Ceyhun KUBURLU
Oluşturulma Tarihi: Haziran 28, 2008 00:00
Euro 2008’de İspanya ve Almanya’nın teknik sponsoru olan Adidas, kupayı 24 yılda 6’ncı kez kaldırmaya hazırlanıyor.
1980’lerin ortalarında futbola destek olmaya başlayan teknik sponsorlar arasında Avrupa’da Adidas’ın üstünlüğü gözlenirken,
Dünya Kupası tarihinde 6 turnuvada 5 farklı marka kupayı kaldırmayı başardı.
İSPANYA’nın yarı finalde Rusya’yı eleyerek Almanya ile finale kalması takımların teknik sponsorları arasında yaşanan rekabete de ilginç bir boyut kazandırdı. Avrupa Şampiyonası ve Dünya Kupası gibi futbol organizasyonlarında şampiyon olan takımların çoğu Adidas, Nike ve Puma’nın tasarladığı formalar ile yarıştı. Son 24 yılda 7 kez düzenlenen Avrupa Futbol Şampiyonası’nda Adidas sponsor olduğu takımlarla sayesinde 6 kez kürsüye çıkmış oldu. Son 6 Dünya Kupası organizasyonunda takımlar 5 farklı markayla kupayı kaldırırken Adidas bu kupada da sevinci 2 kez yaşadı. Euro 2008’de de finalde iki takımla mücadele eden Adidas yine kendi rekorunu kırdı.
İki takımla finalde1980’li yılların ortalarında futbola giren teknik sponsorlar her geçen yıl güçlenerek bu alandaki yatırımlarını artırdı. İlki 1984 yılında düzenlenen Avrupa Futbol Şampiyonası’nda takımlara teknik sponsor olarak katılan markalar arasında Adidas iki takımla finale yükseldi. Fransa ve İspanya’nın teknik sponsorluğunu üstlenen Adidas ilk kupayı da 1984 yılında kaldırdı. Euro 2008’de finale iki takımla kalan Adidas, bu yıl kupayı yine kaldıracak.
5 marka kazandı
Dünya Kupası tarihi ise Avrupa Futbol Şampiyonası’ndan farklı. Adidas’ın burada da üstünlüğü dikkat çekse de 6 turnuvada 5 farklı marka kupa sevinci yaşadı. Adidas ise 2 organizasyonda Almanya ve Fransa ile kupayı kaldırdı. Puma kupa sevincini ilk defa 2006 Dünya Kupası’nda İtalya ile yaşadı. Nike ve Umbro ise bu tarihi başarıyı Brezilya’ya sağladığı destek ile kazanırken, Arjantin 1986 yılında Lecoqsportif ile Dünya Kupası’nı kaldırmayı başardı.
3 marka 15 takıma destek oldu
Bu yıl düzenlenen Avrupa Futbol Şampiyonası’nda 16 takım 4 ayrı teknik sponsor ile mücadele etti. Adidas, Puma ve Nike’ın 5’er takım ile mücadele ettiği turnuva da Umbro’da 1 takım ile kupada boy gösterdi. Nike ve Adidas’ın yarışı yarı finale kadar devam etti. Nike yarı final maçlarında Rusya ve Türkiye’ye destek olurken, Adidas İspanya ve Almanya ile finale çıkmayı başardı. Puma, başta İtalya olmak üzere gruptan çıkan takımlarla çeyrek finale kadar yükseldi. Umbro ise İsveç Milli Takımı ile gruptan çıkamadı.
Avrupa Futbol Şampiyonası teknik sponsorlar tarihiTeknik sponsorlar futbol tarihine 1980’lerin ortalarında katıldı.
Euro 1984’te Fransa ve İspanya Adidas ile finale kaldı.
Euro 1988’de Hollanda Sovyetleri yenerek Adidas ile kupaya uzandı.
Euro 1992’de Danimarka Hummel markası ile tarihe geçti.
Euro 1996’da Çek Cumhuriyeti’ni yenen Almanya Adidas ile şampiyon oldu.
Euro 2000’de Adidaslı Fransa, Kappalı İtalya’yı yenerek kupayı aldı.
Euro 2004’te Yunanistan Adidas ile Portekiz’i yenerek kupayı kazandı.
Euro 2008’de İspanya ve Almanya Adidas ile finale çıktı.
Dünya Kupası teknik sponsorlar tarihi1986’da Arjantin Lecoqsportif ile şampiyon oldu.
1990 yılında Batı Almanya Adidas ile ilk Dünya Kupası’nı kaldırdı.
1994’te Brezilya Umbro ile kupaya uzanan ekip oldu.
1998 yılında ise Adidas Fransa ile kupayı kazandı.
2002 yılında Nike Brezilya ile Dünya Şampiyonu oldu.
2006’da kupayı kaldıran İtalya’yı Puma destekliyordu.
Adidas 1.2 milyar Euro kazanacakEURO 2008’in de resmi sponsorları arasında bulunan Adidas, turnuvanın futbol ürünlerinden 1.2 milyar Euro’luk gelir elde etmeyi bekliyor. Adidas CEO’su Herbert Hainer’in verdiği bilgiye göre Adidas futbol ürün satışlarından, 2006 Dünya Kupası’na göre yüzde 10’luk bir artış bekliyor. Euro 2008’de 5 takıma sponsor olan Adidas aynı zamanda 100 futbolcunun da bireysel sponsorluğunu üstleniyor. Adidas, Euro 2008 ürünlerinden en çok futbol topu satışlarından para kazanmayı hedefliyor.
Londra, 2012 Olimpiyatları’ndan 8 milyar dolarlık katkı bekliyor
2012 Olimpiyat Oyunları’na ev sahipliği yapacak olan Londra, kent ekonomisine 8 milyar dolarlık katkı sağlayacak oyunlar için Türk iş adamlarını yatırıma davet ediyor. Yatırım ajansı Think London, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu birçok ülkede yaptığı çalışma ile Olimpiyat Oyunları için açılan ihalelere yatırımcıların katılımını bekliyor. Think London’un 2012 Oyunları Direktörü Brendan Dineen, firmaların internet aracılığıyla inşaat, servis, pazarlama ve bilgi teknolojileri alanındaki ihalelere başvurabildiğini belirterek, "Türk firmaları da ihalelere katılabilirler. Tek başlarına ya da İngilizler ile ortaklıklar yaparak başvurabilirler. İhalelere katılmaları halinde Türk inşaat sektörünü şanslı görüyorum. Turizm ve çevre konusunda da Türk firmalarını şanslı buluyorum" diye konuştu.