Bilgisayar oyunları profesyonel starlar yarattı

Güncelleme Tarihi:

Bilgisayar oyunları profesyonel starlar yarattı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 06, 2006 00:00

Bilgisayar oyunlarını takip etmek neredeyse imkansız hale geldi. Her gün yeni oyunlar çıkıyor piyasaya. Batı ülkelerinde bilgisayar oyunlarıyla büyük yarışmalar düzenleniyor. Fakat bilgisayar oyunları dünyasının kalbi aslında Uzakdoğu’da atıyor. Güney Kore’de son yıllarda eşsiz bir alt kültür gelişti.

Güney Kore Internet kullanımı açısından dünyanın önde gelen ülkelerin başında yer alıyor. Hemen hemen her evde geniş bant İnternet bağlantısı var. Koreliler zamanlarının büyük bir bölümünü bilgisayar karşısında geçiriyorlar. Film izlemek, haber okumak veya müzik dinlemek için günde ortalama olarak iki saat harcanıyor.

İnternet, Güney Kore’de doksanlı yılların başında iyice yaygınlaşmaya başladı, çok geçmeden cep telefonu gibi taşınabilir aletler de İnternet’e bağlandı.

Kentlerin hepsinde bu taşınabilir aletlerin şarj edilebildiği, fotoğrafların basıldığı vb istasyonlar var. Tabii oyunlar için de bu aletler kullanılmakta.

Hatta diğer gruplarla kolay iletişim kurmaya yarayan "need help"/(yardıma ihtiyacım var) tuşlu cep telefonu bile var. Bir oyuncu dünyanın herhangi bir yerinde bir sorun yaşarsa, sadece bu yardım tuşuna basarak tüm arkadaşlarına bir SMS gönderebiliyor. Bu mesaj yardım çağrısı dışında, o kişinin Online dünyasındaki yerini de gösteriyor aynı zamanda.

Oyun geleneği çok eski

Böyle bir ülkede bilgisayar oyunlarının geniş bir kitle tarafından takip edilmesine şaşırmamak gerekir aslında. Kaldı ki Kore’de oyun geleneği çok eskilere uzanmakta.

Kırsal bölgelerde bugün bile bayramlarda veya diğer kutlamalarda örneğin kadınlar ve erkeklerin yarıştığı halat çekme oyunu oynanır.

Bilgisayar oyunları bu kadar popüler olmadan önce, Uzakdoğu’nun en ünlü oyunu Go gibi karşılaşmalar televizyonda veriliyordu.

Evlerdeki İnternet bağlantısına rağmen Kore’de yaklaşık olarak 20.000 İnternet kafe tıklım tıklım dolu ve Baang olarak adlandırılan bu kafelerin sayıları günden güne artıyor.

İnternet kafeler elbette dünyanın diğer yerlerinde olduğu gibi özellikle de gençlerin buluşma yerleri aynı zamanda. Baang sayısında, özellikle de doksanlı yılların sonunda elden ele dolaşan Starcraft bilgisayar oyunuyla büyük bir patlama yaşandı.

Yepyeni kavramlar

Böylece zamanla profesyonel bilgisayar oyuncuları ve yepyeni kavramlar türedi. Profesyonel anlamda bilgisayar oyunu oynama Pro-Gaming, profesyonel oyuncu ise Pro-Gamer olarak anılıyor bugün.

Kore’de profesyonel olarak oynanan başlıca üç oyun var: Starcraft, Warcraft III ve Counter- Strike. En eskisi Starcraft olmasına rağmen (1997 yılında çıktı) hala en popüler oyun olma özelliğini korumakta. Fakat bir strateji oyunu olan Warcraft III de Starcraft gibi izleyiciler tarafından kolayca takip edilebildiği için diğer oyunlara kıyasla daha fazla rağbet görmekte.

Kuşbakışıyla izlenen bu yarışmalar genelde iki oyuncu arasında geçmekte. Dünyanın en ünlü bilgisayar oyunu Cuonter-Strike ise buna karşılık bir ekip oyunudur. İzleyiciler karşılaşmayı hep sırası gelen oyuncunun gözüyle takip ederler.

