Motorsporları dünyasının kalbi Antalya'da atacak

Güncelleme Tarihi:

Motorsporları dünyasının kalbi Antalyada atacak
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 23, 2004 00:00

GeçtiÄŸimiz yıl ilk kez Dünya Ralli Åžampiyonası'na ev sahipliÄŸi yapan Türkiye, gerçekleÅŸtirdiÄŸi organizasyonun baÅŸarısı sayesinde bu yıl da ÅŸampiyonanın bir yarışını düzenleme hakkını elde etti. Böylece dünyanın en iyi ralli otomobillerini, takımlarını ve ekiplerini bir kez daha Antalya'da görme ÅŸansı bulacağız.Dünya Ralli Åžampiyonası heyecanı bir kez daha Antalya'da yaÅŸanacak. Türkiye'nin en önemli spor organizasyonlarından biri olan ve tüm dünyada izlenen Dünya Ralli Åžampiyonası (WRC), ikinci kez Antalya'da düzenleniyor. Akdeniz Ãœniversitesi Kampüsü içinde hazırlanan özel seyirci etabı ile start alacak olan ralli, 4 gün sürecek ve 27 Haziran Pazar günü Kemer'de son bulacak. Toplam uzunluÄŸu 1158 km'yi bulan rallinin 386 km'si toprak zeminli özel etaplardan oluÅŸuyor. Ekipler ve otoriteler tarafından, gerek yüksek hava sıcaklığı, gerekse kırıcı yol ÅŸartları sebebiyle takvimin en zorlu yarışlarından biri olarak nitelenen Rally Of Turkey'ye, Türkiye'nin ve dünyanın en iyi ve en iddialı takımlarından 70 ekip kayıt yaptırdı. Bu 70 ekibin 10'u, Dünya Ralli Åžampiyonası'nı takip eden fabrika takımlarından, 20'si Junior Dünya Ralli Åžampiyonası'nı takip eden genç ve yetenekli ekiplerden, 38'i Türk ve Kıbrıs'lı ekiplerden, diÄŸerleri ise özel takımlarda yarışan ferdi katılımcılardan oluÅŸuyor. Yarışın startı yarın saat 18.00'de Antalya'daki Cumhuriyet Meydanı'ndan verilecek.FABRÄ°KA TAKIMLARI BAÅžROLDEDünya Ralli Åžampiyonası'nda en çetin rekabet fabrika takımları arasında yaÅŸanıyor. Artık rallideki mücadele o kadar çetinleÅŸti ki, ekipler arasındaki farklar saniyelerle deÄŸil, saliselerle ölçülüyor. 35 km'lik bir etapta iki ekibin farkı bazen bir saniyeden az oluyor. Bu durumda profesyonellik önem kazanıyor. Baskıya en iyi dayanan, iÅŸini en profesyonel yapan ekip, çoÄŸunlukla galip geliyor.Pilotlar hem yolla hem birbirleriyle yarışacakPerÅŸembe günü sadece Antalya'daki özel seyirci etabı koÅŸulacak. Esas mücadele ise Cuma sabahı baÅŸlıyor. Kemer'den yola çıkacak olan ekipler, Kesme BoÄŸazı'ndan Toros DaÄŸları'na tırmanarak ilk günün toplam 157 km uzunluÄŸundaki 6 özel etabını geçecekler. Günün son etabı, yine Antalya içindeki özel seyirci etabı olacak. Ertesi sabah ekipler yine Toros DaÄŸları'ndaki 150 km uzunluÄŸundaki 6 özel etabı geçecekler. Son günü oluÅŸturan 4 özel etabın toplam uzunlukları ise 79 km. Ekipler saat 14.48'den itibaren finish takından geçerek yarışı sonlandıracaklar. Antalya, takvimdeki en sert ve kırıcı zeminlerinden birine sahip olan daÄŸ yolları ve dere geçiÅŸleriyle, yarışa katılan ekipleri zorlayacak gibi gözüküyor.Abi kardeÅŸ yan yana Yarışta mücadele eden pilot ve co-pilotlar içinde, akraba olanların sayısı dikkat çekiyor. Eski dünya ÅŸampiyonu Marcus Gronholm, kayınbiraderi Timo Rautiainen ile aynı otomobilde yarışırlarken, abi-kardeÅŸ olarak Rally Of Turkey'de yarışacak olan bir