Aklımdaydı artık kalbimde

Güncelleme Tarihi:

Aklımdaydı artık kalbimde
Oluşturulma Tarihi: Ocak 07, 2010 09:31

Açıkdeniz yelkenciliğine gönül verdiğim son dört yıldan bu yana kendime uygun bir tekne arayışındaydım ve sonunda buldum!

Haberin Devamı

Geçen ay düzenlenen 20. Marmaris Yelken Haftası’nda iki gün boyunca İskender Akbaş’ın İskorpit’inde, keyifli ekip arkadaşları ve en yakın dostum Haluk Babacan ile birlikte koşturduk 3200’ü.

 

Sun Fast 3200, 9,79 metre boyunda 3,48 metre eninde, alışageldiğiniz formlardan farklı bir tekne. Baştan başlayarak ortalarına doğru hızla genişleyen çizgileri kıça kadar aynı genişlikte devam ediyor. Klasik teknelere alışkın bir göze farklı gelecek bu tasarımın en önemli özelliği, teknenin geniş kıç hacminin ortaya çıkardığı yüksek açıkdeniz performansı oluyor. Özellikle apaz, geniş apaz ve pupa seyirlerde yüksek stabilite sağlayan bu form, dümencinin işini çok kolaylaştırıyor. Hatta dışa açılı çift uzun dümen palasıyla desteklendiği için sert rüzgârda yana yattığında daha da dengeli bir hal alıyor ve ok gibi ileri fırlıyor.

Haberin Devamı

Yatan teknelerin yekesinde oluşan yük bu teknede olmuyor, tekneyi broşa sokmadan kolayca sürebiliyorsunuz. 18 knot’lık sağanaklarda orsa giderken kolayca 7,1 knot hızı yakalayabildik ve tekne üzerindeki yükleri azaltmak uğruna kafayı rüzgâra vermek zorunda da kalmadık. Bu havadaki balon hızımız ise 9,35 knot. Elbette büyük dalgalarda çok daha yüksek hızlara ulaşılır.

Dümenin otoritesi son derece başarılı. Tepkilerime çok iyi cevap vermekle birlikte rotasını da çok rahat tutuyor ve gereksiz dümen hareketleri yapmaya ihtiyaç duyulmuyor. Rüzgâr hızının çok fazla inişli çıkışlı olduğu durumlarda ise ekibin konsantre olup ayarları sürekli değiştirmesi gerekiyor.

 

GÜVERTE

Teknenin çok geniş bir kıç hacmine sahip olduğunu söylemiştim. Yekeler dümencinin oturma pozisyonuna göre hem sancak hem de iskelede uzatma gerektirmeyecek şekilde konumlandırılmış. Ana yelken rayı boydan boya, yekelerin arkasında duruyor ve kontrol ipi dümenciye (veya dümencinin arkasında duran taktisyene) geliyor. Ana yelken ıskota donanımı alışılandan biraz farklı olarak iki farklı palanga sistemiyle dümencinin arkasındaki ray üzerinden dolaşarak dümencinin önüne ulaşıyor. Bu trimleri yaparken kolaylık demek, ancak tramolalarda dümencinin karşıya geçmesine de engel olabiliyor. Kıvrak ve ufak tefek kişiler için sorun değil, ancak benim gibi uzun boylu birisi için organize olmayı gerektiriyor.

Haberin Devamı

Yarışlarda biz bu durumu şöyle çözdük: Tramolada dümenci yeni rüzgâraltında kalıyor (yani hemen yer değiştirmiyor), tramoladan sonra bir kişi (Haluk) yeni rüzgarüstünden ana yelken arabasını yukarıya çekip dümeni devralıyor ve dümenci rahat rahat karşıya geçebiliyor.

Yekelerin arasında can salının yerleştirildiği bir kapak mevcut. 40’lık kendinden kıstırmaçlı Harken ana vinçler dümencinin elinin dibinde konumlandırıldığı için tüm kontrollerin tek kişi tarafından yapılması son derece kolay.

Geniş havuzlukta sekiz kişi rahatlıkla oturabiliyor. Elbette bu kadar geniş bir kıç alan, aynı zamanda geniş kıç kamaraların da habercisi. Kamara girişinde sağ ve sol tarafta birer adet Plastimo büyük boy pusula mevcut. Kamara üstü vinçlerimiz Harken 30’luk kendinden kıstırmaçlı. Vinçler bu boy teknelerde görmeye alışık olduğumuz ölçülerde. Vinçlerin önünde ise dörderli kıstırmaçlar ile ikişer camcleat tüm ayarlara hizmet ediyor.

Haberin Devamı

Kıçta dümen millerine ulaşımı sağlayan iki heç kapağının altını depo olarak kullanabiliyorsunuz. Başüstünde bulunan iki heç kapağı diğerleriyle çok uyumlu. Aynı renkteki uzun yan camlar heçlerle güzel bir estetik sağlıyor. Başta bulunan 30 santimlik kısa metal baston sayesinde asimetrik balonu ve Code0 tarz sarmalı yelkenleri basmak çok kolay.

 

ARMA VE DONANIM

Selden’in alüminyum direk, bumba ve karbon gönder donanımı standart. Geriye açılı iki gurcatalı direk çok uzun değil. Bumba ucu kıçta bulunan rayın hizasına gelmesi gerektiği için oldukça uzun. Bu uzun bumbada ana yelken sanki kısa kesilmiş gibi duruyordu. Hemen aklıma ana yelkeni bumba yakasından olabildiğince büyütmek geldi. Performansa katkısı denenebilir.

