Aşkın distopyası

Güncelleme Tarihi:

Aşkın distopyası
Oluşturulma Tarihi: Mart 16, 2017 13:19

Aslı Tohumcu, son kitabı ‘Sevil de Sevme!’de farklı bir biçim deniyor ve eseri görsel-yazınsal ortaklığa dönüştürüyor. Gecenin ve distopyanın karanlığında geçen öyküyü, Seyhan Argun resimlemiş.

Haberin Devamı

Bu öyküde bir ‘terslik’ olduğunu, kitabın daha ilk cümlesinden hissediyorsunuz: “Seks yaptığı hiçbir kadın onu bu kadar boktan bir yere getirmemiştir.”
Aslı Tohumcu’nun diline aşina olanlar, edilgen olmayı reddeden kadın karakterlere alışkındır elbette. Ancak bu cümle bundan çok daha fazlasını barındırıyor. Tohumcu, bir toplumsal cinsiyet distopyası koyuyor önümüze. Toplumsal roller ve iktidar ilişkilerindeki kadın-erkek asimetrisini tersine çeviriyor. Ters yüz ediyor ama yok etmiyor.

Gecenin ve distopyanın karanlığında geçen öykü, yol kenarındaki ucuz bir otelde başlayıp bitiyor. Zamandan ve mekândan bağımsız gibi görünen olayın tanıdık bir coğrafyada geçtiğini, kullanılan isimlerden var sayıyoruz. Ne zaman ve nasıl olduğunu bilmediğimiz biçimde, kadınlar karşı devrim yapmışlar ve iktidarı ele geçirmişler. Erkekler ise birer zevk ve üreme nesnesine dönüştürülmüş. Beyinleri yıkanmış, robotlaştırılmışlar. Kişiliklerinden soymak için isimleri ellerinden alınmış...

Haberin Devamı

Aşkın distopyası

Bu siyah-beyaz hikâyenin tek rengi, kahramanımız Ella. Yasak olmasına rağmen âşık olduğu ED 47 ile kaçmaya çalışan Ella, tutkunun ve kanın kırmızısını temsil ediyor adeta. İktidarı her anlamıyla ele geçiren kadın fikri, ilk bakışta size iyi gelebilir. Ancak iktidar kullanımı ve sosyal rollerde eşitlik sağlanmadığı sürece her tür asimetrinin bir çeşit distopya yarattığı, öykünün hemen başlarında ortaya çıkıyor. 

Aşkın distopyası

‘Sevil de Sevme!’, okuyucusuna Ursula Le Guin’in zihin açan olasılıklarını sunmuyor, karşımızda Orwellvari bir kadın iktidarı var. Kadınlar bir ‘kız kardeşlik’ sistemi kurmuşlar ama yöntemleri onları eril sistemin bir adım ötesine taşıyamamış. Kadınların kurduğu sistem hâlâ kurbanlarını kadınlardan seçiyor. Sistemin karanlığını yırtmaya cesaret edenler, bunu deneyenler yine kadınlar oluyor. Ve nihayetinde yine anlıyoruz ki, asimetri ortadan toptan kalkmadığı sürece birileri hep kurban oluyor.

Haberin Devamı

Seyhan Argun’un karakalem resimleri, hikâyenin her aşamasında okuyucuya eşlik ediyor, bu karanlık olasılığı gözünüzde canlandırmanıza yardımcı oluyor. İletişim Yayınları’ndan çıkan ‘Sevil de Sevme!’, okuyucuna görsel ve zihinsel bir deneyim sunuyor.

 

SEVİL DE SEVME          

Aşkın distopyası

Aslı Tohumcu
İletişim Yayınları, 2017
40 sayfa, 23 TL.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!