Aras Dinçer
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 28, 2004 01:06
Motorsporları dünyasında, en çok pilotlar ve co-pilotlar tanınır. Ancak, otomobillerin ve pilotların zorlu ralli şartlarında ayakta kalabilmeleri için çalışan ‘‘görünmez kahramanlar’’ var.
Otomobilinizi servise götürdüğünüzde 'şanzıman değişimi'nin ne kadar sürede yapıldığını bir sorun. Veya egzosun, kırık bir ön camın ya da aracınız turbo beslemeliyse turbonun ne kadar sürede değiştirilebileceğini... Bu sorulara alacağınız yanıt, yapılacak işe göre 1 gün ile 1 hafta arasında değişecektir. Bu işlemler, bir ralli sırasında deneyimli mekanikerler tarafından 20 dakika ile 45 dakika arasında değişen zamanlarda gerçekleştiriliyor. Pilotlar ralli otomobillerini taşlar, kütükler, su geçişleri ile dolu toprak zeminli etaplarda veya sıcaklığı 60 dereceyi bulan asfalt etaplarda, limitlerine kadar zorlayarak birincilik mücadelesi verirken, gün içerisinde en az iki kez servis alanına gelip, otomobillerinin kırılan kısımlarının onarımı için servis alırlar. Fabrika ekiplerinde veya büyük takımlarda bu servis, yıllarca rallilerde deneyim kazanmış mekanikerler tarafından verilir. Mekanikerler sıcaklığı yüzlerce dereceyi bulabilen fren, turbo gibi parçaları bile dakikalar içinde değiştirebilecek kadar becerikli ve soğukkanlı olmak zorundalar. Aksi takdirde yapılacak en küçük bir hata yarış ekibinin zaman cezası yemesine, hatta diskalifiye olmasına bile sebep olabilir. İşte bu yüzden mekanikerler rallilerin ‘‘görünmez kahramanları’’dırlar. Sadece yarış sırasında değil, yarışların öncelerinde de yarış otomobillerinin bakımlarını ve hazırlıklarını yapan ve yarışta sağlıklı çalışmalarını sağlayan mekanikerlerdir. Startta, etaplarda, finişte kameralar ve fotoğraf makineleri hep pilotları ve otomobilleri çeker ama mekanikerlerin becerisi olmasa o otomobiller zorlu ralli şartlarında ayakta kalamazlar. İşte Türkiye Ralli Şampiyonası'na katılan fabrika ekiplerinin ve büyük takımların profilleri..
Yurt dışına servis hizmeti ihraç ediyor
Atölye Kazaz (Citroen): Citroen Sport Türkiye'nin motorsporları faaliyetleri Atölye Kazaz ekibi tarafından yürütülüyor. Sadece Türkiye'deki rallilerde değil, Bulgaristan, Yunanistan, Romanya, Yugoslavya, hatta Orta Doğu ülkelerindeki rallilerde yabancı yarışmacılara da otomobil ve servis desteği veren Atölye Kazaz, bu anlamda ülkemizin ilk motorsporları servis hizmeti ihracatını yapan takım... Prodrive'ın resmi temsilcisi olan Atölye Kazaz'ın tecrübeli mekanik ekibi, Citroen'in yanı sıra, Subaru marka ralli otomobillerinin de Türkiye'deki ralli servis hizmetlerini veriyor.
Gürol Eryılmaz (Atölye Kazaz): Çalışma tempomuz oldukça yüksek. Her hafta ya yurt içinde ya da yurt dışında rallilerde birçok otomobil yarıştırıyoruz. Bu otomobillerin yarış öncesi hazırlıklarını da yaptığımız için haftada 7 gün, günde yaklaşık 16 saat iş başındayız.
Ford en deneyimli ekiplerin başında
Teknik Motorspor (Ford): Rallilerde Ford bayrağını dalgalandıran ve Serdar Bostancı'nın hem sahibi hem de direktörü olduğu Teknik Motorspor, kalabalık bir mekaniker kadrosuna sahip. Türkiye'deki rallilerde 3 adet Ford Focus yarıştırıyor. Geçtiğimiz sezona kadar bazı yurt dışı rallilere de katılan takımın mekaniker ekibi, 45 dakika gibi sıkışık bir zaman diliminde Focus WRC araçların şanzıman, diferansiyel, turbo gibi hayati parçalarını değiştirebiliyor.
Kemal Çelik (Teknik Motorspor): Rallilerde servis süresi kısıtlı olduğu için, onarımları çabuk ve doğru şekilde yapmak şart. Bu yüzden servis verdiğiniz otomobili çok iyi tanımanız gerekiyor. Teşhisi bir bakışta koyup, zaman yitirmeden onarıma başlamak lazım ki, verilen zaman içinde işlem bitsin. Aksi halde ekip servis alanından zaman cezası yiyerek çıkar.
