Yükseklik korkusu olan akrobasi pilotu

Güncelleme Tarihi:

Yükseklik korkusu olan akrobasi pilotu
Oluşturulma Tarihi: Aralık 30, 2001 00:00

Aslında siz onu tanıyorsunuz. Geçen yıl, köprünün altından geçeceÄŸim diye tutturmuÅŸtu da, ortalık birbirine girmiÅŸti. Bir kısım gazeteci ‘‘Bu adam ne yapmaya çalışıyor? Manyak mı, deli mi? Köprüyü yıkacak!’ diye car car bağırırken, Ali Ä°smet Öztürk ‘‘Türkiye'nin bedava tanıtımı olacak. Bütün dünya bizi izleyecek. Ben manyak deÄŸilim’’ diye söylenip durmuÅŸtu. Ama sonuçta, gazeteciler galip geldi, o anlı ÅŸanlı Avrasya taklası atılamadı! Türkçesi, Ali Ä°smet Öztürk köprünün altından vıjjjjjt diye geçemedi. Haliyle içinde ukde kaldı. O aslında yabana atılacak biri deÄŸil. Hiç. 17 senedir uçuyor, 15 senedir profesyonel havacı. Türkiye'de ilk ultra light uçaklarıyla havalananlardan. Özellikleri say say bitmiyor. Hava fotoÄŸrafçılığı yapıyor, havada canlı yayın ve film çekimleri gerçekleÅŸtiriyor ve aynı zamanda helikopter pilotu. Ve Mach Aviation ÅŸirketinin ortağı. Peki benim bu röportajı yapmamın nedeni ne? Ali Ä°smet Öztürk'ün 1) yakışıklı olması 2) akrobasi pilotu olması. Yeni yıla girerken bir adrenalin röportajı iyi gider diye düşündüm! Tepelere çıkınca ne oluyor merak ettim, ona gittim. ‘‘Birlikte de uçarız ama bugün hava kötü’’ dedi. Kısmet olursa yakında! Ä°ki olaÄŸanüstü uçağı iki de olaÄŸanüstü kızı var. Adrenalinin de felsefesi olur muymuÅŸ demeyin. Ali Ä°smet Öztürk konuÅŸtu ama biraz felsefi konuÅŸtu...Siz ne yapıyorsunuz? Bir duygunun peÅŸinden mi koÅŸuyorsunuz? Yoksa bir meslek mi icra ediyorsunuz?- Havacılık bir meslek deÄŸil, mezheptir! Akrobasi de ileri uçuÅŸ tekniÄŸi olarak kabul edilir. En üstün iradenin kendini aÅŸma çabası. Ama neticede insanım ve ölmekten herkes kadar ben de korkarım! Akrobasi pilotu olmama raÄŸmen itiraf ediyorum: Bazen uçaÄŸa bindiÄŸimde ayağım geri geri gidiyor, yine de inanılmaz bir gayretle korkularımı bastırıyorum. Tuhaf ama benim yükseklik korkum da var, gerçi uçarken yeniyorum...Bize tepede o zor ve tehlikeli hareketleri yaparken neler hissettiÄŸinizi anlatın.- Her uçuÅŸ bir meçhuldür. Böyle düşünüyorum. Bu duyguyla piste gider ve gazları meçhule doÄŸru açarsınız. Bu çok büyük bir meydan okuma bence. Kime mi? Kendinize. Çünkü orada kimse size karışamaz, ‘‘Yanlış yapıyorsun!’’ diyemez. Her akrobasi pilotu, pistin başına geçince, kafasını kaldırır ve şöyle bir bakar... Bir daha geri dönecek miyim? Kimbilir! Her uçuÅŸ, meçhulü keÅŸfetmektir, her iniÅŸ de bir zafer! Kaç insan buna cesaret edebiliyor?Bir akrobasi uçağının diÄŸer uçaklardan farkı ne?- Bir kere içi çok rahatsızdır. 7 kemerle baÄŸlanırsınız. Muazzam sıkı olmak zorunda. Çünkü akrobasi uçuÅŸu sırasında, sizi koltuÄŸunuzdan uzaklaÅŸtırmak ya da koltuÄŸunuza çivilemek isteyen güçler söz konusu. Yerçekimi yani. Bazen 5 kat artar! Negatif manevra yaparken muazzam bir güç sizi koltuÄŸunuzdan uzaklaÅŸtırmaya çalışır. Kemerler sizi tutmasa, dışarı fırlar gidersiniz! Bazen aÅŸağıya doÄŸru kan çekilir gözleriniz kararır, bazen de beynize kan pompalanır, gözleriniz kızarmaya baÅŸlar, kaşınızdaki damarlar çatlar. Özellikle yapmamanız gereken, üstü açık çiftkanatlı bir uçakta uçuÅŸ gözlükleri gözünüzdeyken aÄŸlamak. Sakın! GözyaÅŸları gözlüğün içinde birikir, dünyaya bir akvaryumdan bakarsınız...Akrobasi uçuÅŸlarında meydan okuma hangi noktada?