Paylaş
Yaz tatili başladı. Son dakikaya kalırsanız uçak bileti fiyatları el yakıyor. Ama siz önceden davrandınız. Erkenden, çok ucuza uçak biletlerini aldınız. Tatilin başlaması için gün sayarken işler beklediğiniz gibi gitmedi. Son anda ertelenemeyecek bir toplantı nedeniyle tatil programınız iptal oldu. Veya tarihler kaydı. Ne yapacaksınız?
Havayolları bilet satarken yolcuların önüne farklı fiyat alternatifleri koyuyor. İnternet sitesi satışlarında yolcuların çok önemli bölümü detayına bakmadan hemen en düşük fiyatı tıklıyor. Bu durum hem havayollarının kendi internet satışları hem de sanal acentelerin sitelerinde geçerli. En ucuz fiyata sahip bu biletlerin önemli bölümü tarih değişikliği yapılamayan, iade şartlarında ise yanan biletler. Böyle bir bileti, seyahat tarihiniz kesinse, iptal etmeyecekseniz satın alın. Eğer bir değişiklik olursa, biletiniz yanacaktır. Son dakika değişiklikle hem eldeki biletten olurken artan fiyatlar nedeniyle yenisini almak hem de ciddi fiyatlar ödemek zorunda kalabilirsiniz.
Üst sınıf alın rahat edin
Eğer uçuş tarihlerinizde değişiklik ihtimali varsa, bir üst sınıftan bilet alın. Havayolları internet satışlarında farklı isimler altında yolculara alternatif sunuyor. Biraz daha pahalı seçenekleri tercih edin. Belki normalden fazla ödeyeceksiniz ancak değişiklik/iade kuralları diğer sınıfa göre daha esnek. Eğer business class uçacaksanız, bu konuda havayolu şirketleri son dakika bile olsa değişiklikten ücret almayabiliyor. Ancak ekonomide olduğu gibi çok farklı business ücret fiyatları olduğunu da hatırlatmakta fayda var.
Neler iade edilmiyor?
Havayolları bilet satarken ‘hizmet bedeli’ alıyor. Örneğin iç hatlarda bu ücretler 10 ila 15 TL arasında değişiyor. Şirketler bunu biletleme bedeli olarak kabul ettiğinden değişiklikte yeniden bu bedeli talep edebiliyor. Veya iptalde ise iade etmeyebiliyor. Gidiş-dönüş bir biletin tek bacağını uçtunuz. Kural değişmekle birlikte havalimanı vergileri kesilerek iade yapılıyor. İadelerde havayolu sizin ödeme yaptığınız kredi kartı bilgilerini istiyor. Hesabınıza paranın geçmesi 5 iş gününü bulabiliyor. Bazen işlemler internet üzerinden yapılamıyor. Bu tür durumlarda çağrı merkezini aramak veya satış ofisine yönlendirilmek zorunda kalabilirsiniz.
Hangi havayolu hangi kuralı uyguluyor?
Şirketler bu konuda çok farklı uygulamalar yapabiliyor. Kuralları dikkatli okuyun. Gerekirse çağrı merkezini arayın. Bazı işlemler internet üzerinden yapılamıyor. Çağrı merkezini aramak veya en yakındaki bilet satış ofisine gitmek zorunda kalabileceğinizi unutmayın. İadelerde yanınızda işlemi yaptığınız kredi kartı ve kimliğini almayı unutmayın.
TÜRK HAVA YOLLARI: Eğer biletinizi THY’nin internet sitesi veya mobil uygulamalarından aldıysanız, iptal/iade talebini en geç uçuşa 1 saat kala yine internet üzerinden yapabilirsiniz. Promosyon sınıfları hariç, iç hatlarda uçuşa 1-12 saat kala iptal/iade işlemlerinde yüzde 40 ceza, 12 saat veya daha önce yüzde 20 ceza kesiliyor. Business ve B sınıfı Ekonomi uçuşlarda, 1-12 saat önce yapılan iptal/iade işlemlerinde yüzde 30, 12 saat veya daha önce bilet üzerinde yapılan iptal/iade işlemlerinde yüzde 10 ceza ücreti alınıyor. Dış hatlarda, promosyon, kısıtlı ve esnek sınıflara göre farklı uygulamalar yapılıyor. Ücret iadesi olmayan biletlerde sadece vergiler ödeniyor.
ANADOLUJET: THY’nin alt markası olmasına rağmen değişiklik ve iade şartları farklı. Promosyon sınıfı hariç uçuşa 12 saatten az kaldıysa iptal/iade’ye izin verilmiyor. Uçuşa 12 saatten fazla zaman var ise 60 TL cezalı işlem yapılıyor.
PEGASUS: Farklı sınıftaki biletler için iç hatlarda uçuşa 2 saatten az zaman kaldıysa iptalde ücret iadesi yapılmıyor. Sonrasında ise 40-60 TL arasında değişen işlem bedeli uygulanıyor. Dış hatlarda ise 2 saatten az kalan sürelerde ücret iadesi yapılmıyor. 2 saatten fazla zaman varsa 25-85 Euro arasında değişen işlem bedeli alınıyor.
SUNEXPRESS: İç hatlarda 2 saat kala değişiklik veya iade yapılmıyor. 24 saat ve öncesinde ise 60 TL ceza kesiliyor. Dış hatlarda değişiklik veya iade için 1 hafta öncesinde 50, son 48 saat kala 100 Euro ceza kesiliyor.
ONUR AIR: İç hatlarda en son değişiklik uçuşa 30 dakika kala yapılıyor. Ancak iptal veya değişiklikte yüzde 50 kesinti uygulanıyor. 30 dakikadan daha kısa sürelerde iptal ve değişiklik gerçekleştirilemiyor. Dış hatlarda uçuşa 72 saat ve öncesi yüzde 40, 3 saat kala yüzde 50 kesinti yapılıyor. Üç saatten az sürelerde iptal veya değişiklik gerçekleştirilmiyor. Esnek pakette ise iç hatlarda tarifeli kalkış saatinden 24 saat kalana kadar yapılan iptal ve değişikliklerde ücret kesintisi uygulanmıyor. 24 saat – 30 dakika arasında yüzde 30 kesinti yapılıyor. Dış hatlarda ise 72 saate kadar yüzde 10, 72 saatten uçuş süresine kadar yüzde 30 kesinti yapılıyor.
ATLASGLOBAL: İç hatlarda 1 saatten az süre için değişiklik veya iptal yapılmıyor. Sınıfına göre 12-1 saat arasında yüzde 20-30 kesinti yapılıyor.
Paylaş