çok yarışmacı var. Dünya ÅŸampiyonu Petter Solberg'in kardeÅŸi Henning Solberg, Peugeot'su ile abisine rakip çıkarken, Gilles ve Herve Panizzi kardeÅŸler, aynı otomobilde yıllardır birlikte yarışıyorlar. Ahmet-Tamer Hasbay kardeÅŸler Mitsubishi Evo 6 ile, Fatih-Burak Kara kardeÅŸler ise Citroen Saxo ile aynı otomobilde yarışan Türk ekipler. Vedat Diker bir baÅŸka Mitsubishi Evo 6 ile start alırken, abisi Mithat Diker'in Fiat Palio kit-car'ı ile rekabete girecek. Kıbrıslı Hasan ve Eray Özseyhan kardeÅŸler de Mitsubishi ile yarışan bir baÅŸka kardeÅŸ ekip. Citroen pilotu Ercan Kazaz'ın kayınbiraderi Serdar Kurbanzade ise, Hakan Dinç'in co-pilotluÄŸunu yapacak.45 Euro'ya ralli keyfi 4 günAntalya’da gerçekleÅŸecek Dünya Ralli Åžampiyonası’nın bilet fiyatları 10 Euro’dan baÅŸlıyor. Rallinin 4 günlük bilet fiyatı ise 45 Euro olarak belirlendi.Rally Of Turkey'in startı Antalya'nın içinden verilecek olmasına raÄŸmen, rallinin merkezi Kemer olacak. Kapalı park, servis alanı ve finish seromonisi, Kemer'in merkezinde kurulacak olan büyük ralli merkezinde yer alacak. Bu alanda biletli seyirciler, takımların servis çalışmalarını da seyir bölgelerinden izleyebilecekler. Yarışta iki kez geçilecek olan özel seyirci etabı ise, Akdeniz Ãœniversitesi Kampüsü'nün içinde kuruldu. 2.5 kilometre uzunluÄŸundaki özel seyirci etabında ekipler ikiÅŸerli olarak yanyana start alarak yarı yolu katedecekler. Böylece seyirciler iki otomobili hem zamana karşı, hem de birbirlerine karşı aynı anda seyretmiÅŸ olacaklar. Özel seyirci etabı için, seyircilerin oturabileceÄŸi özel tribünler kuruldu. Yarışı canlı olarak izlemek isteyenler için biletler, seyir turları, seyir planları, otomobil kiralama bilgileri, haritalar, ve zaman çizelgesi gibi bilgiler, www.rally-of-turkey.org web adresinde bulunuyor. Kolay ve zahmetsiz ulaşım için motosiklet kiralanması tavsiye edilirken, yarış günlerinde kesme boÄŸazı civarında trafik, jandarma tarafından kontrol edileceÄŸi için, seyircilerin biletlerini mutlaka yanlarında taşımaları gerekiyor. 4 günlük bilet fiyatı 45 Euro. Günlük biletler ve seyirci etabı biletleri ise 10'ar Euro.RO-RO TAÅžIYORDünya Ralli Åžamipyonası takımları, milyonlarca Euro'luk yatırımlarıyla adeta yürüyen birer servet. Citroen, Ford, Mitsubishi, Peugeot ve Subaru markalarının her biri, hem pilotlar, hem de markalar ÅŸampiyonlukları için, çok fazla sayıda araç ve ekipman ile seyahat ediyorlar. VIP'ler ve pilotlar için catering ve dinlenme araçları, karavanlar, lastik ve yedek parça kamyonları, antreman otomobilleri, yarış otomobilleri, servis otomobilleri, scooter'lar, hatta hediyelik eÅŸya satış kamyonları bile bulunan bu kafileyi ve çadırlarını, özel WRC Ro-Ro'su taşıyor. Ro-Ro, her ülkeye yarıştan en az bir hafta önce gidiyor. Takımlar tüm ekipmanlarını Ro-Ro'dan boÅŸaltıp servis alanına yerleÅŸiyorlar. Yarıştan sonra da tüm ekipman ve araçlar toparlanıp, Ro-Ro'ya yükleniyor ve bir sonraki duraÄŸa doÄŸru yola çıkılıyor.Ralliye katılan fabrika ekiplerinin kadrosundaki üyeler, ait oldukları meslekler ile görenleri ve duyanları