Güncelleme Tarihi:
Erzurum'da düzenlenen 6. Ulusal Pazarlama Kongresi'nde alışveriş ile kilo bağlantısını ele alan bir bildirildi sunuldu. Bildiriye konu olan araştırmada, 5 milyon liranın üzerinde alış-veriş yapan 455 süpermarket müşterisi ile yüz yüze yapılan anket sonuçları yeralıyor.
Çeşitli üniversitelerden öğretim üyelerinin katıldığı kongre de şişmanlık, açlık ve süpermarket alış-veriş davranışı" konulu bir bildiri sunuldu. Bildiride normal ve fazla kilolu insanların süpermarketlerde aç ve tok karınına yaptıkları alış-verişlerde gösterdikleri davranışlar ve 5 milyon liranın üzerinde alış-veriş yapan 455 süpermarket müşterisi ile yüz yüze yapılan anket sonuçları yer alıyor.
Araştırma sonucuna göre, normal kilolu insanlar, süpermarketlerde aç karnına yaptıkları alışverişlerde, reyonlardaki gıda maddeleri daha cazip geldiği için daha fazla harcama yapıyorlar. Normal kilolu insanlar, tok karnına yaptıkları alışverişlerde ise gıda ürünlerinde daha seçici oluyor ve daha az harcama yapıyorlar.
Cinsiyet farkı
Araştırmanın, şişman insanların süpermarketlerde alış-veriş sırasında gösterdikleri davranışlarla ilgili sonuçlarına göre ise, şişmanlar, normal kilolu insanların aksine alışverişlerinde karınları tok ise daha fazla, aç ise daha az gıda harcaması yapıyor.
Şişman insanların yemek yeme ile ilgili, sağlıklı ve yüksek besin değerli yiyeceklerin yenmesi gerekliliği konusunda oldukça çekimser davrandıkları sonucuna dikkat çekilen araştırmada, şişmanların bir şeyler yedikten sonra yaptıkları alışverişlerde, "Bunun tadı çok güzel, bundan daha fazla alayım" şeklinde davranış sergileyerek, daha fazla gıda harcaması yaptıkları belirtiliyor.
Süpermarket müşterilerinde demografik ve fiziksel özelliklerin de dikkate alınarak yapılan araştırmanın diğer ilginç sonuçlarından bazıları da;
* Normal kilodaki erkeklerin alışverişlerindeki yiyecek oranı kadınlara göre daha fazla. Şişmanlarda ise cinsiyet açısından bu farklılıkla karşılaşılmıyor.
* Şişman erkekler, şişman kadınlara göre daha çok kişi için alış-veriş yaparken, normal kilolu kişiler için bu ayrım söz konusu değil.
Bu arada araştırma sonucuna dayanılarak, market sahiplerine, müşterilerinin daha fazla alış-veriş yapmalarını sağlamak için ilginç bir fikir veriliyor:
"Marketlere gelen her üç ya da iki kişiden birisinin şişman olduğu ve şişmanların da karınlarının tok olduğu zaman daha fazla alışveriş yaptıkları göz önünde bulundurularak, marketlerde yemek yenilebilecek mekanlar oluşturulabilir."