Loeb, Bugalski gibi devlere servis verdiler
B Service (Renault-Performans): Rallilerin yanı sıra pist yarışlarında da Renault markasını temsil eden Renault-Performans Team'in mekanik kadrosu, ralli camiasının tanınmış mekanik ekibi 'B Service' elemanlarından oluşuyor. 1999 senesine dek Renault fabrika takımının servis ekibini oluşturan B Service üyelerinin, 1997'de Nejat Avcı-Levent Gür ikilisinin Avrupa Ralli Şampiyonluğu'nu yakalamasında büyük emeği geçti. B Service ekibinin üyeleri, ellerinin çabukluğuyla tanınıyorlar.
Sezgin Özarslanoğlu (B Service): Daha önce Philippe Bugalski ve Sebastien Loeb gibi dünyaca ünlü pilotlara servis verdik. 1997 yılında Renault takımındayken hazırladığımız otomobiller (Maxi Megane ve Renault 19) katıldıkları 16 yarışta 16 finish yaparak bir rekor kırdılar ve Avrupa Şampiyonluğu'nu yakaladık. Ayrıca Avustralya Rallisi, Yeni Zellanda Rallisi gibi uzak organizasyonlarda mekaniker olarak yer aldık.
Volkan Işık'ı şampiyon yaptılar
Fiat Abarth Motorsport: Fiat Abarth Motorsport, rallilerdeki mekaniker kadrosunu kendi içinde kurduğu kalabalık bir ekipten oluşturuyor. Bu ekibe her yarışta İtalyan mekanikerler de katılıyor. Geçtiğimiz sezon Volkan Işık-Erkan Güleren ikilisini Türkiye Ralli Şampiyonluğuna taşıyan mekanik ekip, her rallide üçü Süper 1600 olmak üzere 4 otomobile servis veriyor.
Türk-İngiliz iş birliği
Opel Motor Sport: Ralli parkurlarında onuncu yılını kutlayan Opel Motorsport mekanik ekibi, bu sene yeni getirilen Opel Corsa Super 1600'ün başarısı için ter döküyor. Daha önce bu takımda yarışan Hakan Dinç, Hakan Tolon, Yılmaz Köprücü, Serkan Yazıcı, Hamdi Ünal, İbrahim Okyay gibi başarılı pilotların Opel'lerine servis veren ekip, İngiltere'deki ünlü Ray Mallock Limited isimli motorsporları kuruluşundan da destek alıyor. Opel ekibi son olarak geçtiğimiz hafta yapılan Yeşil Bursa Rallisi'nde Tarık Öktem'in Corsa'sının şanzımanını 23 dakikada değiştirerek, yarışa devam etmesini sağladı.
Hyundai WRC’lere hizmet veriyorlar
TOK Sport (Hyundai):Hyundai-Assan, Türkiye'deki rallilere iki adet Accent WRC ile katılıyor. Bu otomobillerin servisini ise, TOK Sport ekibi veriyor. Sadece Hyundai'lere değil, başka yarışmacılara da servis veren TOK Sport'un tecrübeli mekanik ekibi, Nejat Yılmaz, Yücel İlhan, Barış Tahsinoğlu ve Erdal Çakmak'tan oluşuyor. TOK Sport yetkilisi Emre Toksöz, ekiplerinin motorsporlarını bir yaşam biçimi olarak benimsediğini söylüyor. Ekip iki Hyundai Accent WRC'nin yoğun hazırlık ve servis aşamalarından sorumlu.
Özel takımlar
Türkiye'nin önde gelen özel ralli takımları arasında Delta Sport, Mobil ST Racing ve GP Garage sayılabilir. Volkan Işık'ın sahibi olduğu Delta Sport, Fiat Palio marka araçlarla yarışarak yeteneklerini kanıtlamak isteyen amatör sporculara hizmet veriyor. Delta Sport'un başında Reha Alkır bulunuyor. Takımın şef mekanikeri ise Selçuk Yurdaçalışan. Mobil ST Racing, yeni bir oluşum. Daha önce Team Atakan ve Opel Motorsport'un servis hizmetlerini veren, şimdi de Mobil ST Racing'e servis veren Speed Turcars ekibi, Yusuf Aramacı tarafından yönetiliyor. GP Garage ise her rallide en az dört otomobil yarıştırıyor. Genç bir mekaniker kadrosuna sahip olan GP Garage, finişe oranını her yarışta yükseltiyor.