ÅŸaşırtıyorlar. Bir fabrika ekibinde sadece yöneticiler, mekanikerler, pilotlar ve co-pilotlar olduÄŸunu sanıyorsanız yanılıyorsunuz. Konularında uzman motor ve mekanik mühendislerinin yanısıra, her ekipte özel doktor, masör, kültür-fizik uzmanı, psikolog, aşçı, medya iliÅŸkileri sorumlusu, ziyaretçiler için halkla iliÅŸkiler sorumlusu ve hatta hediyelik eÅŸya satış görevlileri bile bulunuyor.Ralli'nin tek kadın pilotuDünya Ralli Åžampiyonası'nda fabrika takımları artık daha genç ama daha tecrübeli ve hızlı pilotlar istiyorlar. Junior WRC organizasyonu, iÅŸte bu amaçla oluÅŸturulan bir ÅŸampiyona. Sadece 27 yaşını doldurmamış pilotlara açık olan bu ÅŸampiyonanın amacı, yetenekli ve genç pilotları ortaya çıkarmak. Fakat pahalı oldukları için bunun WRC otomobiller ile yapılmasının zor olduÄŸunu gören FIA, 'Super 1600' adı altında yeni bir klasman ilan ederek, Junior WRC pilotlarının bu tip otomobillerle yarışmasına hükmetti. Super 1600 otomobiller, kurallara göre, maksimum 1.6 litre hacminde motora sahip ve önden çekiÅŸli olmak zorundalar; ayrıca hiçbir elektronik destek ünitesine sahip olamazlar. Bu ÅŸekilde daha basit ve daha ucuz bir otomobil sınıfı yaratan FIA, bu genç sürücülerin takvimdeki belli yarışlarda bu otomobillerle yer almalarını ve tecrübe kazanmalarını saÄŸladı. Rally Of Turkey'de 20 Junior WRC ekibi start alacak. Ekipler, Citroen, Fiat, Ford, MG, Renault, Suzuki ve Opel gibi markaların geliÅŸtirdikleri Super 1600 otomobiller ile yarışacaklar. Junior WRC ÅŸampiyonasında Finlandiya'dan Zimbabwe'ye, Lübnan'dan Belçika'ya kadar dünyanın birçok deÄŸiÅŸik ülkesinden sürücüler mücadele ediyor. Bu sürücülerden biri de Ä°ngiliz bayan pilot Natalie Barratt.Bizimkiler de Antalya’da iddialı Rally Of Turkey, aynı zamanda Türkiye Ralli Åžampiyonası'na da puan veriyor. Bu yarışa Türkiye Åžampiyonası'nda genel klasman ve gruplarında mücadele veren 38 Türk ekip kayıt yaptırdı. Citroen Sport Türkiye, Fiat Abarth Motorsport, Ford-Opet Rallye Sport, Hyundai-Assan Motorsport, Opel Motorsport, ve Renault-Performans Team gibi yerli fabrika ekiplerinin yanısıra, Atölye Kazaz ve Mobil/ST Racing gibi özel takımların da kayıt yaptırdığı yarışta Türk ekipler, hem Türkiye Ralli Åžampiyonasına puan almak için, hem de klasmanlarındaki yabancı ekipleri geride bırakmak için start alacaklar. Özellikle yerli fabrika takımları, yabancı ekiplerin hesaplarını ÅŸaşırtmayı hedefliyorlar. Serkan Yazıcı-Can Okan ikilisi, Ford Focus WRC'leri ile 16 kapı numarasıyla parkurdaki ilk Türk ekip olacak. Ford-Opet Rallye Sport ayrıca Adnan Sarıhan-Orhan Çelen ve Yağız Avcı-Ersan Alkır ile mücadele edecek. Citroen Sport Türkiye, bu yarışa yenilikle girmeyi umuyordu. Ercan Kazaz-Cem Bakançocukları ikilisi yarışa yeni Citroen C2 Super 1600 ile kayıt yaptırdılar, ancak yeni C2'deki bir motor problemi, ikilinin bu yarışta yeni otomoobilleri ile yarışmasına engel oldu. Hem Kazaz-Bakançocukları, hem de Ä°brahim Okyay-Aras Dinçer ekibi Citroen Saxo Super 1600'ler ile, Fatih Kara-Burak Kara ise Citroen Saxo Challenge ile yarışacaklar. Fiat Abarth