Kore’nin yıldızı Starcraft
/images/100/0x0/55ea1ec8f018fbb8f86c76ce


Yazılım programı kuruluşu Blizzard, 1997 yılında ilk önce Starcraft bir yıl sonra da bunun biraz daha geliştirilmişi olan Broadwar oyununu piyasaya sürerek Genre strateji oyununu yeniden yaratmıştı.

Oyuncu, oyunun başlangıcında üç parti arasından birini seçiyor ve oyunun sonuna kadar da bununla devam ediyor. Her partinin kendine ait yapısı ve birimleri var (satrançtaki figürlerinkine benziyor).

Starcraft’ı çekici kılan, bu partilerin ve birimlerin özellikleri. Her birim, oyunun önemli bir kısmını oluşturuyor, diğer erişilebilir tüm birimlerden tamamen farklı.

Partiler, birbirinden sadece oyuncuların tarzlarıyla da ayrılmaz, tümüyle alternatif olarak oynanır. Starcraft, çıktığından bu yana birçok değişimden geçti, son değişim iki yıl önce yapıldı. Oyunun eski olması aslında birçok avantajı da beraberinde getiriyor. Bir kere çok gelişkin bilgisayar gerektirmiyor (Pentium 90, 16 MB RAM, 2xCD Rom yeterli), dolayısıyla da neredeyse her türlü sistemle uyumlu.

Eşsiz zafer

Starcraft oyununun Kore’de elde ettiği zafer eşsizdir. Milyonlarca oyuncu tarafından satın alınan oyun, çıktığı yıldan bu yana (dokuz yıl) en çok satılanlar listesinin başında. Starcraft, Blizzard firmasının ücretsiz hizmeti olan merkezi bir sunucu (server) ile oynanıyor.

Bu sayede geliştiriciler, tüm oyuncuların aynı versiyonla oynamalarını sağlayabiliyor ki bu örneğin Counter-Strike gibi merkezi olmayan oyunlarda pek mümkün değil.

Pro-Gaming Kore toplumunda gerçekten de önemli bir yer edinmiş. Üç televizyon kanalı sadece bilgisayar oyunlarını ya da güncel etkinlikler ve önemli oyunlarla ilgili haberleri yayınlıyor. Bu programları izleyen hane sayısı 6,5 milyon civarında, önemli turnuvalara 20.000, en büyüklerine ise 100.000 izleyici geliyor.

Ünlü isimler bile

Kore’nin ünlü isimleri bile televizyon şovlarında bir iki tur Starcraft oynuyorlar. Ve oyuncular da başlı başına birer yıldız tabii. Bir Pro-Gamer sokağa çıktığında etrafı hemen çılgın hayranları tarafından çevriliyor, kimi imza kimi fotoğraf için yalvarıyor. Bacak kadar çocuklar bile kimin Starcraft şampiyonu olduğunu ezbere biliyor.

Kore’de kimi profesyonel oyuncular yaşamlarını sadece oyun oynayarak bile sürdürebiliyorlar. Ancak yaşamlarını geçindirebilecek kadar kazananlar sadece %50 civarında. Kazançları 10 ila 100.000 Avroyu bulan oyuncular kazançlarını sponsorlarından ve ödüllerden değil, daha çok reklam gelirlerinden elde ediyorlar.

En büyük turnuvaların sponsorluğu Coca Cola Co., Olympus Corp ve Gilette Co. firmaları üstlenmekte. Bir turnuva yaklaşık olarak 400.000 Avroya mal oluyor.

Organizatörler oyunculara kalacak yer (tüm oyuncular aynı yerde kalıyor) ve ulaşım servisi sağlıyor. Tüm spor ekipleri gibi oyun ekiplerinin de bir başkanı, antrenörü ve Pro-Gaming için yeni starlar arayan yetenek avcıları var. Kimi oyuncular, kendilerine antrenman arkadaşı buluyor ve birlikte günde 14 saat kadar çalışıyorlar.

