Güncelleme Tarihi:
Çağrı Saray, yeni sergisi ‘Unutmanın Eşiği’yle bizleri her gün önünden geçtiğimiz yapılara bir daha, bu kez ‘yeni bir gözle’ bakmaya davet ediyor.
Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Temel Eğitim Bölümü’nde görev yapan sanatçı; 2014’te Lefebvre’in ‘bellek mekânları’ kavramından yola çıkarak başlattığı serinin devamı niteliğindeki çalışmaları yaklaşık üç yılda tamamlamış. İşlerinde konu ettiği mekânlara; hem toplumsal -her biri yakın tarihin önemli tanıkları- hem de kişisel tarih -babasıyla İstanbul Üniversitesi bahçesinde yaptığı yürüyüşlerin, öğrencilik yıllarında Resim Heykel Müzesi ziyaretlerinin etkisi olmuş- bağlamına bakarak karar vermiş.
Ele aldığı yapılardan biri olan SEKA Kağıt Müzesi’yle ilgili şöyle diyor: “SEKA Kâğıt Müzesi’ne biraz yakından baktığınızda, Mehmet Ali Kâğıtçı’nın hikâyesini ve fabrikadan ayrılışına dair soru işaretleriyle karşılaşıyorsunuz. Diğer yandan SEKA’nın Türk modernizminin bir temsili olarak sadece bir kâğıt fabrikası değil, kültür-sanat alanını besleyen bir merkez olduğunu fark ediyorsunuz. Özelleştirmeyle SEKA arazisinin yine kent merkezlerinde yer alan tüm yapılar gibi rant tehlikesiyle karşı karşıya kaldığını, yerel halkın buna nasıl direndiğini ve İzmitli her ailenin mekâna ilişkin bir hikâyesi olduğunu öğreniyorsunuz. Bu veriler, elbette mimarlık ya da sosyoloji alanından kişiler için zaten biliniyor fakat benim için önemli olan; bu bilgilerin şu soruyu sorduruyor olması: “Biz bu şehirlerde büyümüş ve burada ikamet eden bireyler olarak acaba her gün önünden geçtiğimiz bu yapılara gerçekten bakıyor muyuz?”
Toplumda ‘hatıra’nın ‘kutsallaştırıldığına’ dikkat çeken Saray, “Ne yazık ki bu coğrafyada acıları saklama, onlardan ders çıkarmama gibi bir alışkanlığımız var. Bu, halkın duyarsızlaştırılmasının bir sonucu. Kolektif bellek mekânlarının kıymetini bilmiyoruz. Bir tren garının nasıl işlevsizleştirildiğini, 1’inci derece kültür varlığı olarak tescillenmiş bir kültür merkezinin neden yıkıldığını, bir üniversite binasının neden dönüştürüldüğünü veya restorasyon ilkelerinin neden bu coğrafyadaki mimari yapılar söz konusu olduğunda uygulanmadığını ya da neden kent merkezinde yer alan arazilerin el değiştirdiğini düşünmüyoruz. Bu, belleğimizden vazgeçmektir” diyor.
‘Unutmanın Eşiği’ başlıklı sergiyi 8 Nisan’a kadar Pilot Galeri’de görebilirsiniz.