Motorsport'da Volkan Işık-Erkan Güleren ikilisi, Ege Rallisi'ndeki ağır kazanın ardından, saÄŸlık problemlerini atlattılar ve Fiat Punto'ları ile yarışa hazırlar. Takımın ikinci pilotu ise Hamdi Ãœnal. Fiat Abarth Motorsport'un genç ekibi Selim BacıoÄŸlu-Murat Sümer, bu yarışta da start alıyorlar. Bir baÅŸka yenilik ise Hyundai-Assan Motorsport'da. Murat Akdilek-ÇaÄŸlar Süren ikilisinin yanısıra, takıma yeni katılan Ender Alkoçlar-Ä°smet Özbakır ekibi de, bir baÅŸka Hyundai Accent WRC ile yarışıyorlar. Opel Motorsport'un Corsa Super 1600'ünü bu yarışta yine Tarık Öktem-Bahadır Gücenmez kullanırlarken, Renault-Performans takımının Clio Super 1600'leriyle Ethem Genim-Atıl Atılgan ve Burak Çukurova-Baran Alpay yarışacaklar.Dünyanın en hızlı pilotları Antalya'daCitroen 2003 yılının Markalar Åžampiyonu Geçen seneyi markalar ÅŸampiyonu olarak kapatan Citroen Sport, ÅŸampiyonanın en iyi kadrolarından birine sahip. Citroen Sport, Sebastien Loeb gibi genç, Carlos Sainz gibi tecrübeli iki pilota sahip. Bu pilotların ortak yönü ise her yarışta birinciliÄŸe oynayabilecek kadar hızlı olmaları. Sebastien Loeb ÅŸimdiden Monte-Carlo, Ä°sveç ve Kıbrıs olmak üzere 3 ralliyi birincilikle kapattı. Co-pilotluÄŸunu Daniel elena'nın yaptığı Loeb, Ä°sveç Rallisi'ni kazanan ilk ve tek Ä°skandinav olmayan pilot ünvanına sahip oldu. Ä°ki kez dünya ÅŸampiyonu olan Carlos Sainz ise geçen sene Marc Marti'nin co-pilotluÄŸunda bu yarışı kazanmayı baÅŸardı. Otomobilleri Citroen Xsara WRC, asfalta daha yatkın olsa da, özellikle dayanıklı olmasıyla biliniyor. Citroen Xsara WRC, ayrıca ÅŸampiyonadaki en hızlı otomobillerden biri.Citroen Xsara WRC:Motor: 4 silindir, 1998 cc, turbo ÅŸarjGüç: 315 PS/5500 d/dTork: 580 Nm/2750 d/dAktarma: X-Trac 6 ileri sıralı ÅŸanzımanAğırlık: 1230 kgSüspansiyon: Extrem TechLastik: MichelinSubaru ve Solberg formlarının zirvesindeUzun süren sessizliÄŸini 2001'de Richard Burns'ün, geçen sene ise Petter Solberg'in dünya ÅŸampiyonu olmalarıyla bozan Subaru takımı, bu yıla da iddialı girdi. Yeni jenerasyon Subaru Impreza WRC, gerek dayanıklılığı, gerek sergilediÄŸi sürat ile 'en iyi ralli otomobili' olarak nitelendirilirken, 2004 versiyonu daha da geliÅŸtirilmiÅŸ olarak sahne aldı. Formunun zirvesinde olan sadece Subaru deÄŸil. Dünya Åžampiyonu Petter Solberg de, performansıyla ünvanını hakettiÄŸini gösteriyor. Phil Mills ile yarışan Solberg'in lakabı ise 'Hollywood'. Bu lakabı almasında renkli kiÅŸiliÄŸi,zafer sevinçleri ve eski bir dans ÅŸampiyonu olmasının payı büyük. Takımın ikinci ekibi Mikko Hirvonen-Jarmo Lehtinen ise, takımda ilk sezonlarını yaşıyorlar. Genç ekip henüz tecrübe kazanma aÅŸamasında...Subaru Impreza WRC:Motor: 4 silindir, 1994 cc, turbo ÅŸarjGüç: 300 PS/5500 d/dTork: 600 Nm/4000 d/dAktarma: Prodrive 6 ileri sıralı ÅŸanzımanAğırlık: 1230 kgSüspansiyon: ProdriveLastik: PirelliMitsubishi Ralli-Art geçmiÅŸini arıyor90'ların ikinci yarısına Tommi Makinen ile damgasını vuran Mitsubishi ralli-art, yeni bin yılda bu baÅŸarısını sürdüremedi. Tommi Makinen'i Subaru'ya kaptıran takım, ÅŸampiyon