Paylaş
Hızla büyüyen düşük maliyetli havayolları, büyük taşıyıcıların pazarlarından son 10 yılda çok ciddi pay aldı. Hatta küçülmelerine bile neden oldu. First, business, ekonomi gibi üç farklı kabine sahip büyük taşıyıcılar, bir süredir fiyat odaklı rekabette düşük maliyetli havayolları gibi uygulamaları hayata geçiriyor. Koltuk seçmek, kargoya verilen bagaj hatta ikram ücretli hale geliyor. ABD’den Avrupa’y, hatta Uzakdoğu’ya kadar üç saate kadar olan tüm uçuşlar ‘düşük maliyetli’ konsept ile yapılıyor. Buna uymayan havayolu sayısı hızla azalıyor. ABD’de de başlayan yeni akım ‘hesaplı ekonomi’. Delta’nın ardından Amerikan Havayolları’nda 10 Şubat’ta satışa sunulacak biletler şimdiden ilgiyle bekleniyor. Ama tartışmalar da bitmiyor. Bu biletlerin ortalama yüzde 10 bazı durumlarda ise yüzde 20 daha düşük fiyatla satılması planlanıyor.
KOLTUK SEÇİMİ YOK: Uygulamada ‘hesaplı’ olarak adlandırılan seçeneği seçtiğinize karşınıza en düşük fiyat çıkıyor. Ancak bu fiyatı seçenler bazı uygulamalardan yararlanamıyor. Bunlardan biri koltuk seçeneği. Yolcu check-in’i havalimanında yapıyor ve kalan koltuklardan birine oturtturuluyor.
KABİN BAGAJINA KISITLAMA: Bu biletle seyahat eden yolcular kabine aldıkları çantaları önlerindeki koltuğun altına koyuyor. Baş üstü bagaj dolaplarına ise çantalarını yerleştiremiyor.
KARGODAKİ BAVUL ÜCRETLİ: Yolcunun kargoya vereceği bavul için ekstra ücret ödüyor. Bu fiyat bagaj başına 25 dolar olarak belirlendi.
UÇAĞA BİNİŞ: Hesaplı bilet alanlar uçağa en son biniyor.
MİL KAZANMA: Amerikan Havayolları mil kazanımını fiyata göre belirliyor. Bu sınıftan bilet alanlar normal ekonomiye göre daha düşük mil kazanıyor.
İKRAM VE EĞLENCE SİSTEMİ: İkram ekonomi sınıfı ile standart. Yolcular ekonomide kabin içi eğlence sisteminden de yararlanıyor.
DEĞİŞİKLİK: Bu biletlerin genellikle saat ve tarihleri değiştirilmiyor.
Ekonomi sınıfında uçan ancak biletini daha ucuz alan yolcuların uçağa son bindirilmesi veya kabine alacakları çantaların sınırlandırılması nasıl bir tartışma çıkartacağı ise merak ediliyor.
Paket sistemi
Büyük şirketler hizmetlerini azaltırken diğer yandan düşük maliyetli havayolları da farklı paketler sunuyor. Son yıllarda bir çok iş adamı seyahatlerini business class yerine düşük maliyetli havayollarına kaydırıyor. Bu talep doğrultusunda özellikle Avrupa’da Ryanair ve Easyjet gibi şirketler ‘paket programlar’ sunuyor. Belirle bir sayıda alınan bilete önden uçağa binme, uygun fiyatla saat veya tarih değişikliği gibi esneklikler veya kişiye özel ücretsiz ikram ya da kargoya verilen bavullarda indirim gibi farklı uygulamalarla hizmet standartlarının yükseltilmesi hedefleniyor.
BA’de ikram artık ücretli
İngiliz Havayolları British Airways, ikramda yeni uygulamaya 15 Ocak’ta geçerek yolcularını şaşırttı. Avrupa uçuşlarında havayolu şirketi artık ikramı kabinde satıyor. Marks and Spencer tarafından tasarlanıp imal edilen ikramların ağırlığını sandviç oluşturuyor. Doyurucu sandviç çeşitleri klasik peynirli, biftekli ve İtalyan mozzarella peynirli. Sandviçlerin fiyatları 4.95 sterlin (yaklaşık 23 TL). Diyet yapıyorsanız, tavuk, kuskus ve yoğurttan oluşan salata ise 21 TL. Çay, kahve ve meşrubatlar 10,8 TL, alkollü ve alkolsüz içecekler de 18.8 TL’den başlıyor. BA henüz internet check-in’inde sipariş almıyor. Satışlar kabinde sadece kredi kartı veya debit kart ile yapılıyor. BA’in özel yolcu programına dahil olanlar mil karşılığında yiyecek-içecek satın alabiliyor.
Paylaş