Paylaş
Dış hatlar terminallerinin vazgeçilmezi olan ‘duty free’ yani gümrüksüz satış mağazaları, tüm dünyada para basıyor. 2020’de 85 milyar dolarlık ciroya ulaşması beklenen mağazalar, aynı zamanda terminal işletmecilerinin elde ettiği gelirin yarısını oluşturuyor.
Terminaller tasarlanırken ticari harekete önem veriliyor. Yolcuların havalimanı içindeki akışı, alışveriş, tercih edilen ürünler konusunda sürekli araştırma yapılıyor. Mağazalardaki tasarım ona değişiyor. Bir bakıyorsunuz bir ay önce değişen mağaza, yıkılıp baştan yapılabiliyor. Dünya markaları için duty free’ler aslında yeni ürünlerin ilk olarak sunulduğu, farklı ulustaki yolcuların tepkilerinin ölçülmesi için çok önemli bir platform.
YÜZDE 15’İ ALIŞVERİŞ YAPIYOR
Yapılan araştırmalar, güvenlik ve pasaport kontrolünden sonra yolcuların en az yarısının mağazalara uğradığını ortaya koyuyor. Dünya ortalamasına göre bu oranın yüzde 15’i alışveriş yapıyor.
Ancak yolcuların havalimanlarında geçirdiği süre, teknolojik gelişim ile azalıyor. 2013’te bir yolcu dış hat uçuşu için terminalde 150 dakika harcıyordu. Bu süre, internetten check-in, hızlı geçiş gibi yeni nesil teknolojiler sayesinde 135 dakikaya indi. Bu zaman diliminde pasaport, uçağa biniş gibi süreçlerde azalma olmadığı için yolcular daha az zamanı alışverişe ayırıyor.
EN ÇOK SATILANLAR
Tüm dünyada satış sıralamasında ilk üç neredeyse standart. Tütün ürünlerini parfüm-kozmetik ve alkollü içkiler izliyor. Yeni trend, elektronik ve tekstil. Dünyanın ne tarafındaki duty free mağazalarına giderseniz gidin, elektronik ve tekstilin yakın bir gelecekte en çok satan ürünlerde ilk sıraları alacağı tahmin ediliyor. Gençlerin tekstil ürünlerine ilgisi büyük. Mağazalar da ona göre ürün çeşitliliğine gidiyor.
YEREL ÜRÜNLER ÖNE ÇIKIYOR
Giderek gümrüksüz satış mağazaları birbirlerine benzerken fark, yerel ürünlerle öne çıkıyor. O ülkeye ait ama iyi paketlenmiş, genele hitap eden ürünler bir anda en çok satanlar listesine girebiliyor. İstanbul Atatürk Havalimanı’nda ATÜ’nün başlattığı ‘Old Bazaar’ konsepti bu konuda dünyaya örnek oldu ve ödül aldı.
İNTERNETTEN SİPARİŞ
Dünyanın her yerinde internet üzerinden satış ağırlığı duty free’lerde yükseliyor. Yolcular fiyatları uçmadan önce internet üzerinden görüyor ve karşılaştırıyor. Böylelikle hem alacağı ürünü garanti altına alıyor hem de zaman kaybetmeden teslim alıp uçağına geçiyor. Bazı mağaza işletmecileri internet siparişlerinde özel indirim uyguluyor.
FARK YÜZDE 25-30 ARASINDA
Duty free mağazaları ile piyasa arasındaki fark Türkiye’de ortalama yüzde 25 ila 30 arasında değişiyor. Ancak dövizdeki dalgalanmalar, zaman zaman bu fiyat farkını eritebiliyor. En çok bu durumdan da Türk yolcular etkileniyor.
Setur’un Duty Free’lerden sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Arzu Atalay Bozkurt, bu dalgalanmanın kısa vadeli olduğuna ancak birkaç ay içinde eski seviyesine döneceğine dikkat çekiyor. Mağazalar bu dönemlerde indirim kampanyaları veya ‘2 öde 3 al’ gibi uygulamalar yapıyor.
ALIŞVERİŞ ŞAMPİYONU GÜNEY KORE
Dünyada en çok alışverişi yüzde 30 payla Güney Koreliler yapıyor. Havalimanı ve deniz gümrük kapılarının yanı sıra duty free mağazaları şehirlerde de yer alıyor.
Mağazalardaki en pahalı ürünleri Çinliler satın alıyor.
Türkiye, en çok satış yapılan dünyanın 8’inci büyük pazarı. Büyüme trendi oyarak Japonya, Brezilya ve Tayvan’ın ardından dördüncü. 3. Havalimanı’nın ihalesini alan Unifree-Heinemann ortaklığı 120 milyon Euro ile dünyanın en büyük duty free mağaza yatırımını gerçekleştiriyor.
Türk yolcu en çok havalimanlarındaki geliş mağazalarını kullanıyor.
NE KADAR ALIŞVERİŞ YAPABİLİRİNİZ?
Gümrük kuralları gereği istediğiniz kadar alışveriş yapıp Türkiye’ye giriş yapamıyorsunuz. Burada alışveriş yaptığınızda limitiniz dolduğunda otomatik olarak sistem alışverişi dolduruyor.
İşte kişi başına limitler:
Sigara: 3 karton
Alkollü İçecekler: 1 litre Alkollü içki (%22’den fazla alkol içeren alkollü içkiler, örneğin şarap ve şampanya hariç)
Alkollü İçecekler: 2 litre Alkollü içki (%22’den az alkol içeren alkollü içkiler, şarap ve şampanya dahil)
Parfüm: 600 ml
Makyaj veya Cilt Bakım Ürünleri: 5 adet
Çikolata ve Şekerleme: 2 kg
Kahve: 1 kg
Çay: 1 kg
Paylaş