Selim Turan sergisini görmek için 7 neden

Güncelleme Tarihi:

Selim Turan sergisini görmek için 7 neden
Oluşturulma Tarihi: Haziran 01, 2017 15:17

Batı sanat dünyasında kabul gören ilk Türk sanatçılardan Selim Turan'ın sanat anlayışını ortaya koyan sergiyi görmek için yedi neden...

Haberin Devamı

 1. Feyhaman Duran sergisiyle birlikte öğrencisi Selim Turan’ı aynı mekanda, SSM’de görebilmek ikisinin de farklı eğilimlerini, birbirlerine uzaklıklarını tespit edebilmek için.

2. Küratör Necmi Sönmez, tez/ antitez ve sentez olarak büyük bir özenle kurguladığı sergide, Selim Turan’ın düşkün olduğunu bildiği tasavvuf düşünürü Feridüddin Attar’ın ‘Mantıku’t-Tayr’ kitabından alıntılarla adlandırıyor sergiyi... Attar’ı keşfetmek için önemli bir adım bu sergi.

3. Selim Turan’ı soyut ressam olarak bilirken onun döner son derece naif heykelleriyle karşılaşmak için. Sanatçının 1970’li yıllara ait bu karışık teknikteki ‘Cambazlar’ serisi serginin en büyük sürprizi. Dönemin Alexander Calder ya da Jean Tinguely’nin modern işlerinden çok daha farklı karton, çivi, tel, süt şişesi kapaklarını bükerek, keserek oluşturduğu heykellerin dönmesi için onlara insan elinin değmesi gerekiyor. Selim Turan, Ege bölgesindeki Yörükler arasında yaygın olan Sarı Kız efsanesini dinlemekle kalmamış, onların Edremit’e yakın Tahta Kuşlar Köyü’nde her yıl yaptıkları törenlere de katılmış. Bu folklor şenliğinin pagan karakterinden etkilenmiş. Bir tür oyun olarak yaptığı hareketli heykellerindeki figürler hem meleklere, hem de Sarı Kız’a referans verdiğini yıllar sonra Necmi Sönmez’e aktarmış.

4. Adnan Çoker’in deyişiyle Türk resmine en büyük bela akademi hocası Leopold Levy’nin dönemine etkisini öğrencisi Selim Turan’ın gerçekçiliği aracılığıyla analiz etmek için.

5. Tutkulu bir Yeniler grubu üyesiyken 1941’de yaptığı Balıkçı ve Dilenci portrelerindeki toplumsal gerçekçiliğin yerini 1968 yılında Paris öğrenci hareketleri sırasında soyut kuşlu manzaralar alışının sırrını çözememek için.

6. Soyut işlerini çağdaşları Hakkı Anlı, Mübin Orhon, Nejad Devrim ve Fahrünissa Zeid ile birlikte düşünmek ve hatta kıyaslamak için.

7. Karısı, Hamburg’da heykel okuyan sanatçı Şahika Turan’ı bir modele asla indirgemeden pek çok kez resmettiği ve 1940’lı yılların anti turistik Bodrum’undan haber verdiği için...

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!