Rallide duygusal karar verilmez

Güncelleme Tarihi:

Rallide duygusal karar verilmez
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 07, 2004 00:00

Ford takımının beyni ve takım direktörü Malcolm Wilson, Antalya Kemer'deki servis alanında Oto YaÅŸam'ı ağırladı ve tahmin edeceÄŸinizin aksine Rally of Turkey dışında bir sohbete ortak oldu.Motorsporlarına pilot olarak baÅŸlamış ardından da yöneticiliÄŸe geçerek hizmet vermeyi sürdürmüş bir isim Malcolm Wilson... Eski Ä°ngiltere ÅŸampiyonu, pilotluk kariyerinin en üst noktasında bir seçim yapıyor ve iÅŸadamı kimliÄŸini ön plana çıkararak motorsporlarında yönetici olmaya karar veriyor. Ford ve ralli kelimeleri yanyana geldiÄŸinde herkesin aklına şüphesiz o geliyor. O da bunu doÄŸruluyor ve kendini Ford'un dışında pek düşünemediÄŸini kabul ediyor. Zaman ne gösterir bilinmez ama bugüne kadar yürüttüğü strateji sayesinde Ford, Dünya Ralli Åžampiyonası'nda hep baÅŸa koÅŸan takımlardan biri oldu. Wilson, Colin ve Carlos gibi efsane sürücülerden vazgeçip Markko ve François gibi genç isimlere emanet ettiÄŸi WRC'leri ile de cesur kararların adamı olduÄŸunu kanıtladı. Sezonun yedinci yarışı yani Rally of Turkey sonrası puan durumu da bunu gösteriyor. Citroen'in ardından Markalar Åžampiyonası'nda ikinci durumda. Sezonun bitmesine 9 yarış daha var. Ama Malcolm Wilson, Rally of Turkey için Türkiye'ye gelmiÅŸken ve biz de röportaj yapma fırsatı yakalamışken ona biraz sokulup sohbet edelim istedik. Ford takımının 'team manager'ı yani kısaca büyük patronuyla yarış dışı bir yarım saate Ford Team RS direktörü Jost Capito da eÅŸlik edince Ford Racing'in vizyonu, M-Sport, yarışma ve yöneticilik üzerine bir yazı çıktı ortaya.Yarışçı kimliÄŸinden yönetici kimliÄŸine geçince iÅŸin içine 'business' giriyor. GeçmiÅŸte buna kolay adapte olabildiniz mi?Åžanslıydım çünkü hem sürücüydüm hem de iÅŸi yapıyordum. YöneticiliÄŸe 1979 yılında baÅŸladım. O zaman yarışıyordum. Ama bir noktadan sonra gördüm ki tam olarak iÅŸe konsantre olmam gerekiyordu. Ya sürücü olmam ya da iÅŸ yapıyor olmam; ikisinin arasında bir seçim yapmam gerekiyordu. O seçimi yaptım ve kendimi tamamen motorsporunun bir iÅŸ olarak geliÅŸtirilmesi sürecine bıraktım. Bunun da avantajlarını gördüm.Bu avantajların neler olduÄŸunu söyleyebilir misiniz?Aslında birçok sürücünün kafasında böyle bir plan vardır ama çoÄŸunluÄŸu bu geçiÅŸi yapamaz. Ben bu konuda erken davrandım. Sürücülüğümün de sonuna gelmeden, emekli olmama gerek kalmadan, daha aktif bir sporcuyken bu geçiÅŸi yaptım. O yüzden ÅŸanslıydım. Hálá daha sürücü perspektifini iyi anlıyorum ve bunun faydasını çok görüyorum. ÖrneÄŸin her yarıştan önce etapları ben de geçiyorum. Sürücümün gördüğü gözle bakma imkanım oluyor. Bunların hepsi çok büyük faydalar. Sürücüyken yaÅŸadığım bir takım ÅŸeyleri, ÅŸu anda sadece yönetici olarak yaÅŸamanın vermiÅŸ olduÄŸu çok yönlü bakış benim için avantaj.M-Sport'taki yapılanmadan söz edebilir misiniz?Åžirkete eÅŸimle birlikte ortak sahibiz. Christian Lauriot, tasarımdan sorumlu ve John Steel de yönetimden sorumlu direktörler. Bunlarla ekip yürüyor.M-Sport'daki ekibinizden söz edebilir misiniz. Çünkü bu iÅŸ tam bir ekip iÅŸi. Nasıl bir ekiple baÅŸarı yakalanır?Aslında bizim bu iÅŸi geliÅŸtirmemiz çok uzun zamana yayıldı. 