Honda, kriz yüzünden ayrılınca F1’de kemer sıkma kararı aldı

Güncelleme Tarihi:

Honda, kriz yüzünden ayrılınca F1’de kemer sıkma kararı aldı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 17, 2008 00:00

Dünyanın en zengin ve en çok izlenen motorsporları organizasyonu olan Formula 1 Dünya Şampiyonası’nda takım patronları global kriz nedeniyle kemerlere birer delik daha açma kararı aldı. Krizin etkilerini artık çok daha derinden hisseden Formula 1 bu krizi atlatacak güce sahip, bundan kimsenin kuşkusu yok. Ama takım patronları ve sponsorlar maliyetleri biraz daha azaltarak bu krizden en az zararla kurtulmanın hesaplarını yaptı ve bazı kararlar aldı. Elbette en radikal karar Honda’dan geldi. Honda Formula 1’e bir anda veda kararı aldı. FIA tarafından açıklanan yeni kurallarda ise pilot başına bir sezonda sekiz motor ve gereksiz görülen antrenman, test sürüşlerinin kaldırılması kararı alındı.

FORMULA 1 Dünya Şampiyonası’nda sezon bitip bir diğer sezonun hazırlığı başladığında sizlere bu sayfalardan sürekli olarak ya transferleri ya da takımların görkemli yeni sezon hazırlıkları haberlerini verirdik. Testlerde yapılan zamanlar ve nefes kesen yeni pilotları anlatır, Formula 1’in sezon bitse bile keyfinin hiç azalmadığını dile getirirdik. Bu sezon tamamlandığında ise sayfamıza taşıdığımız haberler geçtiğimiz yıllara göre oldukça farklı oldu. Yaşanan global krizin etkisi nedeniyle Formula 1’de bugünlerde ne transfer haberleri ne de şaşalı takım açılışları konuşuluyor. Bu dönemde konuşulan tek şey krizden kurtulması çok zor olmadığı bilinen Formula 1’in patronlarının durum ne olursa olsun kemerlerine birer delik daha açmaya karar vermesi oldu. Elbette Formula 1 bu zenginlik içinde krizden en az zararlı çıkacak organizasyonlardan biri olacak gibi ama bu kemerler sıkılmadığı taktirde daha da zorlanılacağı da bir gerçek.

ŞİMDİ BUTTON’A NE DİYECEKLER

Formula 1’i geçmiş yıllardan beri takip edenler Honda isminin bu organizasyonda ne kadar kuvvetli olduğunu da bilirler. Bir zamanlar şampiyonların kullandığı otomobillerde gördüğümüz hatta efsane pilot Ayrton Senna’nın bile takımı olan Honda, 2008 sezonu ile birlikte Formula 1 defterini bir daha açmamak üzere kapamış görünüyor. Honda cephesinden yapılan açıklama ile Formula 1’den çekildikleri hatta motor sağlayıcısı olarak bile kalmayacakları belirtildiğinden beri herkes şaşkın. Formula 1 maliyetlerini karşılamayacaklarını dile getiren Honda yönetimine bizim tek sorumuz şimdi Jenson Button’a ne söyleyecekleri olacak. Bu pilotu takımda tutabilmek için bir savaş veren Honda, aldığı bu kararla başarılı pilotu da takımsız bırakmış oldu. Button kendisine bir takım bulur mu bilinmez ama bu haksızlık herhalde onunda canını çok sıkmış olmalı. Merak ettiğimiz bir diğer konu ise eski başarılı günlerini mumla arayan Honda, başarılı sonuçlara imza atan ve ilk üç sıra mücadelesi veren bir takım olsaydı bu karar yönetim tarafından bu kadar kolay alınabilir miydi?

Formula 1’in bir diğer Japon otomobil üreticisi takımı olan Toyota da istediği başarıya bir türlü ulaşamadı. Takım tarafından kriz ortamında yapılan açıklamada yeni aracın tanıtımının sanal ortamda olacağı açıklandı. Her sezon öncesinde şaşalı açılışlar yapan Toyota’da krize bu şekilde bir çözüm bulmuş gibi görünüyor.

