OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 28, 2004 00:00
1976 yılında İngiliz Derek Gardner tarafından Formula 1 için geliştirilen 6 tekerlekli yarış otomobili fikri, 30 yıl aradan sonra yeniden gündeme geldi. İtalyan Ferruccio Covini'nin kurduğu Covini Mühendislik şirketinin son tasarımı olan 6 tekerlekli
spor otomobil, ‘‘geleceÄŸin spor otomobilleri 6 tekerlekli mi olacak?’’ sorusunu da beraberinde getirdi.OTOMOTÄ°V dünyası 6 tekerlekli otomobillerle ilk kez 1976 yılında Formula 1'de tanıştı. Ä°leri transmisyon sistemleri tasarımcısı olan Ä°ngiliz Derek Gardner tarafından Formula 1 için geliÅŸtirilen 6 tekerlekli yarış otomobili fikri yaklaşık 30 yıl aradan sonra günümüzde yeniden hayata geçirildi. Ä°talyan Ferruccio Covini'nin kurduÄŸu Covini Mühendislik ÅŸirketinin en son tasarımı olan yeni 6 tekerlekli spor otomobil, otomotiv dünyasında ‘‘geleceÄŸin spor otomobilleri 6 tekerlekli mi olacak?’’ sorusunu da beraberinde getirdi.Covini'nin ismi Ä°talya'nın dışında otomotiv dünyasında çok fazla bilinmiyor. Ancak en son tasarımı olan altı tekerlekli spor otomobili Covini isminin tüm dünyada duyulmasını saÄŸladı. Covini'nin C6W isimli bu ilginç otomobili 1970'lerin ortalarında pistlerde yarışan Formula 1 yarış otomobili olan ünlü Tyrrell P34 ile benzerlik taşıyor. Günümüzde 6 tekerleklik otomobil tasarımı geleneksel tasarımlara göre bir çok avantajı içinde barındırırken, viraj ve fren anında daha fazla çekiÅŸ gücü saÄŸlayarak, lastik patlaması ve aquaplaning gibi riskleri de minumuma indiriyor. TARÄ°HE DAMGASINI VURDU1976 yılında Derek Gardner tarafından yaratılan Tyrell P34 isimli 6 tekerlekli yarış otomobili kuÅŸkusuz dünya motor sporları tarihinde en çok hatırlanan otomobil olarak hafızalara yerleÅŸti. Kısa sürede büyük baÅŸarılara imza atan bu otomobil, motor sporlarında yapılan düzenlemelerle birlikte yarışlardan çekildi. Ancak döneminde bir kaç kez önemli baÅŸarılara imza atarak damalı bayrağı selamladı.Formula 1'de yarışan tek 6 tekerlekli otomobil olan P34, o dönemde gereken lastik ortağını bulamadığı için yarışlardan çekilmek zorunda kaldı. Bir çok otorite o dönemde otomobilin destek bulması halinde bugünkü standartların deÄŸiÅŸebileceÄŸini ve 6 tekerlekli otomobil teknolojisinin baÅŸarılı olabileceÄŸini söylüyor. LASTÄ°K FÄ°RMALARI İÇİN RÄ°SK 1970'lerde Goodyear'ın Tyrrell ile ayrılığının gerçek sebepleri hiç bir zaman bilenemedi. Ama Formula 1'nin lastik üreticileri için en iyi zamanı elde etmeleri için pahalı bir deneme alanı olduÄŸu kabul edilir. P34 için geliÅŸtirilecek farklı lastikler ise firmalar için ekonomik anlamda kuÅŸkusuz çok cazip deÄŸildi. Firmalar ya lastik geliÅŸtirme bütçelerini artıracaklardı ya da destek oldukları diÄŸer takımlara ayırdıkları bütçeleri kısacaklardı. Bunların hepsi birleÅŸtinde Goodyear'ın destek vermemesinin sebepleri ortaya çıkıyor.Her ne kedar Formula 1'deki lastik savaşı 30 yıl önce bugünkü kadar ÅŸiddetli olmasa da, lastik üreticileri her bir yarış için yüzlerce lastik kullanıyorlardı. 