Güncelleme Tarihi:
BU yıl Venedik Bienali Türkiye Pavyonu’nda yer alacak ‘Çın’ başlıklı işin kavramsal çerçevesi, dün akşam Salon İKSV’de düzenlenen bir basın toplantısıyla tanıtıldı. Toplantıya sanatçı Cevdet Erek’in yanı sıra İKSV Genel Müdürü Görgün Taner ile Türkiye Pavyonu Sponsoru Fiat adına Tofaş Kurumsal İletişim Direktörü Arzu Çolakoğlu konuşmacı olarak katıldı.
Toplantının açış konuşmasını yapan İKSV Genel Müdürü Görgün Taner, “İstanbul Kültür Sanat Vakfı olarak 2004 yılından bu yana yurtdışında etkinlikler gerçekleştiriyor, 2007 yılından bu yana da Venedik Bienali’ndeki Türkiye Pavyonu’nun koordinasyonunu üstleniyoruz. Başlangıcından bu yana bu çalışmalarımızla amaçladığımız Türkiye ve global ölçekteki kültür-sanat evreni arasında kalıcı ve sürekli bir etkileşim sağlamak oldu” dedi.
MEKÂNLA BİRLİKTE ŞEKİLLENECEK
Sanatçı Cevdet Erek hazırladığı sunuşunda, 2000’li yıllardan beri üretmekte olduğu ‘Ritimler Mekânı’, ‘Cetveller ve Ritim Çalışmaları’ ve ‘Ses Süslemeleri’ adlı iş serileri ve diğer işlerinde kullandığı bazı yöntem ve kavramları; sesler, görüntüler ve toplantı sırasında yaptığı çizimlerle örnekledi.
Venedik Bienali 57. Uluslararası Sanat Sergisi Türkiye Pavyonu için mekâna özgü olarak oluşturulacak ‘Çın’, süreç içerisinde gelişerek, mekânla birlikte şekillenecek. İşin hazırlık sürecinde yapılan ve çeşitli mecralarda paylaşılan etütlerden de örnekler veren Erek, ‘Çın’ ile ilgili olarak şöyle dedi:
“Yerinde deneyimlenmesi için yapılan bir mekân işini halen oluşum aşamasındayken burada tarif etmeye çalışmak yerine, bir hazırlık egzersizi olarak şöyle bir hayali beraber kurmayı öneriyorum: Uzakta etrafı çitle çevrili bir harabe, içindeyse oradan gün boyu ayrılmaması gereken bir görevli var. Görevli, sessizlik içinde dolanırken, etrafı dikkatlice süzen bir ziyaretçiyi ve onun sayesinde binlerce cırcırböceğinin konserini fark ediyor. Uzaktan, birbirleriyle konuşmaya çalışan bu ikili, bir anda meydana gelen şiddetli bir sesin verdiği kulak acısından aynı anda kısacık haykırıyorlar. Sonra, görevli, geceleyin, başka bir yerde, pencereyi iki parmak, gürültüyü bir tık açık bırakarak kulak çınlamasını bastırmaya çalışırken bir alarm sesi giriyor içeri: ‘viyuviyuviyuviyu’. Sonra bu hayalin başına dönüp aynı sırayla bir daha hayal etmeyi deniyor”.
YAŞA SANAT YAŞA
Venedik Bienali 57. Uluslararası Sanat Sergisi, 13 Mayıs tarihinde izleyicilerin ziyaretine açılıyor. 26 Kasım’a kadar devam edecek bienalde, Christine Macel’in küratörlüğünde Arsenale ve Giardini’de gerçekleştirilecek ‘Viva Arte Viva’ (Yaşa Sanat, Yaşa) başlıklı ana serginin yanı sıra, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 85 ülkenin sergisi yer alacak. 2007 yılından bu yana İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın koordinasyonunda gerçekleştirilen Türkiye Pavyonu sergisi, İKSV’nin girişimi ve 21 destekçinin katkılarıyla, 2014-2034 yılları arasında Türkiye’nin kullanımına tahsis edilen Arsenale’deki uzun süreli mekânda yer alıyor.
AYNI ZAMANDA MÜZİSYEN
1974’te İstanbul’da doğan Cevdet Erek, Mimar Sinan Üniversitesi’nde tamamladığı mimarlık eğitimi sırasında ve sonrasında Nekropsi müzik grubunda ve çeşitli mimari ofislerde çalıştı. İTÜ Dr. Erol Üçer Müzik İleri Araştırmalar Merkezi’nde (MIAM) Ses Mühendisliği ve Tasarımı eğitimini tamamladıktan sonra 2004-2005 yıllarında Amsterdam’daki Rijksakademie’de misafir sanatçı olarak bulundu. Yerleştirmeleri ve performansları dOCUMENTA (13) (2012), İstanbul Bienali (2003, 2013 ve 2015), Sidney Bienali (2016), Şarika Bienali (2013), Stedelijk Müzesi (2014), MAXXI (2014 ve 2015), İstanbul Modern (2014, 2015 ve 2016), Arter (2011), SALT (2012 ve 2015) gibi etkinlik ve kurumlarda sergilendi. Kaan Müjdeci’nin uzun metrajlı filmi ‘Sivas’ın ses-müzik direktörlüğünü yaptı; Emin Alper’in uzun metraj filmi ‘Abluka’nın müziklerini yaptı ve ses tasarımını Cenker Kökten ile birlikte geliştirdi.