12. Eğitimde Edebiyat Semineri gerçekleşti

Güncelleme Tarihi:

12. Eğitimde Edebiyat Semineri gerçekleşti
Oluşturulma Tarihi: Mart 04, 2019 12:38

Günışığı Kitaplığı’nın 2 Mart’ta düzenlediği 12. Eğitimde Edebiyat Semineri, şair Haydar Ergülen'in kapanışıyla sona erdi.

Haberin Devamı

Günışığı Kitaplığı’nın 2 Mart’ta düzenlediği 12. Eğitimde Edebiyat Semineri, şair Haydar Ergülen'in kapanışıyla sona erdi. 12. Eğitimde Edebiyat Semineri’nin kapanışını yapan şair Haydar Ergülen, ‘Okulu Dizelerle Donatmak’ başlıklı konuşması için özel olarak kaleme aldığı şiirini seslendirdi. Ergülen; Yunus Emre’den Nâzım Hikmet’e edebiyat tarihimizdeki önemli şiir duraklarına ve şairlere göndermeler yaptı. “Çocukluk şiiri sokaktan toplamaktır” ifadesiyle hafızalara kazınan Ergülen, şiirin, kendi şiirinin farkında olmayan insanları uyarmak için şairlerin kullandığı bir işaret dili olduğunu dile getirdi. Eğitimcilere, “Şiir için çok okumak ve etkilenmek lazım. En çok da gençlerden etkilenmeliyiz, çünkü onlar bugünü temsil ediyor,” sözleriyle seslendi. FMV Işık Ortaokulu’nun ev sahipliğini üstlendiği geleneksel seminere bu yıl 35’i aşkın ilden, 600’e yakın öğretmen, eğitim yöneticisi, kütüphaneci ve akademisyen katıldı. ‘Eğitimde edebiyat’ konularının uzmanlar, edebiyatçılar ve eğitimciler tarafından tartışıldığı seminerler, edebiyatın eğitim öğretimde nitelikli yer bulması ve yaratıcı yollarla kullanımı için meslek içi gelişimi hedefliyor.

“Sanatın aydınlanmacı işlevini kimse önleyemez.”

On ikinci seminerin açılış konuşmasını yapan Prof. Dr. Onur Bilge Kula, felsefe ve edebiyatın eğitimde işlenişine ilişkin deneyimlerini ve önerilerini eğitimcilerle paylaştı. ‘Dil Estetiği ve Eğitim Felsefesi’ başlıklı konuşmasında, özgür ve doğru bir düşünme biçimini kurmak için dilin önemini vurgulayan Kula, “Sanatçı, üretmeye devam ettiği sürece sanatın aydınlanmacı işlevini kimse önleyemez,” ifadelerini kullandı.

Seminerin dikkati çeken oturumlarından birinde; yazar ve yayıncı Mine Soysal, çağdaş edebiyatın sevilen yazarlarından Irmak Zileli, öğrencileriyle edebiyatı buluşturma deneyimleriyle fark yaratan öğretmenler Nurlu Tutlu ve Eser Demirkan Özpalabıyıklar bir araya geldi. ‘Öğretmen, Veli ve Yazar Üçgeninde Eğitimde Edebiyat’ başlıklı söyleşide Mine Soysal yetişkinlere dair, “0-17 yaş grubunu çok seviyoruz, ama okur olarak ciddiye almıyoruz, gereken saygıyı göstermiyoruz,” yorumunda bulundu. Irmak Zileli ise okurluğun bir oyun alanı olduğunu, oyun oynayan çocuğun özgürce oynayabilmesinin gerekliliğini belirtti ve, “Hikâye kurmak ve okumak, ancak özgür olarak yapılacak bir deneyim,” dedi.

Haberin Devamı

Haldun Taner Öykü Ödülü sahibi yazar Neslihan Önderoğlu, gençlerle sınırsız bir iletişim evreninin öyküler aracılığıyla nasıl kurulabileceğine dikkati çekti. Öykünün, “Günlük hayatın ve bireysel yolculukların nasıl işlediğini anlamada çok önemli,” olduğunu ifade eden yazar, “Gençlerle bir araya geldiğimde, okumanın, insanı anlama ve empati kurma yolunda çok önemli olduğunu söylüyorum.” dedi.

Zeynep Cemali Öykü Yarışması Proje Başkanı, editör Dr. Müren Beykan, ödüllü genç öykücülere eşlik edebilen bir öğretmen olan Ayşe Özlem’le söyleşti. Beykan, son başvuru tarihi 22 Mayıs olan yarışmaya dair önemli ayrıntılar paylaştı ve yılın temasının “yalan” olduğunu hatırlattı. Yarışmada kazanma endişesi yerine, sınıfta paylaşılanların ve öğretmenin aktardıklarının “öğrencilerin öykü yazarken kendilerini keşfetmesine” katkısından söz etti. Ayşe Özlem ise, öğrencileriyle edebiyat ve öykü yarışmasına hazırlanma deneyimini çarpıcı örneklerle özetledi.

Seminerin ‘Yaratıcı Okuma Uygulamaları’ bölümünde dört öğretmen, öğrencileriyle gerçekleştirdikleri yaratıcı okuma uygulamalarını meslektaşlarına sundu. Kitap seçiminden uygulama adımlarına dek öğrencilerinin okudukları kitaplardan yola çıkarak ürettikleri projeleri örneklediler.

12. Eğitimde Edebiyat Semineri’nin tüm içeriği Mayıs’ta, edebiyat e-dergisi Keçi’nin YAZ 2019 sayısında, keciedebiyat.com adresinde yayınlanacak ve ücretsiz olarak okunabilecek.

BAKMADAN GEÇME!