OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 15, 2004 00:00
Bitmez tabii... Neler neler yaÅŸadık da hala bitmedi... Zaten bu sevda baÅŸka sevdalara hiç benzemedi ki.. Bak ÅŸimdi ya ne geldi aklıma?.. GeçmiÅŸ zaman olur ki, günlerden bir gün motorumun zincirini yaÄŸlamaya karar verdim. Bu yaklaşık 3 sene önce benim zincirimle ilk tanışışım oluyor. Elimdeki zincir yağını gözümün gördüğü, elimin yettiÄŸi her yerine bir güzel sıktım. Gözle görüldüğü kadarıyla operasyon baÅŸarıyla tamamlanmıştı. Atladım motoruma koyuldum trafikte yola...Yapmam gereken normal bir frenajda, öndeki otomobile yapışmamak için direksiyonu sola kırmamla oradaki otomobile de çarpmamak için ayağımla otomobili salak salak itmeye çalışmamı hala gülerek hatırlıyorum... Bu iÅŸte bir terslik vardı. Gayet normal fren yaptığım halde öndeki otomobille kardeÅŸ olacaktı benim delikız. Çünkü arka fren hiç yok... Neyse, ucuz atlatılan bu olayda motoru doÄŸru ustama götürdüm ve nasıl tırsa tırsa... Usta çok güldü derdimi anlatınca ve motora bakıp ‘‘Bunun zincirini kim yaÄŸladı?’’ dedi. ‘‘Beeeen!’’ dedim övüne övüne... Gülümseyerek, anlattı yaptığım yanlışları... Zinciri yaÄŸlayayım derken fren diskini nasıl yaÄŸladığımı. Bu arada zincirin bana dönük kısımlarına sıktığım yağın, hele hele de zinciri hiç temizlemeden bu iÅŸlemi yapmamın ne lüzumsuz hatta zararlı olduÄŸunu... O günlerden kalan çok ciddi bir zincir takıntısı vardır bende. En kralını yapmayı öğrendim tabii bu hırsla...Görüldüğü üzere, motor kullanmaya ilk baÅŸladığımda gerçekten ben de okuyup duyduklarım dışında pek bir ÅŸeyden anlamıyordum. Etrafımda da öyle dolu dolu motorcu dostum olmadığından pek çok ÅŸeyi buna benzer anılarla deneme yanılma yoluyla öğrendim. Bu yol benim çok tavsiye edebileceÄŸim bir yol deÄŸil açıkçası... Çünkü başıma çok ÅŸey geldi ve pek çoÄŸunu şükür ki ucuz atlattım. Sonra bildiÄŸim, öğrendiÄŸim ÅŸeyleri böyle küçük küçük sizlerle paylaÅŸmaya baÅŸladım. Ä°ÅŸte bu paylaşım baÅŸladığında hayatımda önemli bir deÄŸiÅŸiklik oldu. Önceden, tecrübe edip bildiÄŸim ÅŸeyleri anlattığımda ‘‘he gülüm he... ya öyledir tabii...’’ deyip beni ‘‘kız kısmı ne anlar motordan, sallıyo abi...’’ edasıyla dinleyen profil, birden ‘‘aaa abi ya bi de ÅŸu durumu Rüzgar'a soralım, onun kesin bunla ilgili de başına biÅŸi gelmiÅŸtir, kesin bilir.’’e dönmeye baÅŸladı. Bu benim için elbette mutluluk verici... Ama, bu durumu kullandığım hiç olmadı dersem de yalancı olurum. Heh he... Nasıl mı? Okuyun hele... 8-9 ay önceydi... Katıldığım bir motorsporları seminerinde dünya tatlısı bir abiyle tanıştım. Abi hem dünya tatlısı hem motorsporları konusunda pek üstün bilgi ve tecrübe sahibi biri. Neyse, gel zaman git zaman o da motor sevdasına kapılıp, ‘‘Ben de bi tane alcam’’ diye söylenmeye baÅŸladı ve bir gün bir baktım, dediÄŸini yaptı. Motosiklet konusunda her ÅŸeyi öğrenmeye o kadar hevesli ki bildiÄŸim her ÅŸeyi bir çırpıda anlatma isteÄŸi yaratıyordu bende. Çok kısa sürede motosiklet kullanımını kavrayıp trafikle tanışan sevgili abi doÄŸal olarak bir gün beklenen soruyu sordu: ‘‘Ya bunun zincirini ne kadar zamanda bir yaÄŸlıcam ben, ayrıca o yağı nerden alıcam?’’ Yine canımın sıkıldığı, aklımın kaşındığı bir dönem olmalı ki 'kime ne piçlik yapsam' diye dolanıyordum etrafta ben de, belli ki... Ona zincir yağımı kullanabileceÄŸini söyleyip, gülümseyerek, her 100 kilometrede bir de yaÄŸlaması gerektiÄŸini aksi takdirde zincirin çok çabuk kullanılmaz hale geleceÄŸini söyledim. Aklım sıra her sözüme inanacağını bildiÄŸim için dalga geçtim kendi kendime. Sonra baÅŸladım nasıl yaÄŸlaması gerektiÄŸini bir güzel anlatmaya... Ve talihsizliÄŸe bakın ki, zincir yaÄŸlama iÅŸlemi bittiÄŸinde 100 kilometrede bir yaÄŸlama esprimi gerçekten unutttuuum gitti... Aradan geçen zamanı hatırlamıyorum ama çok uzun deÄŸildi. Bir gün sıkıntı içinde bana, 300 kilometrelik yolu her gün giderken durup zincir yaÄŸlamaktan çok sıkıldığını, hele motorunun sehpası olmadığı için bu duruma artık baÅŸka bir çözüm bulmaya çalıştığını anlattığında, hatırladım elbette... Yüzümdeki ifadeyi görmenizi çok isterdim. Güleyim mi, aÄŸlayayım mı, yerin dibine mi gireyim bilemedim... Yine tüm ÅŸirinliÄŸimi takınıp ‘‘Ya sen gerçekten her 100 kilometrede bir yaÄŸlıyo musun zinciri?’’ dedim. ‘‘Evet! Sen öyle dedin ya...‘‘ , ‘‘ Evet dedim de... Yani, ben... Åžeyyy, aslında espri yapmıştım. Yani inanmıcaksın ama espriydi..:)))’’ Yok yok kıyamet filan kopmadı. Dedim ya, abi dünya tatlısı, biz baÅŸladık kahkahalarla gülmeye... Bana hala durup durup anlatır, otobanda emniyet ÅŸeridine çekip, sehpası bile olmayan motorun zincirini, 100 km oldu diye, kaydıra kaydıra tek başına nasıl yaÄŸladığını... Hala da çok gülerim ben de... Abiyle ilgili son not, benimle bir ilgisi var mı bilinmez ama ÅŸu an ÅŸaftlı motor kullanıyor..:)Neyse kıssadan hisse, bari yeri gelmiÅŸken adabıyla anlatalım ÅŸu zincir mereti ne zaman nasıl yaÄŸlanır? Yok yok korkmayın vallaha espri yapmayacağım. Hangi periyotta yaÄŸlanırÅžimdiik, Zincir yaÄŸlama periyodu hava ve yol koÅŸulları, hatta kullanım ÅŸeklinize göre bile deÄŸiÅŸebilir. Ama ortalama bir ÅŸey söyle derseniz 500 ila 1000 km’de bir derim. EÄŸer arazide, kumda, toprakta, çamurda da kullanıyorsanız mutlaka her böyle zeminde kullanım sonrasında zinciri temizleyip yaÄŸlamalısınız. Ancak kros olayı kadar ciddi bir boyuttaysa bu durum, motorunuz harbi krostur ve o motorların zinciri zaten yaÄŸlanmıyor. Ben normal binek motorunuzdan bahsediyorum. Onun dışında asfalt motorcusuysanız her 3 yaÄŸlamada bir zinciri temizlemekte fayda var. EÄŸer yağışlı havalarda da motora biniyorsanız, ki binin tavsiye ederim, zincirinizin yaÄŸsızlığını ışıl ışıl ışıldamasından anlayabilirsiniz.. Senede 300 kilometre yapan garaj motorcusuysanız, zincirinizin yağı tozdan iyice topak topak olduÄŸunda, ki bu gözle görülür, mutlaka temizleyip yaÄŸlayın.Gerekli alet edavatlar nelerGelelim yaÄŸlama adabına. Ä°htiyacınız olan birkaç malzeme var. Zincir yağı, temizlemek için gaz yağı, küçük bir fırça (bulaşık fırçası ya da küçük duvar boyası fırçası olabilir), bir parça karton, gaz yağı konulacak küçük bir kap, akan yaÄŸların toplanacağı bir kap, leÄŸen vs. elleriniz için de bir eldiven.Zinciri nasıl temizleyeceÄŸizEÄŸer varsa, motor orta sehpaya kaldırılır.Yoksa motoru kaydıra kaydıra yapmanız gerekecek ki birinin desteÄŸini almakda fayda var. Eldivenler ele giyilir. Benim tecrübemdeki duruma düşmek istemiyorsanız mutlaka fotoÄŸraftakine benzer bir kartonla lastik ve fren diskini yaÄŸdan koruyun. Zincirin altına, akacak yaÄŸların birikeceÄŸi kap,leÄŸen vs. konulur. Fırçanın içine daldırılabileceÄŸi büyüklükteki kaba gaz yağını koyun, fırça yardımı ile daldırıp daldırıp zinciri fotoÄŸraftaki gibi bi güzel temizleyin. LastiÄŸi döndürüp zincirin her santimini, iyice, bu yolla temizleyin. Sonra izin verin kurusun..KurumuÅŸ pırıl pırıl zincire bakıp, yaÄŸlama iÅŸlemine geçebiliriz.Nasıl yaÄŸlayacağızZincir yağını, zincirle diÅŸlinin birleÅŸtiÄŸi yere sıkmak gerekiyor.. Benim ilk yaptığım gibi zincirin bize bakan yüzüne deÄŸil... Elinizle lastiÄŸi çevirerek zincirin her mesafesini bir güzel yaÄŸladığınızda bu iÅŸlemi baÅŸarıyla bitirmiÅŸ olacaksınız. Motoru orta ayakta vitese takıp dönerken yaÄŸlamak da pek çok motorcunun kullandığı bir yöntemdir ancak belirteyim, çok tehlikelidir. Her an parmağınızın diÅŸli ile zincir arasına sıkışması söz konusu olduÄŸundan, ben, paÅŸa paÅŸa elinizle çevirerek yapın derim.Â
button