Kredi sözleşmesine ‘kadın çalışan artsın’ şartı girdi İDOBÜS’le İzmir’e uzanacak

BUSINESS Week Dergisi Yayın Danışmanı Ruhi Sanyer’le birlikte İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin Yönetim Kurulu Başkanvekili ve CEO’su Önder Sezgi’yi dinliyoruz:

- İDO’yu İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin açtığı ihaleden 861 milyon dolara almıştık. Akfen, Tepe, Sera ve Souter’in oluşturduğu konsorsiyum olarak şirketi 24 Haziran’da devraldık.

Kredi sözleşmesine ‘kadın çalışan artsın’ şartı girdi İDOBÜS’le İzmir’e uzanacak
- İlk yaptınız iş ne oldu?
- İlk işlerimizden biri, şirketin başarılı genel müdürü Ahmet Paksoy ve yardımcılarından Ufuk Tugay’ın bizimle birlikte çalışmaya devam etmesini istemek oldu.
İDO’nun alımı için kullandıkları kredi konusunda ilginç bir ayrıntı verdi:
- 5 Türk bankasının yanısıra EBRD (Avrupa İskan ve Kalkınma Bankası) de bize kredi verdi. Yalnız kredi sözleşmesine farklı bir şart koydu.
- Nedir o şart?
- EBRD, bizden İDO’da kadın çalışan sayısını artırmamızı istedi.
- Şu anda kadın çalışan sayısı kaç?
- İDO’nun 2 bin kişilik kadrosunda sadece 13 kadın var.
- Bu konuda önünüze bir hedef koydunuz mu? EBRD bir oran telaffuz etti mi?
- Hedefimiz birkaç yılda kadın çalışan oranını yüzde 10’a çıkarmak. Yani, bu durumda kadın personelimiz 200’e çıkar. Zaten bu yönde bir hızlanma otomatikman olacak. Çünkü, insan kaynakları müdürümüz artık kadın.
Ardından İDO’daki taşeronlarla ilgili bilgi verdi:
- Temizlikten güvenlik ve büfelere kadar 7-8 farklı taşeronla anlaşma vardı. Temizlik hariç, hepsinin sözleşmesini tek taraflı bitirdik. Yeni şirketlerle anlaştık. Temizlikte de sözleşme süresinin bitmesini bekliyoruz.
Sonra İDO için yeni projelerden birine girdi:
- Konsorsiyumdaki ortaklarımızdan İskoç Brian Souter, 14 bin otobüslük filosuyla bu alanda dünyanın en büyüklerinden biri. Onun da rehberliğinde mart ayında yeni bir projeyi devreye alıyoruz. Adı İDOBÜS.
- Nedir bu İDOBÜS?
- Deniz otobüsüyle yolcu otobüslerini birleştiren, zincirin iki önemli halkası haline getiren bir proje.
Hemen projenin detaylarına girdi:
- Kabataş-Güzelyalı (Bursa) arası çalışacak deniz otobüsünü Güzelyalı’da otobüsler bekleyecek. O otobüsler yolcuları taleplerine göre, aldıkları bilete göre Bursa, Balıkesir, Manisa ve İzmir’e kadar götürecek.
- Sistem nasıl işleyecek?
- Yolcumuz gideceği yere göre biletini cep telefonundan alacak.
- Diyelim ki İzmir bileti aldık.
- Valiziniz Kabataş’ta deniz otobüsünde teslim alınacak. Güzelyalı’da İDOBÜS olarak giydirilmiş otobüse geçilecek. Valiz, ekiplerimiz tarafından otobüse aktarılacak. İzmir’de inerken vaiz verilecek.
- Ayrıca bir otobüs filosu da mı kuruyorsunuz?
- Ulusoy ve Kamil Koç’la anlaştık. Otobüsleri bize özel olmak kaydıyla onlardan kiralıyoruz.
- Seferler hangi sıklıkla olacak?
- Saat başı seferimiz olacak. Başlangıçta 12 otobüsümüz devreye girecek. Seferler sabah 06.00-24.00 arası olacak. Agresif fiyat politikasıyla işe girişeceğiz.
İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy, şirkette ciddi ataklara imza atmıştı... Ancak, yine de patron belediye olunca sınırları belli noktalara kadar zorlayabilmişti...
Şimdi İDO, İzmit Körfez Geçiş Köprüsü’nün de önümüzdeki dönemde devreye gireceğini dikkate alarak yeni atılımlar yapacak...
Bunları yaparken EBRD’nin kredi sözleşmesine koyuduğu “daha fazla kadın çalışan” maddesini unutmayacak...
İş arayan kadınlara İDO’da yeni fırsatlar çıkabilecek...

