Ayda 20 tl'ye süper lig'i izleyin

Güncelleme Tarihi:

Ayda 20 tlye süper ligi izleyin
Oluşturulma Tarihi: Aralık 04, 2012 01:15

Haberin Devamı

TÜRKİYE Futbol spor yayıncılığında hangi noktada?
Süper Lig’in yeni yayın ihalesinde hangi aktörler olacak?
Türk halkı Süper Lig maçlarını daha ucuza izleyebilir mi?
Bu ve buna benzer pek çok sorunun yanıtını almak için D-Smart CEO’su Ali Güven ile bir araya geldik.
Güven pek çok sorumuza içtenlikle yanıt verdi.
1 saati aşan sohbetimizin sonunda şu sonuca vardık:
- Türkiye’de daha ucuza maç izleme şansımız var.

Ve önümüzdeki yayın ihalesi bu yönde atılan en büyük adım olacak. İşte Ali Güven ile sohbetimiz.

- Dünyada spor ile pay tv’ler el ele gidiyor. Türkiye’de durum nasıl?
Bizim sektörümüz belli, para veriyorsunuz ve TV izliyorsunuz. Bunun Türkiye’de 4 ana oyuncusu var. Digitürk, D-Smart, Telekom, Tivibu. Şimdi yeni yeni Telekom şirketleri işin içine girmeye başladılar. Türkcell, Avea gibi.. Dünyada spor ile pay tv el ele gidiyor. Spor pay tv’ler sayesinde büyüyor. Çünkü oraya para aktarılıyor. Pay tv’ler de spor aracılığı ile büyüyor. Spor yayıncılığının renkli hale gelmesi pay tv’lerin yarattığı bir şey. Bunun örnekleri ABD de 20-30 yıldır, Avrupa 10-15 yıldır var. Ülkemiz de ise Süper Lig yayıncılığı çok önemli. Eğer önem sırasına koyarsak, lig birinci sıradada gelir. 2-3-4 boş, 5’ten sonra diğer sporları koymaya başlarsınız.

Haberin Devamı

LİGİN DEĞERİNİ ŞİKE OLAYLARI DÜŞÜRÜYOR

Ya bu ligin değeri...?
Liglerin değerini şikeler düşürüyor. İtalya ve Portekiz Ligi son yıllarda çaptan düştü. Geçen yıl İtalya Ligi bizdeydi, seyredilmedi. Bizim ülkemizde de durum belli. Şike patlayınca, bir anda millet futbola, kulübüne ve federasyona olan kızgınlık ile Digiturk decoder’lerini geri iade etti. Oysa bunda Digiturk’ün hiçbir suçu yoktu. O sadece yayıncı kuruluştu. Bu işin birinci boyutu. İkinci boyutu ise sadece Türkiye’de seyredilen bir ligin olması. Avrupa’daki ve Almanya’daki Türklerden başka bizim lig seyredilmiyor.

/images/100/0x0/55eb0651f018fbb8f8a612be

- Yayın ihalesine göre özet görüntülerin izlenmesi problem. Yayıncı kuruluşun tekel oluşturup, tek başına fiyat belirlemesi problem. Çözüm öneriniz var mı?
Süper Lig maçlarını tek bir kurumun yayınlaması, çok büyük bir yanlış. Yayınların tek bir elden yapılması, gollerin bile verilmemesi, radyo yayıncılığının da kaldırılması milyonları mahrum ediyor. Dünya normlarına göre lige verilen para, pahalı değil. Biz o kadar zengin miyiz, hayır. Ucuz seyredebilmek için bunun dünyada olduğu gibi bölünmesi lazım. Örneğin yayın dörde bölünebilir.

Haberin Devamı

YENİ FORMÜLLER ÜRETİLEREK MAÇ İZLENEBİLİR

Nasıl bir yöntemle bölünecek?
Bir formül bulunur. Mesela, üç büyüklerin maçları, deplasman maçları gibi, bölgesel bölmeler gibi...

- Biraz daha açsanız...
Diyelim ki, 4 büyük kulübün maçlarını bir platform alır. Onların deplasman maçlarını da başka bir platform.

- O zaman ülke decoder mezarlığına dönmez mi?
Hayır dönmez. Bakın biz aynı zamanda internet sağlayıcı bir kurumuz. TTNet de internet hizmeti satıyor, biz de. Üstelik ürün TTNet’in. Tıpkı bunun gibi bir formül bulunur. Yayının 3’e, 4’e bölersiniz. Böylelikle hem riski ortadan kaldırır, hem de herkesin sahip olduğu decoderle tüm maçları izlemesini sağlarsınız.