1997 yılında Ford Motor Company'le yaptığımız anlaÅŸma sonucunda da zaten ekibimiz hazırdı. Profesyonelce tasarlanmış bir ekip deÄŸildi bu. Motorsporunun içinden yetiÅŸmiÅŸ elemanlardan oluÅŸuyordu. Ford'la iliÅŸkimiz baÅŸladıktan sonra özellikle mühendislik olarak önümüz çok açıldı. Ä°lk baÅŸta bizim iÅŸimiz sadece araçları bir araya koyup yürütmekti. Zaten benim operasyonel bilgimden kaynaklanan avantajları kullanıyorduk ama Ford'la bir iÅŸbirliÄŸine gittiÄŸimiz noktada baÅŸka takımlardan mühendisler getirdik. Tasarım yapmaya baÅŸladık. Asıl iÅŸleri yürüten insanların birçoÄŸu teknik adamlar.Ä°sminiz çok uzun zamandır Ford'la birlikte anılıyor. Kimse bunun aksini düşünmüyor peki ya siz?Benim bu markadan ayrılmam ancak beni kapı dışarı ederlerse mümkün olabilir. Ford Racing'de yeni dönem* Ford Racing'de baÅŸlayan yeni dönemle Ford Racing'in vizyonu hakkında neler söyleyebilirsiniz? Yakın zamandaki planları neler?Jost Capito: Öncelikle motorsporu operasyonunun Ford'un iÅŸ hedeflerine uymasını istiyoruz. Bu, Malcolm ve benim hoÅŸumuza gittiÄŸi için yaptığımız bir aktivite deÄŸil. Ama çok transparan ve açık bir ÅŸekilde Ford'un gündeminde ne varsa aynı ÅŸeyleri motorsporlarında uygulayarak motorsporlarının Ford'un gündemini yansıtmasını istiyoruz. Bu açılardan yaklaşıyoruz, prensip olarak motorsporunun Ford'la olan iliÅŸkisine bu ÅŸekilde bakıyoruz.Malcolm Wilson: Jost'un gelmesiyle bu iÅŸe daha detaylı bakıyoruz artık. O yüzden planlı bir ÅŸekilde hedeflerimize uygun olacak yollar seçiyoruz. Duygusal deÄŸil, sadece sevdiÄŸimiz için deÄŸil ÅŸirketimizin orta vadeli hedeflerine hizmet edecek planlar yapıyoruz.* Peki bu planları biraz anlatabilir misiniz?Jost Capito: Fiesta Super 1600 projesine bakıyoruz. Åžu anda deÄŸerlendirme süreci içinde en yakın gelecekte onu göreceksiniz.Ekip seçimi önemliBu bir iÅŸtir ve hiçbir duygusal kısmı yoktur diyorlar ama iÅŸin içinde insan ve yarış faktörleri var. Bu asla duygusal olmayan bir ÅŸey deÄŸil. Tam tersine... Jost Capito: Kesinlikle duygulardan arınmış deÄŸil. Ama karar anında duygusal olmamak gerekiyor. Ama uygulama alanında çok duygusalız.Malcolm Wilson: Markko servise girdiÄŸi anda oradaki insanların ona yaklaşımı, çok kısa bir süre içinde mekaniklerin araba üzerinde yaptıkları iÅŸler, bunlar duygulardan uzak deÄŸil. Herkes gurur duyarak çalışıyor. Hırs ve kazanma duygusuyla yarışıyoruz. Elbette duygulardan arınmış deÄŸil. Ama kararlarımız duygusal deÄŸil. Ama uygulamamız duygusal. Bir yanıyla iÅŸadamı olup karar vermek diÄŸer yanıyla da bu tutkunun içinde olmak var tabii...Jost Capito: 1997'de verdiÄŸimiz M-Sport'la gitmek kararı doÄŸruydu. Çünkü M-Sport bize çok iyi iÅŸ çıkardı. O günden itibaren beklediÄŸimiz her hizmeti aldık. Ä°ÅŸ birliÄŸi son derece meyve verici oldu.Malcolm Wilson: Benim için ayrı bir önemi var çünkü 18 ay önce Markko ve François ile ilgili karar verirken kimse bu kadar genç sürücülerle bu iÅŸi becerebileceÄŸimizi düşünmüyordu. Ama bu riski almak istedik, Jost da destekledi. Bu bence en güzel iÅŸbirliÄŸi örneÄŸi. Büyük risk taşıyan bir karardı. Colin ve Carlos gibi çok tecrübeli sürücüleri bırakıp yepyeni sürücülerle gitmek onları almak çok büyük bir riskti ama ben olacağına inanıyordum. Aynı zamanda Ford da buna inandı ve ÅŸu anda Dünya Åžampiyonası'nda baÅŸa koÅŸuyoruz. Bu ayrı bir gurur kaynağı demek ki doÄŸru bir iÅŸbirliÄŸi içindeyiz. Bu çok büyük bir endüstri ve sürekli olarak risk almak durumundasınız. Hatalı bir karar verdiÄŸiniz takdirde onu doÄŸruya götürme yönteminiz nedir?Tahtaya vurun! Bugüne kadar böyle bir hata yapmadık. O yüzden bunu yorumlayamıyorum ama doÄŸru insanı doÄŸru zamanda seçmek önemli. Ä°nsan seçimi kadar önemlisi yok.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!