Rallisi gibi uzak organizasyonlarda mekaniker olarak yer aldık. Volkan Işık'ı ÅŸampiyon yaptılarFiat Abarth Motorsport: Fiat Abarth Motorsport, rallilerdeki mekaniker kadrosunu kendi içinde kurduÄŸu kalabalık bir ekipten oluÅŸturuyor. Bu ekibe her yarışta Ä°talyan mekanikerler de katılıyor. GeçtiÄŸimiz sezon Volkan Işık-Erkan Güleren ikilisini Türkiye Ralli ÅžampiyonluÄŸuna taşıyan mekanik ekip, her rallide üçü Süper 1600 olmak üzere 4 otomobile servis veriyor.Türk-Ä°ngiliz iÅŸ birliÄŸiOpel Motor Sport: Ralli parkurlarında onuncu yılını kutlayan Opel Motorsport mekanik ekibi, bu sene yeni getirilen Opel Corsa Super 1600'ün baÅŸarısı için ter döküyor. Daha önce bu takımda yarışan Hakan Dinç, Hakan Tolon, Yılmaz Köprücü, Serkan Yazıcı, Hamdi Ãœnal, Ä°brahim Okyay gibi baÅŸarılı pilotların Opel'lerine servis veren ekip, Ä°ngiltere'deki ünlü Ray Mallock Limited isimli motorsporları kuruluÅŸundan da destek alıyor. Opel ekibi son olarak geçtiÄŸimiz hafta yapılan YeÅŸil Bursa Rallisi'nde Tarık Öktem'in Corsa'sının ÅŸanzımanını 23 dakikada deÄŸiÅŸtirerek, yarışa devam etmesini saÄŸladı.Hyundai WRC’lere hizmet veriyorlarTOK Sport (Hyundai): Hyundai-Assan, Türkiye'deki rallilere iki adet Accent WRC ile katılıyor. Bu otomobillerin servisini ise, TOK Sport ekibi veriyor. Sadece Hyundai'lere deÄŸil, baÅŸka yarışmacılara da servis veren TOK Sport'un tecrübeli mekanik ekibi, Nejat Yılmaz, Yücel Ä°lhan, Barış TahsinoÄŸlu ve Erdal Çakmak'tan oluÅŸuyor. TOK Sport yetkilisi Emre Toksöz, ekiplerinin motorsporlarını bir yaÅŸam biçimi olarak benimsediÄŸini söylüyor. Ekip iki Hyundai Accent WRC'nin yoÄŸun hazırlık ve servis aÅŸamalarından sorumlu.Özel takımlar Türkiye'nin önde gelen özel ralli takımları arasında Delta Sport, Mobil ST Racing ve GP Garage sayılabilir. Volkan Işık'ın sahibi olduÄŸu Delta Sport, Fiat Palio marka araçlarla yarışarak yeteneklerini kanıtlamak isteyen amatör sporculara hizmet veriyor. Delta Sport'un başında Reha Alkır bulunuyor. Takımın ÅŸef mekanikeri ise Selçuk Yurdaçalışan. Mobil ST Racing, yeni bir oluÅŸum. Daha önce Team Atakan ve Opel Motorsport'un servis hizmetlerini veren, ÅŸimdi de Mobil ST Racing'e servis veren Speed Turcars ekibi, Yusuf Aramacı tarafından yönetiliyor. GP Garage ise her rallide en az dört otomobil yarıştırıyor. Genç bir mekaniker kadrosuna sahip olan GP Garage, finiÅŸe oranını her yarışta yükseltiyor.Â
button