Haberin Devamı

Cenova için isterseniz sarma sistemi, isterseniz Harken gemini seçebiliyorsunuz. Hareketli makara, ray vb donanımların tümünde Harken tercih edilmiş.

 

ELEKTRONİKLER

Elektronikler komple Raymarine ST60 serisi. Dümencinin dizinin yanında birer adet Tridata (derinlik, hız, log) ve analog rüzgâr göstergesi var. Direk dibinde ise üç adet alt alta duran çoklu (her datayı gösteren) göstergeler mevcut. İskele kıç tarafta ise otopilotun göstergesi duruyor. Standart olarak bu donanım her teknede mevcut, ancak benim kişisel tercihim biraz daha farklı bir yerleşim olurdu: Tridata ve analog göstergeleri içeriye harita masasının önüne koyar, dizimin dibine birer otopilot göstergesi ile çoklu gösterge yerleştirirdim. Kamara girişindeki iki pusulanın yerine de yine çoklu veya bütçem olursa gps harita ekranı koyardım.

Haberin Devamı

 

İÇ MEKÂN

Bu tarz spor tekneler genellikle kullanışlı bir güvertenin aksine kullanışsız bir iç mekân sunar, ancak Sun Fast 3200 kesinlikle böyle değil. Özellikle kıçta yer alan iki kamara da son derece geniş ve oldukça yüksek bir tavan yapısıyla bol hacim veriyor. Ağırlık yapmaması için bazı yerlerde dolap kapağı yerine mylar kumaştan fermuarlı sistemler oluşturulmuş olması çok akıllıca. Merdiven altında Yanmar’ın 15 beygirlik dizel motoru mevcut. 2.500 devirde 6 mil civarında bir seyir hızı yakalanabiliyor.

İçeride karbon görünümlü plastik esaslı paneller, bej döşemelerle ahşabın modern bir uyumuna tanık oluyoruz. İskele tarafta yer alan harita masası navigatöre kolay bir kullanım sunuyor. Koltuğun yana bakan yerleşimi, dümencinin oturarak kestirmesini kolaylaştırdığı gibi düz oturunca da gayet rahat. Harita masasının yan duvarında iç kabin ve salon aydınlatmaları, sintine pompası, VHF telsiz ve hidrofor için sigortalarla 12 volt çakmak prizi mevcut.

Motor paneli, mazot göstergesi, elektrik sisteminin ana şalterleri, tüm navigasyon fenerleri için sigortalarla Raymarine elektroniklerin anahtarları ise merdivenin üst basamağının iç kısmında güvenli bir şekilde yerleştirilmiş.

Sancak tarafta yer alan tek göz paslanmaz evye ve ufak tezgâh yeterli boyutta. Geniş bir buzluk günlük malzemeleri alır. Hemen yanında ise iki gözlü bir ocak bulunuyor. Bu ocağın gaz tüpü ise güvertede sancak kıç omuzluğun altında.

Orta kısımda yer alan sağlı sollu oturma grubuna altı kişi rahat oturur veya iki kişi yatar. Buradaki tek eksik katlanır masa olmayışı. Başaltında ise tuvalet ve lavabo bulunuyor. Burasının ıslak mekân olarak ayrılması çok kullanışlı, çünkü yarışta balonu güverteden içeri attığınızda ya da bir dalgada heç kapağını açık unuttuğunuzda başınız ağrımaz. Teknenin burnuyla baş kamara arasına su geçirmez bir bölme yerleştirilmiş olması, teknenin açıkdeniz yarışçısı niteliğini gösteriyor. Sert bir cisme çarpıp baş tarafı delseniz bile buraya dolacak olan su içeriye geçmez ve sizi batırmaz.

Genel olarak teknenin içerisi de dışı gibi inanılmaz derecede ferah ve kullanışlı. Kesin kararım ise ilk fırsatta bu tekneye sahip olmak.

 

YAPIM

Andrieu Yacht Design tarafından tasarlanan Sun Fast 3200 Jeanneau fabrikalarında son derece yüksek teknolojiyle üretiliyor. Gövdede kullanılan balsa/epoksi/e-glass kompozit yapıyla hem çok sağlam hem de hafif bir kabuk elde ediliyor. Güvertede ise infüzyon teknolojisiyle yine hafif ve sağlam bir yapı oluşturulmuş.

 

MİNİ SÖZLÜK

Camcleat: İnce ipleri sabitleyen kıstırmaç.

Baston: Asimetrik balonun ön yakasını tekneden uzak tutmak için dışa uzayan gönder sistemi.

 

 

SEVDİKLERİM

• Başaltının banyo-tuvalet şeklinde tasarlanmış olması

• İç-dış ferah ve ergonomik kullanım

• Yüksek performans ve yol tutuşu

 

SEVMEDİKLERİM

• İçeride katlanır masa yok

• Tramolada dümencinin geçişi zor

• Bazı elektronik ve güverte donanımlarının yerleşimleri istediğim gibi değil

 

 

TEKNİK ÖZELLİKLER

JEANNEAU SUN FAST 3200

 

Tam boy 10,10 metre

Gövde boyu 9,79 metre

Genişlik 3,48 metre

Deplasman 3.400 kilo

Su çekimi 1,90 metre

Direk boyu 12,80 metre

Bumba boyu 4,25 metre

Ana yelken 32 metrekare

Cenova (%105) 28 metrekare

Balon 83 metrekare

Motor 15 bg Yanmar

Yakıt tankı 75 litre

Su tankı 80 litre

Buzluk 60 litre

Fiyat 81 bin 900 Euro

Teslim süresi 3 ay

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!