Her şeyi göze alıp kaçmayı seçenlerin öyküsü

Güncelleme Tarihi:

Her şeyi göze alıp kaçmayı seçenlerin öyküsü
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 11, 2017 17:12

Dünyada en az 65 milyon insan savaşlar ve diğer nedenler yüzünden yerinden edilmiş durumda. Bu insanların çoğu da mülteci. Türkiye ise 3 milyona yakın Suriyeliyi konuk ediyor. Göç ister iltica için, ister başka nedenlerle olsun hem insani bir trajedi hem de siyasi, ekonomik ve sosyolojik bir sorun. Böylesi önemli bir sorunun sanatta yansımasını bulmaması imkansızdı. Toplumsal duyarlılığıyla bilinen günümüz resminin güçlü isimlerinden Temür Köran da 20’inci kişisel sergisinde çağımızın bu trajedisini tuvaline yansıtıyor...

Haberin Devamı

Temür Köran, sanat serüvenini neredeyse son 17 yıldır takip ediyorum. Bu sergi daha öncekilere hiç benzemiyor, çok daha hüzünlü ve sarsıcı...
Evet haklısın... Resimlerimde hep acı temasından uzak durdum. Oysa şimdi kendimi yaşanan bu küresel travmanın içinde buluyorum. Düşünce şeklim görsel olduğu için yaşanan onca dramı görmezden gelmek mümkün değildi...

Kimlerin öyküsü var bu sergide?
Ait olduğu topraklardan zorunlu olarak kopartılan, yerlerinden yurtlarından edilen insanların öyküsü var. Göç insanları sadece yeni coğrafyalara sürüklemekle kalmıyor, aynı zamanda geçmişle gelecek arasında bir nevi arafta kalmaya mahkum ediyor. Kalıcı hasarlar yaşatıyor, adeta kıyametin nefesini ensenizde hissettiriyor. En kötüsü de ‘ne olacağım’ sorusuyla baş başa bırakıyor.

Haberin Devamı

Gece karanlığında tıka basa dolu tekneler, denize savrulmuş insanlar, eşyalar, göğe yükselen çocuklar... Bu resimleri yaparken çok zorlandığın bunaldığın anlar oldu mu?
Tabii empati kurduğun için kolay olmuyor... Aslında 2013 yılından beri göç konusunu işliyorum. Ama benim için asıl kırılma noktası iki yıl önce Aylan Bebek’in sahile vuran cansız bedeni olmuştu. O fotoğrafı gördüğümde ‘elmas pençeli bir kartal sanki böğrümden yakalamış’ gibi kendimi çaresiz ve acı içinde hissetmiştim.

Her şeyi göze alıp kaçmayı seçenlerin öyküsü

Her zamanki gibi resimlerinde çok katmanlı bir görsellik var. Resimlerinde figür kadar renklerin de güçlüdür ama bu kez hem renklerin hem de desenlerinin daha sembolik anlamları var gibi, ne dersin?
Evet, genellikle Orta Doğu coğrafyasının belleğimde oluşturduğu renkleri kullandım. Toprak, güneş ve ateşi çağrıştıran sıcak renkler diyebilirim. Desenler de zaten trajedinin ta kendisi...

Mavi de yoğun kullanılmış...
Evet mavi soğuktur ama özgürlük ve mücadeleyi daha iyi anlatır, onu da tamamlayıcı olarak kullandım...


Temür Köran Kimdir?
1986 yılında MSGSÜ Yüksek Resim Bölümü Devrim Erbil Atölyesinden mezun oldu. 1996 yılında da aynı üniversitede Sanatta Yeterlilik programını bitirdi. İlk kişisel sergisini 1989 yılında açtı. 1997 yılından bu yana Evin Sanat Galerisi ile birlikte çalışıyor.

Haberin Devamı

Temür Köran’ın ‘Göç’ başlıklı sergisi 31 Mayıs’a dek Evin Sanat Galerisi’nde izlenebilir.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!