- Gazı açmakta! Meçhulü keÅŸfetmeye kararlı olmakta. O dörtbuçuk, beÅŸ dakika içinde, uçağınız da, siz de, en uç ÅŸeyleri yaşıyorsunuz. Zaten öyle olmuyorsa yeterince iyi deÄŸilsiniz demektir. Korkunun da en uç noktası olacak! Hızın da! Uçağın varabileceÄŸi maksimum hızdasınız. Benim ‘‘Güzel Kızım’’ 400 kilometreye ulaÅŸabiliyor, bazen onu zorladığımı hissediyorum, gövde kaplamalarından ses geliyor, buruluyor, demek limite geldim diyorum ve bu bana inanılmaz bir keyif veriyor...Peki o anda aklınızdan neler geçiyor?- Hiçbir ÅŸey düşünmem. Uçağımla bütünleÅŸirim. Zaten Tanrı'nın izni olmadıkça hiç kimseye ölüm yoktur. Bunu bilirim. Ama hep gayret gerekir. Bedeninizin de belli bir kıvamda olması istenir. O yüzden haftanın beÅŸ günü spor yapıyorum. BaÅŸka türlü o yerçekimi etkisine dayanabilmek mümkün deÄŸil.GÖKYÃœZÃœ TARI’NIN EVÄ°Hiç mi kötü alışkanlığınız yok...- İçki, sigara, gece hayatı gibi mi? Olamaz ki. Ä°badetin en güzel ÅŸekillerinden birini gerçekleÅŸtiriyorsunuz, uçuyorsunuz, katlanacaksınız artık! AÅŸağıda sizi izleyen insanlar vardır ama Tanrı'nın evi olarak nitelendirdiÄŸimiz gökyüzü onlarla aranıza girmiÅŸtir. Olmamanız gereken bir yerdesiniz yani...Neden?- Ee olmamız gereken yer orası olsaydı, tüylerimiz, kanatlarımız olurdu! Peki ÅŸov tamamlanınca ne oluyor? ‘‘BaÅŸardım ölmedim’’mi ‘‘BaÅŸardım hayatta kaldım’’ mı?- EÄŸer dünyadaki iÅŸinizin tamamlanıp tamamlanmadığına dair küçük bir test yapmak istiyorsanız, kendinize bir bakın, nefes alıyor musunuz? Tamam, iÅŸiniz tamamlanmamış demektir!Daha fazlasını isteme duygusunun bir gün başınıza bela açacağını düşünüyor musunuz?- O üstün irade var ya, size bela olabilecek ÅŸeyleri zaten yapmanıza izin vermiyor. Uçağımın bir limiti var, evet ben o limitleri zorlarım, hatta bazen aÅŸarım, ama o kadar... Bu kadar büyük tatminler yaÅŸadıktan sonra gündelik hayatın küçük heyecanları insanda can sıkıntısı yaratmıyor mu?- Tam tersine. Benim 10 ve 15 yaşında iki kızım var. Onlar benim hayat kanağım. Kaskımı, eldivenimi hep onlar taşır. Ekstrem ÅŸeyler yapabilir ama aynı zamanda normal bir hayat da yaÅŸayabilirsiniz. Bunda bir acayiplik yok.Bizim hayatımızı sıkıcı bulmuyorsunuz yani!- Ne alakası var. Ben de sizin gibi yaşıyorum. Ä°ÅŸim itibariyle farklı bir hayatım var ama bu benim tercihim, kimse ‘‘Git o uçakla uç!’’ demiyor. Adrenalin bağımlığı kokain bağımlığı gibi bir ÅŸey mi?- Hiç kokain kullanmadım, bilmiyorum! Ama adrenalin oluyor. Bundan keyif alıp almadığımı düşünmüyorum bile. Sadece o uçakla bütünleÅŸiyorum. ‘‘Böyle olursa şöyle olur, düşersem parçalanırım’’ gibi düşüncelerim yok yani. Ama doÄŸru, benimki bir adrenalin bağımlılığı...Tedavi gerektirir mi?- Tedavi için bir ÅŸikayet olması gerekir deÄŸil mi? Benim ÅŸimdilik yok.Böylesine bireysel bir tatminin peÅŸinde koÅŸarak, birilerinden daha üstün olduÄŸunuzu kanıtlamaya çalışmıyor musunuz yani siz?- Hayır. Böyle bir iddiam yok. Ayrıca herkesin bu iÅŸi yapabileceÄŸine inanıyorum. Sadece bir abanma meselesi. Benim kadar abanan ve vakit ayıran herkes yapabilir. Hatta benden daha iyi yapabilir...Ama Türkiye'de ÅŸu anda bu iÅŸi en iyi yapan sizsiniz...