Paylaş
Avrupa’nın en büyük düşük maliyetli havayolu şirketi Ryanair, 1 Kasım’da yeni bir uygulama başlattı. Artık yolcuların yanlarına aldığı kabin bagajlarına da ücret talep ediliyor. Tabii ki kadınların çantaları veya ince bir dizüstü bilgisayar çantası, küçük bir sırt çantası bu uygulamaya dahil değil. Ryanair’in ücretli hale getirdiği, ‘kabin ölçüsü’ limitlerinde yani 55x20x40 santimetre boyutlarında, 10 kilogramlık çantalar. Biletinizi satın alırken yanınızda bu çantanın olacağını belirtirseniz 6 Euro ödüyorsunuz. Bu işlemi havalimanında yaptırdığınızda ücret 8 Euro’ya çıkıyor. Eğer valizinizin ölçüleri veya ağırlığı kabin standartlarını aşıyorsa uçağa kabul edilmiyor, doğrudan kargoya veriliyor. Ryanair, 20 kilograma kadar olan bagajlardan 25 Euro talep ediyor. Bu fiyatlar tek yön için geçerli.
İstisna kaide olur mu?
Bu satırları okurken “Ryanair sadece yazın birkaç turistik noktaya uçuyor. Henüz Türkiye pazarında değil. Kim bilir ne zaman binerim” demeyin. Havacılıkta tutan bir kurala, havayollarına para kazandırmaya başladığı anda diğer şirketler de ‘balıklama atlıyor’. Bir zamanlar, “Uçakta ikram kalkacak, su bile ücretli olacak. Verdiğiniz bagaj için para ödeyeceksiniz” dendiğinde de inanılmaz geliyordu. Yoğun rekabet ve aynı seviyede tutulmaya çalışılan bilet fiyatları ile şirketler tüm ekstra hizmetleri ücretli hale getirdi. Günümüzde şirketlerin bu tür hizmetlerden elde ettiği gelirler bilet gelirlerini geçmiş durumda. Anlayacağınız, bir anda bu kural havayolu standartları içine bile girebilir.
Günde 5 milyon Euro
Yeni uygulamadan bir ayda 400 bin yolcunun yararlandığını belirten Ryanair, ne kadar para kazandığı bilgisini kamuoyuyla paylaşmadı. Ancak bu uygulamadan önce Ryanair’in günlük bagaj gelirinin 5 milyon Euro olduğu bilgisi ortaya atılmış, havayolu da bunu yalanlamamıştı. Birçok yolcu gibi ben de daha ne gibi hizmetlere ücret ödeyeceğimizi merakla bekliyorum.
KABİN BAGAJI LİMİTİNİ BİLİYOR MUSUNUZ?
Kabin veya el bagajı konusunda farklı uygulamalar var. Bazı havayolları değişik ölçüleri kabul edebiliyor. Uçağın tipi de önemli. Kimi şirket için ağırlık geri planda. Ekonomi ve business sınıfları arasında da fark var. İşte şirketlere göre değişen ölçüler ve limitler:
Türk Hava Yolları: 55x40x23 cm 8 kg
Pegasus: 20x40x55 cm 8 kg
Onur Air: 25x45x56 cm 8 kg
AtlasGlobal: 25x45x56 cm 8 kg
Lufthansa: 55x40x23 cm 8 kg
Air France: 55x35x25 cm 12 kg
British Airways: 56x45x25 cm 23 kg
KLM: 55x35x25 cm 12 kg
UYGULAMA RYANAIR’E NE KAZANDIRDI?
Yeni bagaj politikalarının sonuçlarını Ryanair kamuoyu ile paylaştı. Havayolu uygulamadan memnun:
Yolcuların önemli bölümü internette bilet işlemi sırasında bagaj uygulamasını da satın alıyor.
Ryanair yolcularının önemli bölümü tek bir kabin bavulu ile uçuyor. Ek ücretler nedeniyle bu çantalar kargoya verilmeye başladı. Bu durum, uçağa binişi ve inişi hızlandırdı.
Yolcular uçağa biniş sırasında bavullarını başüstü bagaj dolaplarına yerleştirenleri beklemiyor.
Bu operasyon sayesinde uçakların zamanında kalkış performansı yüzde 12 yükseldi.
Bir aylık sürede 400 bin yolcu ek ücret ödedi. Bu da havayolu için ciddi bir gelir.
Paylaş