Bir ürün aldınız ve sorun çıktı, ne yapmalısınız?

Güncelleme Tarihi:

Bir ürün aldınız ve sorun çıktı, ne yapmalısınız
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 28, 2003 09:00

Yasalarla belirlenen insan sağlığı için önemli olan kıstaslara uymayan mal ve hizmetler "ayıplı mal ve hizmetler" olarak tanımlanıyor.

Haberin Devamı

Arızalı, bozuk, yırtık, kullanım tarihi geçmiş, defolu, özürlü mal ve hizmetlere (ayıplı mal ve hizmetler) karşı tüketici haklarını aramalı.

Tüketici; arızalı veya bozuk malı iade edip parayı alabileceği gibi, bozuk ürünü verip yenisi ile değiştirebilir. Ya da maldaki sorunun giderilmesini isteyebilir, indirim talep edebilir. Bunların arasından hangisini yapacağı tüketicinin inisiyatifindedir, üretici veya satıcının bu konuda bir yönlendirmesi olamaz.
Alışveriş yapmadan önce hangi mal ya da hizmete ne oranda ihtiyaç duyduğunuzu tespit edip sıraya koyun. Bir mal veya hizmeti talep etmeden önce piyasa araştırması yapmak gerekir ki, aynı mal ayrı satıcılarda farklı fiyatlarda bulunabilir.

Mal ve hizmeti talep etmeden önce piyasa araştırması yapın; broşür ve reklamlarını incelemenin yanında yakın çevrenizde de soruşturun. Ayrıca markaların hem kalite hem de fiyat açısından karşılaştırmasını yapın.

Bunlara dikkat edin

Alışveriş sırasında etiketsiz ürünleri asla almayın.

Aldığınız ürünün etiket üzerindeki bilgileri dikkatle okuyun. Örneğin; etiketinde çamaşır makinesinde yıkanmaması gerektiği yazılı ise ve siz de çamaşır makinesinde yıkamış iseniz doğacak herhangi bir zarardan tüketici olarak siz sorumlu olursunuz.

Asla fişsiz veya faturasız alışveriş yapmayın.
Dayanıklı tüketim mallarında garanti belgesine dikkat ediniz, yetkili firmaya imzalatınız ve bu tip ürünlerde TSE veya TSEK damgalarını arayın. Mümkünse ambalajı serviste açıp, kullanım şeklini öğrenin. Satış sözleşmesini, özellikle ince ve küçük yazılan yazıları imzalamadan önce dikkatlice okuyun.

Dışarıdan gelen (ithal edilen) ürünlerin Türkçe açıklaması olmayacağından risk taşırlar pek fazla itibar etmeyin.

Özellikle gıda, ilaç ve kozmetik ürünlerinde son kullanma tarihlerine dikkat edin.

Performansı sonradan ortaya çıkacak durumlarda, paranın tamamını ödemeyiniz. (Pimapen, mobilya, tamir vb.)

Satıcılara özel bilgilerinizi vermeyin (meslek, eğitim, ekonomik durum), satıcının her önerdiğini kabul etmeyin.

Hakkınızı nerelerde arayabilirsiniz?

Alınan mal veya hizmet bozuk, eksik veya kusurlu ise hakkınızı önce satıcı veya üretici firmayla görüşerek arayın. Sonuç değişmiyorsa tüketici derneklerinden yardım alabilirsiniz.

Tüketiciler Derneği Merkez: Bakırköy Tel/Fax: 0212 543 72 57, 0212.210 27 24

İl Ticaret Odaları

Türk Standartları Enstitüsü (TSE veya TSEK damgalı ürünlerle ilgili)

Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği

İL HAKEM HEYETLERİ (300 milyon TL. üzerindeki şikayetler)

İLÇE HAKEM HEYETLERİ (300 milyon TL'ye kadar şikayetler)

ALO 179 Tüketici Şikayetleri Hattı
ALO 189 Fiş ve Fatura Şikayetleri
ALO 178 RTÜK Hattı
ALO 153 Belediye (Sağlık ve Hijyen Hattı)
ALO 184 Sağlık Hattı

Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü
Ayıplı Mal ve Hizmet Şikayetleri: 0312 286 03 65 / 2326

Taksitli Kampanyalar ve Kapıdan Satışlar: 0312 286 03 65 / 2326

Promosyon Şikayetleri: 0312 286 03 65 / 2316

Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin Şikayetler : 0312 286 03 65 / 2324

Standart Denetimleri: 0312 286 03 65

Garanti Belgesi Başvuruları: 0312 286 03 65 / 2339

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!