Güncelleme Tarihi:
İlk yazılarım için iki gazetede yazmaya başladım: Biri Tanin, diğeri de Hür Vatan. Tanin’in sanat sayfasını şair Nevzat Üstün yönetiyordu, Hür Vatan’ın sayfasını da Ümit Yaşar Oğuzcan... Tanin kapandığında, hiç kuşkusuz telif ücretleri de ödenmemişti. Hür Vatan’ın sanat sayfasını yöneten Ümit Yaşar Oğuzcan telif ödeme konusunda duyarlıydı.
Unutmadığım gecelerden biri Nil Lokantası’nda yemeğe gittiğimde Edip Cansever’le karşılaştığım akşamdır. O gün ‘Yaşantıya Ambargo’ yazımı beğenmemişti, eleştirmenliğin nasıl bir iş olduğunu zarif göndermelerle anlatıp uyarmıştı.
Bir ara da Yeni İstanbul’da yazmaya başladım, iki yakın arkadaşım beni çağırmışlardı, oradan da ayrıldım, tabii ki hiçbir telif alamadım. Neyse ki o gazeteyi çıkaranlar kısa sürede basın dünyasını terk edip gittiler.
Altın Kitaplar’a gelince; orada Yeni Edebiyat’ın yazıişleri müdürlüğünü yaptım. Cumhuriyet’te kitap yazıları yazmamı sağlayan Kemal Tahir’di. Cevat Fehmi Başkut, Cumhuriyet’ten ayrılınca yerine Ankara Bürosu’nun şefi Ecvet Güresin gelmişti. Kemal Tahir’e, kitap yazısını kime yazdırmak istediğini sorunca o da benim adımı vermiş. Öylece Cumhuriyet’te kitap tanıtımları yazmaya başladım. Uzun süre sonra kitap tanıtımlarını Türker Acaroğlu üstlendi. Daha sonra kitap yazılarını Rauf Hoca (Mutluay) yazdı Cumhuriyet’te kitap yazılarım dışında yazdığım sayfaları da Mehmet Barlas hazırlardı, gösterişli bir mizanpaj yapardı. Acaroğlu, Basma Yazı ve Resimleri Derleme Müdürü idi, resmi mevkii icabı bütün kitaplar ona gelirdi. Cağaloğlu’ndan aşağıya inerken solda vakfa ait bir binanın üst katında otururdu, alt katta devlet yayınlarının satıldığı bir dükkân vardı. Acaroğlu ile dost olmuştuk, makamına sık sık uğrardım.
27 Mayıs darbesinden sonra Milli Birlik Komitesi üyeleri, Grigory Petrov’dan Türker Acaroğlu’nun dilimize çevirdiği ‘Ak Zambaklar Ülkesinde’yi okuyorlardı. Yaşar Kemal’in röportajlarında bunu okumuştuk. Ayrıca Cumhuriyet’te karikatür eki olan Ciddiyet’i yönettim. İdari açıdan asıl çıkaran Tan Oral’dı. Bir süre sonra Cumhuriyet’ten ayrıldım, bu kez Yeni Gazete’nin sanat edebiyat sayfasını yönetmeye başladım. O zaman Yeni Gazete, Hürriyet’in karşı sokağında, eski Vatan gazetesi binasının olduğu yerdeydi. Daha sonra da ekteki çalışmalarımı bırakıp Hürriyet Gösteri’yi çıkardım, projeyi sunan Nezih Demirkent’ti, sahibi de Sedat Simavi idi. Zamanında epey tiraj aldık.
Sinema Ansiklopedisi eki verdik, Sedat Simavi’nin iki önerisini uyguladık. Tanınmış Türk ressamlarının röprodüksiyonlarını armağan ettik, Türk şiirinden kasetler verdik. Yazımızın amacını özetleyelim; Selim İleri’nin önsözüyle yayımlanan, Mehmet Barlas’ın Göksan Göktaş ile hazırladığı nehir söyleşi kitabı ‘Dün Dündür’ü okuyun. Rauf Mutluay’ın kitaplarını alın. Ümit Yaşar Oğuzcan’ın şiirlerini yeniden okuyun.