Display’de üç yeni sergi

Güncelleme Tarihi:

Display’de üç yeni sergi
Oluşturulma Tarihi: Haziran 05, 2023 15:35

BüroSarıgedik’in Şişhane’deki Bilsar binasındaki geçici sergi mekânı Display, baharı üç yeni sergiyle karşılıyor. Eda Çekil’in ‘Bakım Haritası’ ve Larissa Araz’ın yitik coğrafyalara baktığı ‘Yarı Kurmaca’ sergilerinin yanı sıra Berat Işık, Gülsün Karamustafa ve Vahap Avşar’ın son işlerinin de görüleceği grup sergisi ‘Akrobatik Hareketler’ gündeme yakından ve uzaktan bakan çalışmaları bir araya getiriyor. Üç sergi 30 Temmuz’a kadar görülebilir.

Haberin Devamı

Eda Çekil’in ‘Bakım Haritası’ sergisi, nüvesinde kadının ev içine hapsedilen, görünmez kılınan emeğini yansıtmaya odaklanıyor. Eda Çekil bu amaçla 1965 tarihli hasta bakım kılavuzundan, aile fotoğraflarına uzanan bir yelpazede örnekleri hazır malzemelerle işleyerek dönüştüren çalışmalar kurguluyor. Bakım işleri arasında kadının kendine ayırdığı zamanın izini süren kırmızı çizgi, kadını anonimleştiren beyaz kurdele, sınırlayan, içeride tutan ve dışarıda bırakan duvarlar, dayanışmaya ama aynı zamanda dirence ve karşı duruşa sokulan objektif Çekil’in kendi yaşamını sorgulamasının da izlerini taşıyor. Sanatçının son iki yıllık üretimlerinden kurulan sergide daha önce Bilsart’da gösterilen video işi Cilve Belle Naz Belle de mekâna özgü bir yerleştirmeyle yer buluyor.

Display’de üç yeni sergi
Eda Çekil, İsimsiz

Haberin Devamı

Kültürün ‘kendimiz hakkında kendimize söylediğimiz hikâyeler’ olduğuna inanan Larissa Araz’ın sergisi ‘Yarı Kurmaca’ ait olduğu farklı coğrafyalara yayılan kültürleri otobiyografik ve hayali bir anlatının içinde sunuyor. Fotoğraf mecrasının belgesel niteliğini önceleyen sanatçı, aynı zamanda fotoğrafçıların hep en iyi yalancılar olduğuna da inanıyor. Bu çelişkinin kesiştiği yeri edebiyatta son dönemlerde bolca kullanılan ‘auto-fiction’ (otobiyografik kurmaca) anlatı türüne benzeten Araz, edebiyatta kullanılan bu tekniği kendi fotoğraflarında bulmaya çalışıyor. Fotoğrafların olgusal olarak varlığı kesin olsa da içerdiği hikâyeler kimi zaman devlet kimi zaman toplum nezdinde kurmacadır. Fotoğraflardaki bazı mekânlar artık yoktur, bazılarıysa zaten hiçbir zaman olmamıştır. Sanatçı kendi gerçekliğini fotoğraf üzerinden bulmaya çalışırken izleyicilere, bağlı olduğu toplumların ve coğrafyaların hayali gerçekliğini sunuyor. Hangi hikâyeleri anlattığını seçmek izleyiciye kalıyor.

Display’de üç yeni sergi
Larissa Araz, Egeli

Haberin Devamı

Berat Işık, Gülsün Karamustafa ve Vahap Avşar’ın en son çalışmalarından yola çıkarak, daha önce sergilenmiş eserlerini de içeren bir seçkiden oluşan ‘Akrobatik Hareketler’, ilhamını Rancière’in ‘duyulurun paylaşımı’ (le partage du sensible) kavramından alıyor. Bireylerin mevcut siyasi statükoya dair memnuniyetsizliğini yankılayan eserler, toplumsal ve yasal kategorileri yöneten normatif kodların birbirinden ayrıştırıldığı hatların kaydırılması, kırılması ve/veya aşındırılmasıyla önceden algılanamayanın (duyulamayanın) algılanabilir (duyulabilir) hale getirilmesinde adımlar olan eylem ve(ya) söylemlerin olasılıklarına dair bir bakış açısı öneriyor. Eserler arasındaki çok katmanlı referans ağlarına dayanan bir yerleşimle sunulan sergi, izleyicisine politik duyumlanma olasılıklarına dair umut vaaderken birlikte sıkışmışlığın verdiği çaresizlik hissi ve öfkeye de kulak veriyor.

Display’de üç yeni sergi
Vahap Avşar, Arguvan'a Yol

Üç sergi de 30 Temmuz’a kadar hafta içi sabah 10’dan akşam 5’e kadar BüroSarıgedik’in Şişhane’deki Bilsar binasındaki geçici sergi mekânı Display’de görülebilir.

BAKMADAN GEÇME!