- Ä°nÅŸallah artacak! Benim maksadım da bu iÅŸin Türkiye'de tanınmasını saÄŸlamak. Bu delilik, çılgınlık filan deÄŸil yani. Türkiye'nin, akrobasi alanında dünyada temsil edilmesine çalışıyorum. Akrobasi çok sansasyonel bir olaydır. Burada yaptığınız bir gösteri bütün dünyada yankılanır...Mütevazı, masa başında çalışan, 9-6 hayatı olan biri olabilir miydiniz siz?- Olamazdım. Ama annemin karnından da akrobasi pilotu olarak doÄŸmadım! 88'de, bu iÅŸe ilk baÅŸladığımda çok korkmuÅŸtum ‘‘Mümkün deÄŸil yapamam’’ demiÅŸtim. Ama oldu. Zaten bütün masa başında oturanları da eleÅŸtirmiyorum. Ressamlar da oturdukları yerde ÅŸahane resimler yapıyorlar! Herkes hayatında bir ÅŸey bulmalı diye düşünüyorum. Anlam yükleyebileceÄŸi bir ÅŸey. Balık tutmak bile olabilir. Siz yaÅŸlanınca nasıl biri olacaksınız? Huysuz, çekilmez mi?- Hocam Ralph Riddell, 62 yaşında ve hala uçuyor. Ãœstelik mükemmel uçuyor. Ben de son nefesime kadar uçmak isterim...BU ADAM KÄ°MDÄ°R?Ali Ä°smet Öztürk aslında iÅŸletmeci olmasına raÄŸmen, kafayı uçmakla bozuyor ve kariyerini bu alanda yapıyor. Saint Benoit mezunu iyi bir aile çocuÄŸu. 80'li yıllardan bu yana Almanya'da Amerika'da uçuÅŸ eÄŸitimi alıyor. Sadece pilotluk deÄŸil aynı zamanda teknisyenlik lisansları da alıyor. 90 yılından itibaren de bütün hayatı uçmak haline geliyor. UçuÅŸ akrobasisi bu ülkede ondan soruluyor...Kadınların bana katlanması zorSizi izleyen kadınların cazibenize kapılması daha mı kolay oluyor!- Bu iÅŸler böyle bir niyetle yapılmaz ki. Ãœstelik bu soruyu gelip beni seyreden kadınlara sormanız gerekiyor! Benimki gibi bir hayata katlanmak kolay deÄŸil. Sürekli uçuyorum, telefon geliyor Türkiye'nin bir ucuna gidiyorum. Böyle bir hayatı pek kimse kabul etmiyor. Ama imkansız da deÄŸil tabii!Peki size hayır diyebilen kadınlar var mı?- Hayır denilemeyecek bir adam deÄŸilim ki! Bu sorunun muhatabı olacak bir erkek tipi hiç olmadım. Sıradan bir insanım. Tahmin edemeyeceÄŸiniz kadar sıradan...Benim böbrek üstü bezlerimle sizinki arasında nasıl bir fark var?- Hiçbir fark yok. Siz de adrenalin salgılıyorsunuz! Ben sadece gazı açabiliyorum. Siz de yapın, yapılamayacak bir iÅŸe kalkışmadığımı anlarsınız...Hayatta her konuda gazı açan biri misiniz?- Sadece icap ettiÄŸi yerlerde...Neden ben bazı ÅŸeylerden korkuyorum da siz korkmuyorsunuz!- Yukarılarda ne olup bittiÄŸini bilmediÄŸiniz için...HAVA AKROBASÄ°SÄ° MÄ°?Pek çok ÅŸeyi ÅŸu an kendi imkanlarımla yapıyorum. Tabii ki bir sponsor arayışı içindeyim. Åžu ana kadar fazla destek de görmedim. Ama ÅŸunu biliyorum: Kim bu hava akrobisisi iÅŸine sahip çıkarsa, çok ÅŸey kazanacak. Yani bir manyaÄŸa para veriyor olmayacaklar!JAMES BOND FÄ°LMLERÄ° GÄ°BÄ°90'da çok ağır bir helikopter kazası geçirdim. Alet, motor arızası yüzünden hızla yere çarptı ve 15 saniye sonra James Bond filmlerindeki gibi havaya uçtu. Bir ÅŸekilde kurtuldum. Ama 9 ay yatalak kaldım. Omurga kırıklarım vardı. DeÄŸil tekrar uçabilmem, yürümem bile doktorların gözünde imkansızdı! Önce koltuk deÄŸnekleriyle yürümeye baÅŸladım. Bir sene geçmedi ki yeniden uçtum! Ä°lk uçtuÄŸum yer de kazanın olduÄŸu yerdir. Motorun durduÄŸu yere gelince tüm bedenimi akıl almaz bir korku sardı. Tekrar motorun duracağını düşündüm ama durmadı. Ve korkularım orada bitti...Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!