Dünyanın en ünlü oyuncusu

Dünyanın en ünlü ve en çok kazanan Starcraft oyuncusu Slayersboxer takma ismiyle oynuyor. Gerçek adı Lim Yo Hwan olan oyuncu henüz 24 yaşında ve 1997 yılından bu yana Starcraft oynuyor.

Lim, Kore’de bir profesyonel bir bilgisayar oyuncusunun hangi koşullarda yaşadığını gösteren iyi bir örnek. Kazancının önemli bir kısmını reklamlardan elde eden Lim, yılda bir milyon Dolar kazanıyor !

Hayran kulübüne 500. 000 kişi üye ve dünya çapında gerçekleştirilen World Cyber Games 2001/02 turnuvalarındaki şampiyonluklarından sonra dünyanın en iyi oyuncu unvanını aldı. En büyük başarılarını gösteren DVD’si 30.000 sattı, Matrix Revolutions DVD’si bile bu kadar ilgi görmedi Kore’de.

Bir yıldızın yaşamı

Peki bu kadar çok kazanan ve bu kadar çok hayranı olan bir yıldız nasıl yaşıyor? Büyük bir lüks içinde mi? Hiç de değil. Lim iki odalı apartman dairesini yedi ekip arkadaşıyla paylaşıyor. Haftanın altı gününü gece yarılarına kadar çalışarak geçiriyor. Evin bir köşesinde boş pizza kutuları yığılı, odaların hepsi bilgisayarla dolu.

14 saatlik çalışmanın ardından yorgun düşen Lim, diğer arkadaşları gibi uyku tulumunun içinde yerde uyuyor. Spor yapmayı çoktan bırakmış. Parmaklarını yaralamaktan korktuğu için eskiden oynadığı basketbolden de uzak duruyor.

Profesyonel bilgisayar oyuncusu için parmaklar çok önemli, hatta bazı arkadaşları parmaklarını 60.000 dolara sigorta ettirmişler.

Henüz yirmi dört yaşında olmasına rağmen Lim’in iki yıldır bir kız arkadaşı yok. Bu konuda bazı sorunlar yaşadığını itiraf ediyor. Birincisi yaşadığı eve kadın getirmek yasak, ayrıca saygınlığını da yitirmek istemiyor. "Ünüm, reddedilme riskini göze almamı zorlaştırıyor" diye açıklıyor Lim duygularını.

Batı dünyasında Pro-Gaming= zaman öldürmek
Avrupa’da da son zamanlarda iyi bilgisayar oyuncuları yetişiyor ve onlar da yeteneklerini LAN turnuvaları veya Internet’te sergileyebiliyorlar. Fakat sponsorlara, yüklü ödüllere ve turnuvalara rağmen, Pro-Gaming merakının Kore’deki popülaritesine kavuşması pek mümkün değil.

Gerçi NBC’nin Giga Games programında zaman zaman bilgisayar oyunları tıpkı Kore televizyonunda olduğu gibi canlı olarak yayınlanıyor. Fakat Avrupa’da bilgisayar oyununa bakış açısı tamamen farklı, bu da bu tür oyunların profesyonel uğraşlara dönüşmesini zorlaştırmakta.

Bilgisayar oyunu oynamak genelde zaman öldürmekle aynı kapıya çıkıyor. Batı dünyasının insanı çok fazla bilgisayar oyunu oynamanın çocukların veya gençlerin gelişimini olumsuz yönde etkilediğini, bilgisayar oyunu oynayan yetişkinin ise "gerçek hayatını" ihmal edeceğini düşünür.

Ayrıca şiddet unsuru yüzünden de bilgisayar oyunları kötü bir imaj kazanmıştır Batı dünyasında. Fakat Avrupa toplumunun ilgisizliğine rağmen kimi organizatörler tutunabilmeyi başardılar. Cyberathlete Professional League (CPL), dünyanın birçok yerinde turnuvalar düzenliyor. Toplam ödül miktarı ise bir milyon dolar!
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!