En doğal resimleriyle Viyana’da

Güncelleme Tarihi:

En doğal resimleriyle Viyana’da
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 21, 2023 13:24

Ekrem Yalçındağ’ın Kunstforum Viyana’da açtığı ve yakın arkadaşı sanatçı Hermann Nitsch’e ithaf ettiği ‘Dünyayı Yeniden Görmek’ isimli sergisinin odağında bitki motiflerine yer verdiği son serisi ‘Natures’ var.

Haberin Devamı

Kunstforum Viyana, Sevil Dolmacı Art Gallery ve Kai Middendorff Galerie işbirliğiyle Ekrem Yalçındağ’ın ‘Dünyayı Yeniden Görmek’ isimli solo sergisine ev sahipliği yapıyor. Yalçındağ’ın yakın arkadaşı sanatçı Hermann Nitsch’e ithaf ettiği, küratörlüğünü Robert Fleck’in üstlendiği serginin odak noktası, sanatçının son serisi ‘Natures’a ait ilk kez sergilenen tuvaller... Boyutları 2.90 x 7 m’ye varan bu resimlerde sanatçı, resmini ağaç baskı ve serigrafiyle birleştirerek süs olgusunu inceliyor.
Yalçındağ, ‘Natures’ serisinde tuvalin her yerine boyalı ahşap levhalar basıyor. Böylelikle ortaya çıkan ‘ağaç izleri’, yaşam ve büyüme izleri olarak resminin dairesel formlar alan ince çizgi ağıyla örtüşüyor. Sanatçı, resimlerinde çelişki gibi görünen dünyaları birleştiriyor. 1960’lardan itibaren tekniğe hâkim olan Andy Warhol’a saygı duruşunda bulunarak tuval zemininin üzerine büyük bitki motiflerini serigrafi baskı şeklinde uyguluyor. Warhol ve Nitsch gibi Yalçındağ da boya ve fırçayla üretilen klasik, geleneksel bir resim stilinden vazgeçerek temel ilkeleri görünür kılan aşırı bireysel bir görsel dil kullanıyor.

Haberin Devamı

En doğal resimleriyle Viyana’da

Batı geometrik soyutlama geleneğinde yer alan Yalçındağ’ın eserlerinde Doğu’nun süsleme geleneğine göndermeler de hissediliyor. Eserlerinin alışılmadık, rölyef benzeri yükseltilmiş yüzeyi, sanatçının minyatür bir fırçayla bir milimetre kalınlığında yağlıboya uygulayarak ince çizgiler bırakmasıyla oluşturuluyor. Avusturyalı küratör Robert Fleck’e göre, “Ekrem Yalçındağ’ın resminde Batı resim geleneğinde daha önce hiç olmadığı kadar inişler ve çıkışlar bulunmaktadır”.
Sanatçının yalnızca görsel değil, aynı zamanda dokunsal olarak da tek bir resim yapması birkaç haftayı alır. Bu nedenle Hermann Nitsch, Ekrem Yalçındağ’ın sanatı hakkında şöyle yazmıştı: “Onun tüm girişimi ritüel bir yapıya sahiptir. Yaptığı şey bir ritüele karşılık gelir.”
Hermann Nitsch, Ekrem Yalçındağ hakkında “Doğu ile Batı arasında bir yerde, Berlin, Frankfurt, İstanbul ve Viyana’da çalışan gerçek bir sanatçı var. Farklı kültürlerde ustalaşacak ve bunları birbirine bağlayacak güce ve boyuta sahiptir. Çalışmaları hiçbir yere yabancı değil, belki de yeni bir dünya bilincinin ifadesidir” demişti.

Haberin Devamı

Ekrem Yalçındağ, 1997’den beri geliştirdiği ‘motiflerine’ paralel olarak, yoğun renkli dairesel imgeler yer alan (birkaç yıldır monokrom varyasyonları da olan) farklı seriler geliştiriyor. Renk kombinasyonlarını ise soyutlaşmış bir gerçeklikten ödünç alıyor. Bu yuvarlak tuvallerin renklendirilmesi, sanatçının günlük yaşamda, reklam panolarında, vitrin dekorasyonlarında, giysilerde vb. gördüğü renk kombinasyonlarının izlenimlerine dayanıyor. Yalçındağ, bu seriye ‘Impressions from the Streets/ Sokaktan İzlenimler’ adını veriyor. Nesnelerin kendileri artık bu eserlerde görünmez. Böylece Ekrem Yalçındağ, gördüklerini ve yaşadıklarını kusursuz, soyut bir imge dünyasına aktarır.
Ekrem Yalçındağ’ın son 20 yılda ürettiği resimlerden bir seçki içeren ‘Dünyayı Yeniden Görmek’, 1 Ağustos’a kadar Kunstforum Viyana’nın özel olarak tasarlanan ana salonunda görülebilir.

BAKMADAN GEÇME!