6 lastikli otomobillerin yaygınlaÅŸması da kullanılan lastik sayılarının artmasını ve buna paralel olarak teknik desteÄŸin artması anlamına geliyordu. Bu da lastik firmaları için hiç ekonomik deÄŸildi. Zaten pahalı bir dal olan otomobil yarışlarında bir de ekstra iki lastiÄŸin yükünün altına girmek büyük bir riks olarak algılanıyordu. DiÄŸer taraftan ÅŸu anda bir çok kesim Goodyear'a 6 lastikleri otomobillerin geliÅŸmesini engellediÄŸi için sitem ediliyor. Ama sonuçta o dönemde, her ne kadar Goodyear ikna olmasa bile, Tyrrell'in çabası diÄŸer takımları da 6 tekerlekli otomobiller geliÅŸtirme konusunda etkiledi. McLaren ve March, Tyrell P34'ün damalı bayrağı geçtiÄŸi dönemde 6 tekerlekli otomobillerini gitmeye hazır hale getirdiler. Sonuçta bazıları bu fikrin dikkate deÄŸer olduÄŸunu düşündüler.Sahip olduÄŸu tasarım sonucunda 1976 yılında Ä°sveçte 1-2 yarışı kazanan 6 tekerlekli bu yarış otomobil ile ilgili olarak Goodyear'ın kararının ardından, böyle bir mühendislik fikri rafa kaldırıldı.6 tekerlek fikri 30 yıl kuluçkada kaldıCovini'nin 6 tekerlekli otomobil fikrini 1974 yılında tasarladı ve tasarımında o dönemde düşük profilli lastikler bulunmadığı için 25 santimlik ön tekerlekler kullandı. O dönemde ÅŸirket baÅŸka bir tasarıma yoÄŸunlaşınca 6 tekerlek projesi 1980'li yıllara kadar rafa kaldırıldı. 1980'li yıllarda hidrojenle ÅŸiÅŸirilen lastik süspansiyonu ön 4 tekerlek için tasarlandığı zaman ağırlık dağılımı çeÅŸitli yükleme durumlarına göre iyi optimize edildi.Ancak yüksek geliÅŸtirme maliyetleri ve diÄŸer riskler projenin bir kez daha ertelenmesi saÄŸladı. 1990'lı yıllarda otomobil tasarımlarında pasif ve aktif güvenliÄŸin geliÅŸtirilmesinin önem kazanmasıyla Covini yeniden 6 tekerleklil otomobil çalışmasına koyuldu ve bu dönemde büyük firmalardan mali destek buldu. Covini bu destekler sonucunda 6 tekerlekli otomobili olan C6W'i yaratarak piyasa sundu.Covini firmasının destekçileri arasında Daewoo (prototipler konusunda teknolojik araÅŸtırma), Bosch (elektronik ve fren sistemi) Brembo (firen sistemi), Momo (airbag ve yeni teknolojiler), Pirelli (farklı lastik ve araÅŸtırmalar), Antera (özel ultra hafif alışımlı jantlar) ana Politecnico Di Milano (Åžasenin oluÅŸturulması) yer alıyor.Audi'nin 4.2 litre V8 Motorunun kullanıldığı Covinni C6W sahip olduÄŸu 380 beygirlik gücü ile 300 kilometre hıza ulaşıyor. Fiyatı daha henüz belirlenmeyen araç hakkında Covini, ‘‘EÄŸer fiyatını soruyorsanız satın alamazsınız’’ yorumunu yapıyor.6 tekerlek virajlarda daha baÅŸarılı oluyorBugün önde 4 tekerlek konusunda bir çok tartışma var. Tyrrell'in P34'teki amacı, öndeki yüksekliÄŸi azaltarak çekim gücünü düşürmek ve bu sayede virajlara giriÅŸi ve çıkışı daha hızlı katetmeyi saÄŸlamaktan oluÅŸuyor.6 tekerlekli otomobil normal yol ÅŸartlarında güvenlik açısından, ön tekerleÄŸin patlamasıyla aracın kontrolünün kaybedilmemesini saÄŸlıyor. Ayrıca 6 tekerlekli otomobillerde ön dört tekerlek diskleri ve dört tekerleÄŸin yere temas ettiÄŸi güçle fren gücü artıyor. Bu otomobilde lastiklerin yere teması geleneksel otomobil ön lastiklerinin yere temasından daha az. Geleneksel otomobil lastiklerinin yere temas ettiÄŸi alan daha büyük.Tasarımcılar ayrıca aquaplaning’de daha az risk alındığını çünkü öndeki 4 tekerliÄŸin ön sırasında iki tekerleÄŸin suyu temizlediÄŸini ve bu sayede arkadakilerin yola daha iyi tutunmasını saÄŸladığını kaydediyorlar.Tasarımda konfor ise düşünülen diÄŸer bir etken. Her jantta düşük ağırlıktaki yaylar sayesinde süspansiyon daha iyi tekerlek hareketi kontrolü saÄŸlıyor. Her bir jant ağırlığının düşürülmesi daha iyi yol tutma ve iyi sıralanmış lastikler sayesinde daha iyi denge saÄŸlıyor. 6 tekerleÄŸin 4 tekerleÄŸe göre daha yüksek viraj hızına sahip olması bekleniyor.Â
button