Haberin Devamı

Firmalar kendi arasında anlaşabilir

Biraz karmaşık gibi olmadı mı?
Hayır hayır olmadı. Diyelim ki A firması 4 büyükler paketini aldı. Siz de C firması olarak bölgesel paketi aldınız. A firması belirli bir ücret karşılığı, C firmasına da 4 büyükler paketinin canlı yayın hakkını sunar. Böylece hem kendi abonesine, hem de diğer platformların abonelerine maç izleme hakkını sunar.

- Bunu federasyonla konuştunuz mu?
Hayır, federasyon şu anda kimseyle görüşmüyor. yayıncı kuruluş dışında tabii.

İhaleyi tek şirket almamalı

 Digitürk’ün 2.5 milyon üyesi var demiştiniz?
Evet, aramızda Lig TV aboneliği kadar bir fark var. Ama şunu ifade edeyim, biz tek bir kuruma verilen ihalede yer almayız. Federasyon da almamalı. Tek bir şirket ihaleyi alırsa risk çok büyük olur. İtalya’da, Almanya’da tek bir şirket her şeyi aldı ama sonunu getiremedi, battı. Bizim şavaşımız, o ihale günü geldiği zaman Lig TV ye rağmen Digiturk’ü geçmek olacaktır.

Haberin Devamı

D-Smart ihalenin en büyük adayıdır

“Türkiye’de 5.5 milyon pay tv abonesi var. 2.5 milyonu Digiturk, 1.5 milyonu biz. Yeni dönemde Süper Lig’in yayın ihalesinin en büyük adaylarından biriyiz.”

Önümüzdeki dönem ihale sizin önerdiğiniz gibi mi olmalı?
Elbette. Bugün Türkiye’de 5.5 milyon pay tv abonesi var. 2.5 milyonu Digiturk, 1.5 milyonu biz, geri kalan Teledünya ve Tivibu. Eğer bu platformlar yayın ihalesine girer ve çeşitli kriterlere bölünmüş yayını alırlarsa Türkiye’de insanlar bugünkü gibi 60 liraya değil, 20 TL’ye Süyer Lig maçlarını izlerler.

İngiltere’deki yöntem uygulanabilir

Bu yayının demokratik bir şekilde herkese açılması demektir. Herkesin yayınlayabilmesi ve herkesin izleyebilmesi demektir. Sonra yayıncı kuruluşlar kendi aralarında maç başı ihale yaparlar. Örneğin, ben üç büyükleri yayınlarım. İngiltere’deki, İspanya’daki sistem budur. Biz yayın paketlere bölünsün diyoruz. Bu ürünler bütün insanların erişimine açılsın. Ürün, ürün haline gelsin ve her platforma satılır olsun.
Bu sistemde Federasyon ligi üç tane pakete bölecek. Üç paketi bir kurum alamaz diyecek. İngiltere’de aynen bu böyle. Üç paketin ikisini bir kurum alabilir. Böylece iki kurum 3 paketi paylaşmış olur.

Haberin Devamı

Yine talip olacağız

D-Smart önümüzdeki dönem ihaleye girecek mi?
D-Smart bu ihalenin en büyük adaylarından biridir.

/images/100/0x0/55eb0651f018fbb8f8a612c0

İki yıl uzatılamaz

Digiturk’ün ihaleyi iki yıl uzattığı dedikoduları var?
Bu kesin değil. Uzatılamaz. Yeni yayın ihalesi 2014-2015 de zamanında yapılacaktır.

Bir günde 13 bin abonelik

“Tek büyüyen biziz. Örneğin; G.Saray-Cluj maçında patlama oldu. Maç başladığında hala kurulum yapıyorduk.”

D-Smart Şampiyonlar Ligi’nin yayıncısı aynı zamanda. Orada işler nasıl yürüyor?
Sadece Şampiyonlar Ligi değil, Avrupa Ligi de D-Smart’ta. NBA maçları da. Galatasaray-Cluj maçında patlama oldu, 13 bin abonelik aldık. Maç başladığında biz kurulum yapıyorduk.

- D-Smart’ın abone durumu nasıl?
D-Smart olarak çok çabuk, hızlı büyüyoruz. Aslında tek büyüyen biziz. Bizim 1 milyon 565 abonemiz var. Buna 300 bin internet abonemiz dahil değil. Pazar payımız yüzde 34-35’lere yükseldi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!