Güncelleme Tarihi:
Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Aile Ekonomisi ve Beslenme Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Nevin Şanlıer ile Araştırma Görevlisi Nurcan Yabancı, Ankara'da çalışanların "fast food tercih nedenleri, tüketim sıklıkları ve sosyal davranışlarını" konu alan bir araştırma gerçekleştirdiler.
18-50 yaşları arasındaki yüzde 62.5'i memur, yüzde 24.7'si işçi ve yüzde 12.8'i serbest meslek sahibi olan 105'i kadın toplam 222 çalışan kişiyle yapılan araştırmada elde edilen sonuçlardan derlenen bilgilere göre, katılımcıların yüzde 31.1'i "pratik olması" nedeniyle "fast food"u tercih ettiğini bildirdi. Diğer çalışanların yüzde 26.1'i ise "zorunluluk", yüzde 22.5'i "eve gidip yemek yiyememe", yüzde 20.3'ü de "kısa zamanda hazır olmasını" tercih nedeni olarak gösterdi.
En çok "fast food" tüketilen öğün olarak öğle yemeği yüzde 61.7 ile ilk sırada yer alırken, bunu yüzde 18.5 ile akşam, yüzde 12.6 ile de ara öğünler takip etti. Sabah kahvaltısında fast food türü gıdalarla beslenenlerin oranı ise yüzde 7.2 çıktı. Çalışanların yüzde 46.9'u "her gün 'fast food' yediğini belirtirken", yüzde 27.9'u "haftada bir", 10.8'i "15 günde bir", yüzde 11.7'si "ayda bir", yüzde 2.7'si de "yılda bir kez" tükettiğini bildirdi.
Mesleklere göre fast food tüketimine bakıldığında da memurların yüzde 46.8'i, işçilerin yüzde 52.7'si, serbest meslekle uğraşanların ise yüzde 35.7'sinin bu tür gıdalarla beslendikleri anlaşıldı.
Tercih edilen besin dağılımında ise yüzde 60.8 ile döner ilk sırayı alırken, bunu sırasıyla hamburger, lahmacun, pizza, köfte ekmek, patates kızartması, pide, tost, soğuk sandviç, poğaça, sosisli sandviç gibi gıdalar takip etti. Yetişkin bireyler daha çok döner, lahmacun, pide, köfte ekmek gibi geleneksel besinleri, çocuk ve adölesanlar da hamburger, patates kızartması ve kola gibi mönüleri yeğliyor.
Restoran tercih nedenleri
Araştırmaya katılan çalışanların fast food restoranları tercihinde yüzde 33.8 ile "servis hızı" ilk sırada yer aldı. Bunu yüzde 28.6 ile "yiyeceklerin lezzet ve kalitesi", yüzde 15.3 ile "dekor ve atmosfer", yüzde 9.9 ile "servis elemanlarının yaklaşımı", yüzde 9 ile de "popüler bir yer olması" izledi.
Restoran seçiminde "temizlik ve hijyen" ise, yüzde 3.2 ile son sırada yer aldı. Katılımcı erkek ve kadınların "Beden Kitle İndeksleri" (BKİ) değerlendirildiğinde de erkeklerin yüzde 19.7'si, kadınların ise yüzde 11.4'ünde "hafif şişmanlık" olduğu saptandı.