BİR PİLOTA SEKİZ MOTOR

Uluslar arası Otomobil Federasyonu FIA cephesinde de hareketli saatler yaşanmaya devam ediyor. Takım yöneticilerinin yaptığı bir toplantının ardından FIA Motorsporları Konseyi tarafından kriz kuralları açıklandı. Bu kurallar içinde en çarpıcısı motor kullanımı ile ilgili olandı. Alınan karara göre bir pilot sezon boyunca sekiz adet motor kullanabilecek. Yani 18 yarışlık bir takvimi pilotun sekiz motorla tamamlaması gerekiyor. İki pilot toplam 16 motor kullanacakken, dört motor içinse testler sırasında kullanıma verileceği açıklandı. Sonuçta artık bir takım sezonu 20 motorla tamamlamak zorunda. Elbette bu çok zor bir durum değil ama pilotların motorlarını korumak adına sezonun bazı yarışlarında daha az rekabet edeceği durumunu da ortadan kaldıramıyor. Bununla birlikte Cuma günleri yapılan testler ve antrenman turları dışında olan testlerde kaldırılıyor. Sırf bu kuralın bile maliyetleri önemli ölçüde azaltacağı düşünülüyor. Bir diğer yeni kural ise dışarıdan motor sağlayacak firmalara onay verilmesi oldu. Takımlar önümüzdeki yıllardan itibaren motorlarını başka firmalardan alabilecek. İşte Formula 1’de durum böyle. Bakalım yeni sezonun ilk startı verilene kadar daha ne gibi gelişmeler olacak. Şimdiden dokuz takıma düşen Formula 1’de güçlü firmalar açısından şu anda önemli bir sorun olmaması ise yüreklere su serpiyor.

Artık Dünya Şampiyonu bir ralli pilotumuz var
/images/100/0x0/55eb1237f018fbb8f8a9277e

Hep kriz hep kriz. Elbette herkesi etkileyen bu kriz ortamı daha uzun süre konuşulacak. Ama ülkemiz adına böyle bir ortamda son derece sevindirici bir gelişme geçtiğimiz hafta yaşandı. Dünya Ralli Şampiyonası’nın altı ayağından oluşan ve bu organizasyon içinde yer alan bir şampiyona olan Fiesta Sporting Trophy organizasyonu tamamlandı ve ortaya bir Türk Dünya Ralli Şampiyonu çıktı. Aslında bunun bir Türk olacağı bir önceki yarışın ardından kesinlik kazanmıştı. Çünkü Emre Yurdakul ve Burcu Çetinkaya rakiplerinin kendilerine yetişemeyeceği puana ulaşmıştı. Sezonun son ayağı olan İngiltere Rallisi’nde şampiyon Türk’ün adını belirlemek için start alan iki pilotumuzdan gülen isim Emre Yurdakul oldu.

TAMAMEN TÜRK TAMAMEN BÜYÜK

Aslında bu organizasyonun ülkemiz adına da önemi oldukça farklı. Çünkü Ford Türkiye çatısı altında gerçekleştirilen bu organizasyonda Türkiye’den çıkmış yani tamamen yerli malı yurdun malı bir takım mücadele etti. Castrol Ford Team Türkiye ekibi olarak bu organizasyonda yer alan ve Serdar Bostancı yönetiminde son derece başarılı bir sezonu geride bırakan ekibimiz bu büyük başarı ile göğsümüzü kabarttı. İngiltere Rallisi ile birlikte istediği puanları alan Emre Yurdakul-Can Erkal ikilisi ralli tarihine adını altın harflerle yazdırarak şampiyon oldu. Serdar Bostancı yarış sonunda yaptığı açıklamada "Çok mutluyuz. Bize destek veren ve bizi burada temsil eden herkese teşekkür ediyorum" derken gözyaşlarını da tutamıyordu. Bayan olmalarına rağmen erkeklere kök söktürerek son yarışa kadar şampiyonluk şansını sürdüren Burcu Çetinkaya-Çiçek Güney ikilisi ise bu zorlu maratonda ikinci sırada finiş görerek takımlarına duble zafer keyfi yaşattı. Organizasyonun şanssız ismi olan Koray Muratoğlu ise İngiltere Rallisi’nde üzücü bir kaza yaptı. Bir etaptan diğerine gitmek üzere yola çıktıklarında yarış dışı bir araçla çarpışan Koray Muratoğlu-Çağlar Süren ikilisi bu kazayı ciddi bir sağlık problemi yaşamadan atlatarak yüreklerimize su serpti. Bizlerde buradan Koray ve Çağlar’a geçmiş olsun dileklerimizi gönderiyoruz. Sürüş stili ile beğeni toplayan ve hırsı ile dikkat çeken bir isim olan Koray Muratoğlu umuyoruz önümüzdeki sezonlarda da ralli parkurlarında olmaya devam eder. Ayrıca bu sezonu büyük bir başarı ile tamamlayan ve tüm zorlukların önüne geçmeyi bilen Castrol Ford Rally Team Türkiye’ye de teşekkür ederiz. Türklerin ralli parkurlarında fırsat buldukları zaman neler yapabileceklerini herkese gösterdikleri ve Dünya Şampiyonu bir pilot çıkardıkları için.

Dünya Ralli Şampiyonası’nda ayrıca İngiltere Rallisi’nin ardından sezon sona erdi. Bu yarış öncesinde beşinci kez arka arkaya şampiyon olduğunu herkese haykıran Sebastien Loeb, bu son yarışı da kazanarak takımı Citroen’in de Markalar Şampiyonu olmasını sağladı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!