Belediye iç hatta yüzde 8 zam kararı verdi, dış hat fiyatımız yüzde 6 arttı

İDO CEO’su Önder Sezgi’ye özelleştirme sonrası yolcuların fiyat artışlarıyla ilgili şikayetlerini aktardık:
- Öncelikle İstanbul’da iç hatlardaki fiyatları biz değil belediyeye bağlı UKOME belirliyor. İç hatlarımızda oradan verilen kararla yüzde 8 zam gerçekleşti.
- Ya dış hatlar? Orada da çok şikayet var.
- Dış hatlarda “dinamik fiyat”a geçtik.
- Nedir bu dinamik fiyat?
- Erken alan düşük fiyatı yakalayabiliyor.
- Şikayetlere bakılırsa bu pek mümkün olmuyor.
- Tam da öyle değil. Çünkü az da olsa fiyat 5 liradan başlyor, 45 liraya kadar çıkabiliyor. Son dakikaya kalan için 45 liralık fiyat devreye girmiş oluyor.
Yaptırdıkları anketin verilerini paylaştı:
- 6 bin yolcumuzla anket yaptık. 5-30 lira arası fiyat yakalayabilenler yeni sistemden oldukça memnun. Bunların oranı yüzde 70’e ulaşıyor.
Bir de hesap ortaya koydu:
- Bir feribot dinamik fiyatla yolcu ve araçları tam kapasite doldurduğunda elde edilen rakam eskisine göre toplamda yüzde 6 daha yüksek çıkıyor. Oysa belediyenin iç hatlarda verdiği zam yüzde 8. Yani, dinamik fiyatın yarattığı artış 2 puan daha aşağıda kalıyor.
Sezgi, plan yapabilen yolcularına çağrıda bulundu:
- Biletinizi erken alın, düşük fiyatı yakalayın.

Ambarlı’dan Eskihisar’a Ro-Ro hazırlığı yapıyor

İDO CEO’su Önder Sezgi’ye Genel Müdür Ahmet Paksoy’la daha önce yaptığımız sohbetlerden bildiğimiz Ro-Ro seferleri planını sorduk:
- Ambarlı-Eskihisar arasında Ro-Ro seferleri başlatmayı planlıyoruz. Bu amaçla gemi kiralama görüşmelerine de başladık.
- Ambarlı’da yeriniz var mı?
- Ambarlı’da deniz ve karada toplam 320 dönümlük yerimiz var. İDO’yu alırken bu alan bize geçti. O alan Ro-Ro seferleri için uygun.
- Ne zaman başlamayı planlıyorsunuz?
- En geç 2012 sonunda devreye girer.
- TIR’ların bir bölümünün artık İstanbul trafiğine girmesi söz konusu olmayacak değil mi?
- Aslında karayoluna göre daha rahat ve avantajlı olacak. Otobüs şirketleri bile bu hattı kullanmayı düşünüyor.
İstanbul trafiğini rahatlatacak bu proje daha hızlı devreye girebilse ne iyi olur değil mi?

76 milyon dolar borç ödedik81 milyon dolar faaliyet kârımız olacak 

İDO CEO’su Önder Sezgi’ye şirketin ciro ve kârlılık durumunu sorduk, hemen borç ödeme örneği verdi:
- İDO’nun eski borçları ve aldığımız kredi masrafları 76 milyon doları buluyordu. Bu yıl sonuna kadar kapatmamız gerekiyordu. Hemen ödedik.
Sonra kâr üretme kapasitesine vurgu yaptı:
- Bu yılı 81 milyon dolarlık faiz, vergi ve amortisman öncesi kârla kapatıyoruz.
Bir de hatırlatma yaptı:
- Bu rakamların 6 aylık diliminde biz varız. Yani, gelecek yıl bu rakamlarda yüzde 30-40 büyüme olabileceğini öngörüyoruz.
Ahmet Paksoy’un yönetim başarısına bir kez daha vurgu yaptı:
- İDO, eskiden zarar ederdi. Ahmet Bey, şirketi son birkaç yılda kâr üreten yapıya kavuşturmuştu.

BTA, İDO’yla denize indi, iskelelerde McDonald’s ve Cafe Nero’lar da açılacak

İDO CEO’su Önder Sezgi, değişime iskelelerdeki büfelerden başladıklarını belirtti:
- TAV’ın işlettiği havalimanlarında hizmet veren grup şirketi BTA’yla ortak şirket kurduk. Adı BTA Deniz. Hemen iskelelerdeki büfelerden devreye girdi. Gemilerde de yılbaşında işi devralacak.
BTA Deniz’in önündeki fırsatlara örnek verdi:
- İskelelerde yılda 1 milyon bardak çay, 1 milyon küçük şişe su satılıyor. 750 bin tost yeniyor.
Sonra yine yiyecek-içecek konusunda yeni anlaşmalarını aktardı:
- McDonald’s, Cafe Nero ve Coca-Cola’yla anlaştık. İskeleler ve gemilerde artık onların büfe, cafe ve ürünleri görülecek.
- Bunun için yeni yatırımlar da gündeme geldi değil mi?
- İskele ve gemilerdeki büfelerin yenilenmesine 10 milyon Euro harcayacağız.
Hemen kira gelirlerini nasıl artırdıklarını vurguladı:
- Yiyecek-içecek noktalarının kiralanmasından eskiden 1 yılda elde edilen gelire biz 1.5 ayda ulaştık.
- Büfelerin yenilenmesi, sözünü ettiğiniz markaların devreye girmesi, yiyecek-içecek fiyatlarını artıracak değil mi?
- Hayır... Yolcu profilimizi iyi bilyoruz. Fiyatlar ona göre olacak. Yani, BTA Deniz, havalimanlarındaki fiyatları buraya taşımayacak.
Akfen, Tepe, Sera ve Souter, İDO’ya verdiği 861 milyon doların bir bölümünü yolcuyu “mideden yakalayıp” çıkaracak gibi görünüyor. 
Yazarın Tüm Yazıları