Lancer Evo serisinin baÅŸarısıyla biliniyordu. Evo 4 ile baÅŸlayan ÅŸampiyonluklar, Evo 5 ile devam etmiÅŸ, Evo 6 ile de zirveye ulaÅŸmıştı. Ancak Evo 7'den itibaren WRC kurallarını seçen Mitsubishi, rakiplerinin gerisinde kaldı. Mitsubishi takımı ÅŸimdi Evo 8 WRC ve Gilles Panizzi ile eski günlerine dönmeyi umuyor. Peugeot Sport'tan transfer edilen Gilles Panizzi, özellikle asfalt yarışlardaki baÅŸarılarıyla tanınıyor. Co-pilotluÄŸunu kardeÅŸi Herve Panizzi'nin yaptığı Gilles Panizzi, bu sezona tutuk baÅŸladı. Bunda otomobildeki teknik problemlerin de payı büyük. Mitsubishi takımının ikinci sürücüsü, her yarışta deÄŸiÅŸiyor. Bu yarışa ikinci ekip olarak Ä°talyan Gianluigi Galli ve co-pilotu Guido D'Amore katılacaklar.Mitsubishi Lancer WRC:Motor: 4 silindir, 1996 cc, turbo ÅŸarjGüç: 300 PS/5500 d/dTork: 540 Nm/3500 d/dAktarma: Invecs 6 ileri sıralı ÅŸanzımanAğırlık: 1230 kgSüspansiyon: OhlinsLastik: MichelinDiskalifiye Peugeot Sport’u kamçıladı2000, 2001 ve 2002 yıllarına damgasını vuran, 2003'de ise suskun kalan Peugeot Sport takımı, 2004 sezonuna kan deÄŸiÅŸikliÄŸi ile girdi ve baÅŸarılarıyla tarihe geçen 206 WRC'nin yerini yeni 307 WRC aldı. Ancak 206 WRC'nin mirasyedisi 307 WRC, bekleneni vermekte gecikince, Peugeot Sport'da moraller bozuldu. Hızlı olmasına raÄŸmen, dayanıklılık problemleri çeken ve sonuca gidemeyen 307 WRC, tam Kıbrıs Rallisi'nde ÅŸeytanın bacağını kırmıştı ki, homologe olmayan parça kullanılması nedeniyle birinci olan Marcus Gronholm, FIA tarafından yarıştan diskalifiye edildi. Takımın birinci pilotu Finli Marcus Gronholm, kayınbiraderi olan Timo Rautiainen ile yarışıyor. Ä°ki kez dünya ÅŸampiyonu olan ikili, ÅŸampiyonanın en hızlı ekiplerinden biri olarak tanınıyor. Sezona geç baÅŸlayan Harri Rovanpera ve co-pilotu Risto Pietilainen de, Finliler.Peugeot 307 WRC:Motor: 4 silindir, 1997 cc, turbo ÅŸarjGüç: 300 PS/5250 d/dTork: 580 Nm/3500 d/dAktarma: X-Trac 6 ileri sıralı ÅŸanzımanAğırlık: 1230 kgSüspansiyon: PeugeotLastik: MichelinFord Rallye Sport Focus WRC’ye güveniyorUzun zamandır WRC sahnesinde olmasına raÄŸmen, bir türlü aradığı baÅŸarıyı ve istikrarı bulamayan Ford Rallye Sport, kimi zaman çok baÅŸarılı yarışlar çıkarıyor, kimi zaman ise zirveden uzak kalıyor. Takımın birinci ekibi Markko Martin-Michael Park, gerek asfaltta, gerekse toprakta hızlı gidebilmeleri ile, takımlarının en büyük kozu. Ancak Markko Martin çok çabuk demoralize olabilen yapısıyla, en küçük bir hatada konsantrasyonunu kaybedebiliyor. Takımın yükselen yıldızı ve ikinci pilotu François Duval ise 1980 doÄŸumlu. Genç pilot, tecrübeli co-pilot Stephane Prevot ile yarışıyor. Duval, bu sene her yarışta biraz daha hızlanıp, üst sıraları daha çok zorlamaya baÅŸladı. Yeni jenerasyon Ford Focus WRC ise, eskisine oranla çok daha hızlı olduÄŸunu kazandığı yarışlarla kanıtladı.Ford Focus WRC:Motor: 4 silindir, 2000 cc, turbo ÅŸarjGüç: 300 PS/6500 d/dTork: 550 Nm/4000 d/dAktarma: X-Trac 6 ileri sıralı ÅŸanzımanAğırlık: 1230 kgSüspansiyon: ReigherLastik: MichelinÂ
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!