Güncelleme Tarihi:
“Herkes anladığından çok daha fazlasını deneyimler. Yine de davranışı etkileyen anlayıştan çok deneyimdir." -Marshall McLuhan.
Türkiye’de doğan ve 17 yıldır ABD’de yaşayan ressam ve animasyon yönetmeni Tuna Bora, Los Angeles’ta Hollywood’un merkezindeki Show Gallery’de açtığı ‘The Capital O’ başlıklı kişisel sergisinde hem kuir hem de tarihsel ‘Şark’ konumundan, Batı kültürünün vaat ettiği “üstün medeniyet ve küresel itibar” masalını ele alıyor. Anavatanında içselleştirdiği Batı istisnacılığının, Amerika’da gördüğü fetiş nesnesi muamelesinden bakıldığında absürd bir fetih fantezisi olduğu görüşünü mizahi bir dille yansıtıyor. Pandeminin tecrit döneminden ilham alan sanatçı, hareket halindeki arzu, ikna, zorlama ve teslimiyet arasındaki ilişkiyi Öteki prizmasından yansıtıyor. Şarkiyatçılık ve ana akım mahremiyet kültürü arasında gözlemlediği paralelleri görsel olarak işleyen sanatçı, hipergerçeklik mimarisinin sanal yaşamda nasıl yeniden şekillendiğini ve bu teorilerin mahrem deneyimlerimizi ve samimiyeti nasıl yeniden tasarladığını araştırıyor.
Projenin ilk etabında Tuna, ücretsiz porno sitelerindeki arama sonuçlarından elde ettiği 100’den fazla dijital çalışmadan seçili örnekleri tuvale dökerek sanal gerçekliği somutlaştırıyor. İnteraktif olan ikinci kısım, bir soru-cevap oyunuyla katılımcıların içsel gerginliklerini kayda alıyor ve sanatçının kendi yazdığı şiirle buluşarak NFT metinleri oluşturuyor. Böylece, sanal kültür zamanla aşınabilecek bir nesneye dönüşürken, anın içinde deneyimlediğimiz sosyal gerçeklik sonsuzluk kazanıyor.
Tuna, Doğu zihniyetini ve Fransız-İngiliz Şark ressamlarının Doğu’ya empoze ettiği dört temel niteliğini Batı’ya çevirerek, günümüz politikasında hâlâ etkin olan iktidar biçimlerini sorguluyor. Tablo, “ters kovboy kız” pozisyonunda, Amerika Birleşik Devletleri’nin güney sınırındaki insan kimliğini kaybeden göçmenlerin soyut bedeni temsil ederken, Şarkiat’ın “medeni davranış eksikliği ve ahlaki farklılık” kavramını tersine çeviriyor. Görünmez merdiven, Özgürlük Heykeli ve labirenti andıran çevre düzenlemesi, yine Şark’ın mimetik fantezisine resmi göndermeler yapmaktadır: Saplantıları (bu durumda, Amerikan özgürlüğü ve mutluluk arayışı sözü) canlı tutmak için bu kılıfı yabancı topraklara giydirmek. Titan denizaltısı ise göçmen gemisiyle aynı sularda yüzüyor ve bültenine gölge düşürüyor. Son olarak, parçanın cansız renkleri, Şarkiyat paletinin tozlu, örümcek ağlarıyla kaplı ideolojisine de atıfta bulunuyor. Ancak Tuna’nın çalışmalarında dekoratif detayların yerini, ulusal ve sosyal sınırlardan gelen pürüzlü detaylar ve dokular alıyor.
Tuna Bora’nın randevuyla gezilebilen sergisi 4 Eylül’e kadar sürecek. Randevu adresi: showgallery.as.me/ veya margot@show.gallery
İletişim için: Margot Ross, margot@show.gallery
www.show.gallery
1515 N. Gardner Street | Los Angeles, CA, 90046 | +1.323.217.2237 | www.show.gallery
Tuna Bora hakkında